اولین دستگاه ام آر آی قابل حمل در جهان برای بیماران ارائه می‌شود

مطالعه منتشر شده در ژورنال JAMA Neurology نتایج امیدوار کننده‌ای را در آزمایش اولین دستگاه ام آر آی قابل حمل در جهان در یک بخش مراقبت های ویژه در دنیای واقعی گزارش می‌کند. این دستگاه پیشگامانه به طور موثر ناهنجاری های مغزی را در تقریباً تمام بیماران مورد مطالعه تشخیص داده و راه را برای قابلیت های جدید تشخیص بالین هموار می‌کند.

سیستم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی نقطه مراقبت (POC) که توسط شرکت فناوری مراقبت های بهداشتی Hyperfine توسعه یافته است، اولین بار سال گذشته آشکار شد. ادعا می‌شود دستگاه 20 برابر هزینه کمتری دارد، 35 برابر انرژی کمتری مصرف می‌کند و 10 برابر سبک تر از دستگاه های ام آر آی فعلی است.

دستگاه های ام آر آی سنتی دستگاه های بزرگ و گران قیمتی هستند که نیاز به اتاق های سفارشی دارند تا دارای میدان های مغناطیسی قدرتمندی باشند که برای تصویربرداری استفاده می‌شوند. تا همین اواخر، احتمال وجود دستگاه ام آر آی قابل حمل غیر قابل تصور بود اما پیشرفت های اخیر در قدرت محاسبات باعث شده تصاویر با استفاده از آهن ربا های کوچکتر تولید شوند.

میدان های مغناطیسی مورد استفاده در دستگاه های ام آر آی با یک واحد اندازه گیری به نام تسلا (T) ردیابی می‌شود. اکثر دستگاه های ام آر آی فعلی به آهن ربا های قدرتمندی از 1.5 تا 3 تسلا متکی هستند. دستگاه POC جدید Hyperfine از آهن ربا به طور قابل توجهی کوچکتر و فقط 0.064 تسلا.

این بدان معناست که دستگاه را می‌توان بدون استفاده از اقدامات محافظتی در محیط اطراف، به راحتی روی بالین بیمار جمع کرد. این دستگاه همچنین از برق کمتری نسبت به دستگاه های بزرگ ام آر آی استفاده می‌کند و باعث می‌شود بتوان آن را از یک پریز دیواری استاندارد تأمین کرد.

در این مطالعه جدید، محققان Yale Medicine کارایی دستگاه ام آر آی جدید را در 30 بیمار بستری شده در بخش مراقبت های ویژه علوم اعصاب بیمارستان Yale New Haven آزمایش کردند. این دستگاه جدید در 29 بیمار از انواع ناهنجاری ها، از تومورهای مغزی گرفته تا سکته مغزی ایسکمیک را تشخیص داده است.


هوش مصنوعی فیسبوک ام آر آی را چهار برابر سزیع تر انجام می‌دهد


این مطالعه همچنین از فرصت استفاده كرد و اثرات عصبی کرونا را در 20 بیمار بستری در مراقبت های ویژه بررسی كرد. ماهیت کرونا شدید به این معنی است که این بیماران به طور کلی قادر به انتقال به اتاق های بزرگتر ام آر آی برای تصویربرداری نیستند، بنابراین این تجزیه و تحلیل اثبات مفهوم نشان می‌دهد قابلیت حمل دستگاه POC امکان بررسی بیماران بیشتری را فراهم می‌کند. هشت نفر از 20 بیمار کرونا که تصویربرداری شده اند، ناهنجاری های عصبی حاد مرتبط با این بیماری را نشان دادند.

قبل از اینکه دستگاه به صورت تجاری در محیط های بالینی پخش شود، آزمایشات بیشتری لازم است و مطالعات بیشتری برای مقایسه مستقیم این نتایج MRI POC با نتایج CT معمولی لازم است. با این حال، Hyperfine با صراحت بیان می‌کند که این دستگاه جدید به عنوان جایگزینی برای تصویربرداری ام آر ای در سطح بالا طراحی نشده است، اما در عوض برای تکمیل آن ابزارهای تشخیصی در نظر گرفته شده است.

اگر در آزمایشات بعدی به طور موثر تأیید شود، این دستگاه ام آر آی قابل حمل فرصت های تشخیصی عمیق جدیدی را برای پزشکان فراهم می‌کند. در شرایط مراقبت های ویژه، دستگاه امکان ارزیابی سریع آسیب های عصبی و توانایی جدید در جمع آوری اندازه گیری های سریالی با معرفی پروفایل های تصویربرداری زمانی از همان بیمار را در طی چند روز یا چند هفته فراهم می‌کند.

تحرک دستگاه همچنین امکان تشخیص بهتر در محیط های روستایی یا دورافتاده را فراهم می‌کند. حتی توسعه دهندگان فرض می‌کنند که این ماشین می‌تواند در آمبولانس ها برای ارزیابی بیماران سیار ادغام شود. این به طور بالقوه می‌تواند به پزشکان پیراپزشکی توانایی تشخیص سریع علائم سکته مغزی را قبل از اینکه بیمار حتی به بیمارستان برسد، ارائه دهد.

جان مارتین، مدیر ارشد پزشکی Hyperfine سال گذشته اظهار داشت که این دستگاه امکانات باورنکردنی را باز می‌کند که حتی چند سال کوتاه پیش هرگز نمی‌توان در نظر گرفت.

مارتین در سال 2019 گفت: اکنون چیز جالب این است که وقتی این مسئله را در مقابل پزشکان مشاهده می‌کنید، آنها به آن نگاه می‌کنند و به انواع روشهای خلاقانه ای که می‌توانند از آن استفاده کنند، فکر می‌کنند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهی در “اولین دستگاه ام آر آی قابل حمل در جهان برای بیماران ارائه می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 1 =