نقش کارشناسان تغذیه در پاندمی کرونا/ تهدیدات چاقی در کودکان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا سهرابی ضمن تبریک روز جهانی رژیم درمانگر به کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقش مؤثر آنان در ارتقای سلامت جامعه اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری در زمینه تأمین امنیت غذا و تغذیه و ترویج الگوی غذایی سالم باعث افزایش سطح سلامت آحاد جامعه می‌شود.
وی با بیان اینکه پس از طرح تحول سلامت حضور کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت باعث تسهیل دسترسی مردم به خدمات تغذیه‌ای شده است از زحمات این کارشناسان تقدیر کرد و یادآور شد: مداخلات آموزشی و مشاوره‌ای تغذیه به اصلاح باورها و رفتارهای مردم منجر می‌شود.
سهرابی، افزایش بیماری‌های غیر واگیر نظیر چاقی و اضافه وزن، دیابت، دیس لیپیدمی و پرفشاری خون را از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی کشور عنوان کرد و گفت: اضافه وزن و چاقی در کودکان تهدیدی جدی تر از بزرگسالان است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: کودکان دارای اضافه وزن به احتمال زیاد در بزرگسالی نیز دچار چاقی می‌شوند و از پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت چاقی رنج می‌برند.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر نقش تغذیه صحیح و تأثیر آن در سلامتی افراد و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر برجسته‌تر شده است که امید است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و کنترل همه گیری کووید ۱۹ بتوانیم خدمات بهتر و موثرتری در این زمینه ارائه کنیم.
سهرابی، لازمه برخورداری از سلامت را رعایت الگوی تغذیه‌ای سالم ذکر کرد و یادآور شد: در بحران‌هایی نظیر کرونا، تبعیت از یک الگوی تغذیه‌ای سالم یکی از اساسی‌ترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت محسوب می‌شود.
وی افزود: مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، کبدی، پرفشاری خون، دیابت، اضافه وزن و چاقی بیشتر مستعد ابتلاء به کرونا هستند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش مهم کارشناسان تغذیه در پاندمی کرونا افزود: در این پاندمی کارشناسان تغذیه نیز به عنوان عضوی از تیم سلامت به ارائه خدمات مشاوره‌ای تغذیه و آموزش به بیماران مبتلا به کرونا پرداختند که خدمات آنان شایسته تقدیر است.
سهرابی در ادامه به تبیین اهداف برنامه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه پرداخت.
به گفته وی، افزایش دسترسی خانواده‌ها به خدمات تغذیه با هدف پیشگیری و کنترل انواع سو تغذیه، کنترل عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌های غیر واگیر، ارتقای سواد تغذیه‌ای جامعه، ارتقای مشارکت کلیه بخش‌های توسعه و گسترش و مداخلات جامعه محور برای بهبود وضع تغذیه جامعه را از جمله این اهداف است.
سهرابی در ادامه از ارائه خدمات مشاوره‌ای و تنظیم برنامه غذایی به آحاد جامعه به ویژه اقشار کم در آمد در مناطق محروم و حاشیه شهرها به صورت رایگان خبر داد.

[ad_2]

Source link

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 8 =