علائم کرونا طولانی مدت تا یک سال پس از درمان عفونت ادامه می‌یابد

یک مطالعه بزرگ در بریتانیا نشان داد که از هر سه بیمار کرونایی یک نفر حداقل یک علامت کرونا طولانی مدت را تا شش ماه پس از بهبودی گزارش می‌دهد.

در حالی که یک مطالعه متمرکزتر از چین تقریبا نیمی از بیماران بستری شده را تشخیص داده است که تا یک سال پس از ترخیص یک علامت را دارند.

مطالعه محققان چینی

در یک مطالعه جدید، تیمی از محققان چینی 2،433 بیمار بهبود یافته کرونا را حدود یک سال پس از ترخیص از بیمارستان ارزیابی کردند.

این مطالعه با ارائه اولین بینش‌ها در مورد کرونا طولانی، نشان داد 45 درصد از بیماران حداقل یک علامت را دوازده ماه بعد ادامه می‌دهند.

خستگی، تعریق، سفت شدن قفسه سینه، اضطراب و میالژی شایع ترین علائم کرونا طولانی مدت بودند که توسط گروه ذکر شد. حدود یک چهارم همه بیماران بستری در یک سال بعد خستگی مداوم را گزارش کردند.

سالمندی و بیماری شدید با افزایش خطر ابتلا به حداقل سه علامت بلند مدت مرتبط بود.

با این حال، محققان توجه دارند که در پیگیری 12 ماهه میزان کلی علائم پائین تر در مقایسه با مطالعات شش ماهه در مورد کرونا مشخص شده است. این امیدواری را ایجاد می‌کند که علائم COVID طولانی ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.

پیامد های کرونا طولانی مدت

محققان می‌گویند: یافته‌ها اطلاعات ارزشمندی در مورد پیامدهای کرونای طولانی مدت و سلامتی بازماندگان ارائه می‌دهد. همچنین عوامل خطر را برای علائم پایدار و وضعیت ضعیف سلامت تنفسی مشخص می‌کند، که با ظهور دوران پس از کرونا از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکی دیگر از مطالعات کرونا، این بار به رهبری محققان دانشگاه آکسفورد، ویژگی‌‌های کلی این بیماری را در گروه عظیمی از 273،618 مورد بهبود یافته مورد بررسی قرار دادند.

37 درصد از همه بهبودیافتگان از کرونا حداقل یک علامت بلندمدت را گزارش کردند که تا شش ماه فراتر از عفونت حاد ادامه داشت.

شایع ترین علامت طولانی کرونا در این گروه عظیم، اضطراب یا افسردگی بود که 15 درصد گزارش کرده بودند.

سایر علائم مداوم که سه تا شش ماه بعد ظاهر می‌شوند عبارتند از:
تنفس غیرطبیعی (8٪ )، علائم شکمی (8٪)، درد قفسه سینه/گلو (6٪)، مشکلات شناختی مانند مه مغزی (4٪)، خستگی ( 6٪) و سردرد (5).

مکس کلیت، سرپرست این مطالعه می‌گوید: نتایج تایید می‌کند که بخش قابل توجهی از افراد، در هر سنی، می‌توانند تحت طیف وسیعی از علائم و مشکلات در شش ماه پس از عفونت کرونا قرار بگیرند.

این داده‌ها یافته‌های حاصل از نظرسنجی‌های خود گزارش شده را تکمیل می‌کند و نشان می‌دهد که پزشکان بیماران را با این علائم تشخیص می‌دهند.

مطالعه دانشگاه آکسفورد

یکی از یافته‌های جالب در مطالعه آکسفورد مقایسه شیوع علائم طولانی مدت کرونا با کسانی بود که علائم طولانی مدت آنفولانزا را تجربه کردند.

محققان دریافتند تعدادی از موارد آنفولانزا حداقل یک علامت را تا شش ماه پس از عفونت حاد نشان می‌دهند، اما علائم کرونا طولانی مدت در موارد بسیار بیشتر است.

در حقیقت، موارد کرونا در مقایسه با موارد آنفلوانزا 1.5 برابر بیشتر در معرض علائم طولانی مدت بودند.

محققان در این باره می‌نویسند: این واقعیت که این خطر بعد از کرونا بیشتر از آنفولانزا است نشان می‌دهد که منشأ آنها تا حدی ممکن است مستقیماً شامل عفونت با SARS-CoV-2 شود و فقط یک پیامد کلی عفونت ویروسی نیست. این ممکن است به توسعه درمان‌های موثر در برابر طولانی مدت کرونا کمک کند.

با گذشت بیش از 18 ماه از ظهور این ویروس جدید کرونا، این مطالعات جدید به تصویری از اثرات طولانی مدت محققان در مورد عفونت می‌افزاید.

دولت ایالات متحده اخیراً نزدیک به نیم میلیارد دلار به انواع پروژه‌های طولانی تحقیقاتی کرونا اختصاص داده است. پل هریسون از آکسفورد می‌گوید این نوع کار ضروری است، بنابراین ما می‌توانیم با عواقب کرونا طولانی مدت در برابر سلامتی که ممکن است در آینده در سراسر جهان ظاهر شود مقابله کنیم.

هریسون می‌گوید: تحقیقات فوری ضروری است تا بفهمیم چرا همه به سرعت و به طور کامل از کرونا بهبود نمی‌یابند.

ما باید مکانیسم‌های زیر بنای علائم گوناگونی را که می‌تواند بر بازماندگان تأثیر بگذارد، شناسایی کنیم.

اگر بخواهیم از پیامدهای کرونا طولانی مدت جلوگیری یا درمان موثری داشته باشیم، این اطلاعات ضروری خواهد بود.

منبع: newatlas

مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =