مکانیسم جدید ترمیم شده در مغز می‌تواند روزی تشنج را درمان کند

محققان دانشگاه ویرجینیا مکانیسم ترمیم ناشناخته‌ای را پیدا کردند که در مغز وجود دارد. سلولهای ایمنی به نام میکروگلیا، که فراتر از نقشهای شناخته شده خود حرکت می‌کنند و به التیام نورونهای آسیب دیده کمک می‌کنند و به طور بالقوه راه را برای درمانهای جدید تشنج و سایر شرایط هموار می‌کند.

ماکروفاژها نوعی سلول ایمنی هستند که برای هر چیزی که متعلق به بدن نیست و می‌تواند مضر باشد مانند میکروب های بیماریزا یا سلول های سرطانی یا آسیب دیده، در بدن گشت می‌زنند.

هنگامی که آنها چیزی را در جای خود پیدا نمی‌کنند، سلول را برای محافظت از بدن می‌بلعند و هضم می‌کنند. میکروگلیا، ماکروفاژهای ساکن مغز و نخاع است، جایی که آنها نورونهای آسیب دیده، رسوبات پلاک و سایر بقایا را مصرف می‌کنند.

اما اکنون دانشمندان دانشگاه ویرجینیا آنها را در حال انجام عملکردی کاملاً جدید دستگیر کرده‌اند.

این تیم با استفاده از یک فناوری تصویربرداری به نام میکروسکوپ دو فوتونی، مغز موشهایی را که دچار تشنج شدید شده بودند، بررسی کرد و دریافتند که میکروگلیا فقط نورونهای آسیب دیده را پاک نمی‌کند، همانطور که انتظار می‌رفت – آنها را بهبود می‌بخشند.

میکروگلیا شروع به تشکیل کیسه های ریزی کرد، که دانشمندان آن را “کیسه‌های فرآیند میکروگلیا” نامیده‌اند، در اطراف دندریت های متورم، شاخه هایی که سیگنال های عصبی را بین سلول های عصبی منتقل می‌کنند.

آکپونگ ایو، نویسنده مسئول این مطالعه، می‌گوید: ما در این زمینه، میکروگلیا در حال خوردن عناصر عصبی را پیدا نکردیم. در عوض، ما شاهد یک ارتباط قوی بین این فعل و انفعالات و تفکیک ساختاری سلولهای عصبی آسیب دیده هستیم که حاکی از روند بهبودی است.

این تیم می‌گوید که این کشف می‌تواند اولین گام در جهت توسعه درمان های جدید تشنج باشد. در حال حاضر، حدود یک سوم بیماران صرع به داروهای ضد تشنج پاسخ نمی‌دهند.

بنابراین یافتن راهی برای استفاده از این مکانیسم جدید ترمیم می‌تواند سرانجام جایگزینی برای آن ایجاد کند. با این حال، لازم به یادآوری است که مطالعه هنوز در مراحل اولیه است.

ایو می‌گوید: پشتیبانی عمومی از این ایده که میکروگلیا می‌تواند برای بهبود حملات تشنجی استفاده شود، در حال افزایش است، اما شواهد مستقیم و مجازی برای چگونگی انجام این کار وجود ندارد.

اگرچه این یافته ها هیجان انگیز است، اما پیگیری های زیادی در مورد آنها وجود دارد. به عنوان مثال، مکانیزم های دقیق تنظیم کننده فعل و انفعالات باید شناسایی شوند. علاوه بر این، در حال حاضر، ویژگی بهبودی از نتایج همبستگی پیشنهاد شده است و مطالعات قطعی تری برای تأیید ماهیت بهبودی لازم است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =