مدل‌سازی رگ های خونی با فناوری چاپ سه‌بعدی

محققان دانشگاه ای اند ام تگزاس واقع در آمریکا با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی مدلی از رگ های خونی توسعه دادند که عملکرد طبیعی رگ ها و واکنش آن ها را در برابر بیماری ها شبیه سازی می‌کند.

برای این منظور، محققان نوعی جوهر زیستی ساختند که مشابه آن در بازار وجود ندارد و امکان چاپ سه بعدی ساختار کلان و میکرو ساختار های بافت رگ های خونی را به طور دقیق فراهم می‌کند.

این ویژگی های منحصر به فرد قابلیت چاپ بالا و امکان محافظت از سلول‌های محصور شده را در برابر نیرو های مورد استفاده در فرایند چاپ سه بعدی در اختیار می‌گذارد.


مطلب مرتبط: چاپ ژل حاوی سلولهای زنده استخوان توسط پرینتر سه بعدی


به این ترتیب سلول های زنده مورد استفاده برای چاپ سه بعدی رگ‌های خونی به مدت یک ماه پس از شبیه سازی رگ ها به حیات خود ادامه می‌دهند.

محققان برای چاپ سه بعدی این رگ ها از سلول های اندوتلیال و سلول های ماهیچه ای صاف بهره می‌برند که به صورت همزمان کشت شده‌اند و امکان بررسی عملکرد رگ ها و تاثیر بیماری های مختلف بر بافت رگ های خونی را در محیط واقعی در اختیار می‌گذارند.

به گفته محققان، این رگ های سه بعدی، ابزار مناسبی برای درک پاتو فیزیولوژی بیماری های عروقی و ارزیابی عملکرد و تاثیر داروها، سموم و سایر ترکیبات شیمیایی در آزمایشات پیش بالینی هستند.

منبع: irna

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =