نانوذرات کلسیم می‌تواند از مقاومت سرطان جلوگیری کند

شیمی درمانی یکی از بهترین روش های درمانی ما در برابر سرطان است. اما این ناامیدکننده است که سلول های سرطانی می‌توانند در برابر این داروها مقاومت کنند. اکنون، محققان دانشگاه ژنگژو دریافته‌اند که انفجار کلسیم می‌تواند مکانیسم دفاعی آنها را از درون تضعیف کرده و داروها را بار دیگر موثر سازد.

سلول های سرطانی می‌توانند به روشی کاملاً هوشمندانه از خود در برابر داروهایی که برای آنها سمی است دفاع کنند. آنها یک پروتئین پمپ به نام P-glycoprotein) P-gp) تولید می‌کنند، که در غشای سلول قرار دارد و اگر داروها به داخل سلول تومور برسند، P-gp از یک مولکول به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) برای بیرون کشیدن آنها استفاده می‌کند.

این روند می‌تواند اثر ناخوشایند ایجاد مقاومت چند دارویی به سرطان (MDR)، بی اثر بودن شیمی درمانی و کاهش میزان بقا در سرطان های خاص داشته باشد. در مطالعات گذشته، دانشمندان سعی کرده‌اند با هدف قرار دادن P-gp یا ATP، با این مقاومت مقابله کنند، اما تاکنون نتوانسته اند این کار را به طور موثر و ایمن انجام دهند.

مطالعات قبلی نشان داده است که یون های کلسیم یکی از سلاح های امیدوار کننده در مبارزه با مقاومت در برابر مقاومت است، و نوید دهنده کاهش سطح P-gp و ATP است. بنابراین برای مطالعه جدید، محققان بررسی کردند که چگونه کلسیم را درون سلولهای سرطانی وارد کنیم تا جادوی آن را انجام دهد.

این تیم آنچه را که آنها نانوژنراتور یون کلسیم می‌نامند (TCaNG) تولید کردند. این نانوذرات از فسفات کلسیم ساخته شده و حاوی دارویی شیمی درمانی به نام دوکسوروبیسین هستند و در آخر با مولکولهایی پوشانده می‌شوند که آنها را به سمت سلولهای سرطانی هدایت می‌کند. هنگامی که نانوژنراتورها به داخل تومورها راه پیدا می‌کنند، محیط اسیدی موجود در آنها باعث تجزیه و آزاد سازی یون های کلسیم و دارو می‌شود.

به نظر می‌رسید که معجون در آزمایش های آزمایشگاهی به خوبی کار می‌کند. هنگامی که آزمایش سلول های سرطانی در یک ظرف انجام شد، تیم مشاهده کرد که سطح ATP و P-gp کاهش می‌یابد و دوکسوروبیسین قادر به از بین بردن تومورها بود – حتی اگر قبلاً نسبت به داروها مقاومت نشان داده بودند. آزمایش های پیگیری در موش های سرطانی نشان داد که تومورها پس از 21 روز کوچک شده و به نظر نمی‌رسد که این درمان هیچ عارضه ای داشته باشد.

البته، در این مرحله اولیه هنوز در انسان آزمایش نشده است، بنابراین هیچ تضمینی برای انتقال نتایج وجود ندارد. اما نتایج اولیه امیدوار کننده است.

منبع: newatlas

بامد مرع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهارده =