عارضه جدید کرونا: کبد هم درگیر می‌شود

ویروس کرونا می‌تواند علاوه بر سیستم ریوی، درگیری در ارگان های مختلف بدن از جمله سیستم گوارش، قلب و عروق و کبد ایجاد کند. هرچند علائم کرونا در افراد مختلف، متفاوت است، اما  این ویروس می‌تواند ارگان های مختلف بدن را درگیر کند.

محمد امانی، فوق تخصص بیماری های گوارشی و کبد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به اینکه از ارگان های مهمی که در برخی مبتلایان به کرونا درگیر می شود ،کبد است، افزود: کبد می‌تواند در کنار ریه، سیستم گوارش و سایر ارگان ها درگیر باشد یا حتی این عضو مهم بدن به تنهایی درگیر شود و افراد دچار عوارض کبدی شوند.

وی، علائم گوارشی مانند درد شکم، تهوع، استفراغ و اسهال را در بیماران کرونا شایع دانست و گفت: در برخی مواقع علایم عوارض کبد به صورت بالارفتن آنزیم‌های کبدی یا حتی مواردی مانند زردی یا نارسایی کبدی بروز پیدا می‌کند که می‌تواند به دلیل درگیری مستقیم سلول های کبدی با ویروس کرونا باشد.

امانی ادامه داد: کرونا مانند سایر ویروس ها نظیر مونونوکلئوز عفونی، سایتومگالو ویروس و ویروس های هپاتیتی می‌تواند در کنار علائم عمومی مانند خستگی، بیحالی، درد بدن، تب و لرز سبب ایجاد آسیب و التهاب در کبد شوند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، بهبود کیفیت زندگی، تغذیه مناسب، تحرک و ورزش را از مهمترین عوامل درمان بیماری هایی مانند چاقی و کبد، دانست و افزود: این موارد می تواند به بهبود شرایط ایمنی و سلامت عمومی فرد کمک کند و نیز در مقابل بیماری های مهلک همچون کرونا اثرات مفیدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از داروها هم می تواند عوارضی روی کبد ایجاد کند، گفت: وجود بیماری های زمینه ای در کبد مثل انواع هپاتیت های مزمن C و B و التهاب ناشی از مصرف الکل یا کبد چرب هم می‌تواند زمینه ساز درگیری بیشتر کبد و حتی مرگ و میر بیشتر شود.

منبع: irna

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهی در “عارضه جدید کرونا: کبد هم درگیر می‌شود

  1. خیلی ناراحت کننده است که ویروس کرونا به بیشتر اندام بدن آسیب میرساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =