همه چیز در مورد کرونا لامبدا

با گذشت بیش از 18 ماه از بیماری همه گیر کووید 19، جهان تاکنون به اخبار مربوط به انواع جدید ویروس عادت کرده است، خصوصاً مواردی مانند لامبدا که نسخه های قبلی این بیماری را یکی یکی جایگزین کرده‌اند.

برخی جهش های ویروس، مانند نوع آلفا و نوع دلتا (که به ترتیب در انگلیس و هند کشف شده‌اند) نسبت به تکرارهای قبلی ویروس قابل انتقال تر بوده و در سطح جهانی تسلط یافته‌اند.

در حالی که جهان هنوز درگیر گسترش سریع نوع دلتا می‌باشد که از نظر انتقال پذیری و احتمال ایجاد بستری در افراد واکسینه شده، گونه آلفا را کنار زده است، اما اکنون یک نوع جدیدی وجود دارد که کارشناسان در تلاش برای کنترل آن هستند: نوع لامبدا.

در این مقاله سعی کردیم که این ویروس را از همه جهات مورد بررسی قرار دادیم:

لامبدا چیست؟

نوع لامبدا یا “C.37” که به عنوان نوع اصلی این ویروس تا کنون مشخص شده است، به سرعت در آمریکای جنوبی، به ویژه در پرو که اولین نمونه های مستند ویروس است، در حال گسترش است.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی در ژوئن سال جاری آن را به عنوان “نوع اصلی” پرچم گذاری کرد زیرا موارد ابتلا به نوع به طور قابل توجهی در حال گسترش است.

لامبدا در چه کشورهایی وجود دارد؟

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود اشاره كرد كه نوع لامبدا در بیش از 30 كشور، شناسايي شده است. اگرچه حضور آن در آمريكاي جنوبي بيشتر است.

مقامات در پرو گزارش دادند كه 81٪ موارد کووید 19 كه از آوریل 2021 توالی یابی شده‌اند، با کرونا لامبدا مرتبط بوده‌اند.

آرژانتین گزارش داد شیوع روزافزون کرونا لامبدا از هفته سوم فوریه 2021 افزایش یافته است و بین 2 آوریل تا 19 مه 2021، 37٪ از موارد کووید 19 به ترتیب توزیع شده است.

در همین حال، در شیلی، شیوع کرونا لامبدا با گذشت زمان افزایش یافته است، که 32٪ موارد توالی گزارش شده در 60 روز گذشته را تشکیل می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این نوع با سرعت مشابه نوع گاما در گردش است.

آیا نسبت به انواع دیگر خطرناک تر می‌باشد؟

سازمان بهداشت جهانی و سایر نهادهای بهداشت عمومی در تلاشند تا بفهمند که چگونه این نوع ویروس با سایر گونه های ویروس مقایسه می‌شود، از جمله اینکه ویروس قابل انتقال و مقاومت بیشتری در برابر واکسن‌ها دارد.

سازمان بهداشت جهانی گفت: لامبدا دارای تعدادی جهش با مفاهیم فنوتیپی مشکوک است، مانند افزایش احتمال انتقال یا افزایش احتمال مقاومت در برابر آنتی بادی های خنثی کننده.

سازمان بهداشت جهانی با اشاره به جهش‌های خاص در پروتئین سنبله گفت: در حال حاضر شواهد محدودی در مورد میزان تأثیرات مرتبط با این تغییرات ژنومی وجود دارد و مطالعات بیشتری لازم است برای درک بهتر تأثیر بر اقدامات مقابله‌ای علیه کووید 19 و کنترل گسترش.

آیا واکسن ها در برابر آن عمل می‌کنند؟

باز هم به مطالعات بیشتری در مورد تاثیری که نوع لامبدا بر روی اثر واکسن دارد، خصوصاً در مورد واکسن‌هایی که به طور گسترده درغرب وجود دارند، مانند واکسن‌های فایزر، مدرنا یا آسترازنکا، مورد نیاز است.

اما سوالاتی در مورد اثربخشی واکسن های چینی، که در آمریکای جنوبی زیاد استفاده شده‌اند، مطرح شده است. زیرا موارد مرتبط با گسترش نوع لامبدا و افزایش میزان عفونت در کنار برنامه های واکسیناسیون، افزایش یافته است.

برزیل، شیلی و پرو همه به شدت به واکسن های کووید چینی سینوواک یا سینوفارم اعتماد دارند اما میزان واکسیناسیون در آمریکای جنوبی بسیار متفاوت است.

یک مطالعه در دانشگاه شیلی انجام شد و در آن کارمندان بهداشتی که دو دوز واکسن سینوواک چین را دریافت کرده بودند، نشان داد که جهش های موجود در پروتئین سنبله نوع لامبدا باعث افزایش عفونت می‌شود.

واکسن‌های چینی با افزایش شک و تردید در مورد کارایی خود روبرو می‌شوند، که با کمبود داده در مورد محافظت از آنها در برابر نوع دلتا قابل انتقال بیشتر همراه است.

موارد هفتگی کووید، که برای جمعیت تنظیم شده است، حداقل در شش کشور آلوده به جهان همچنان افزایش یافته است – و پنج کشور دیگر به واکسن های چین اعتماد می‌کنند.

هیچ واکسنی که در حال حاضر در دسترس باشد 100٪ در جلوگیری از عفونت کووید 19 موثر دیده نمی‌شود.

اگرچه واکسن های چین تاکنون در آزمایشات بالینی وضعیت بدتری داشته‌اند، اما سینوواک در یک مطالعه برزیل که نتایج آن در ژانویه منتشر شد، 50.4٪ و واکسن سینوفارم 86% موثر بودند.

با این حال، چین از واکسن های خود دفاع کرده است و کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که کشورها باید از واکسن های کووید چینی به خصوص در میان کمبود عرضه در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​استفاده کنند.

منبع: cnbc

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =