سلول های بنیادی درمان طاسی را یک قدم نزدیک تر می‌کند

یک مطالعه موفقیت آمیز از دانشمندان مرکز تحقیقات پویایی رایکن ژاپن در مورد ویژگی های خاص سلول های بنیادی در پوست مسئول بازسازی سلول های مو و همچنین مواد بهینه برای تولید مداوم رشد فولیکول مو را شناسایی کرده و راهی برای درمان طاسی ارائه دادند.

فولیکول های موی انسان بطور مداوم در چندین مرحله مختلف می‌چرخد. بیشتر اوقات فولیکول مو در مرحله آناژن قرار دارد که مرحله رشد فعال مو است.

در انتهای فاز آناژن، فولیکول مو وارد مرحله ای گذرا به نام فاز کاتاژن و منجر به حالت استراحت به نام فاز تلوژن می‌شود. هنگامی که فولیکول مو وارد فاز تلوژن شد، شافت مو به طور طبیعی ریخته می‌شود، پس از آن فولیکول دوباره به داخل فاز آناژن حلقه می‌زند و رشد یک شافت جدید را شروع می‌کند.

یکی از چالش هایی که محققان در جستجوی راه های بازسازی مو با آن روبرو شده‌اند، یافتن راهی برای تولید فولیکول های موی جدید است که به طور مداوم از طریق این دایره طبیعی می‌چرخند.

برداشت سلول های بنیادی اپیتلیال ساکن فولیکول مو (HFSC) یک روش ممکن برای درمان طاسی است. اما همه HFSC ها قادر به حرکت مداوم در این مراحل فولیکول مو نیستند. بسیاری از آنها ممکن است یک شافت مو رشد کنند اما پس از ریختن آن شافت، نتوانند دوباره به یک مرحله آناژن تبدیل شوند.

بنابراین اولین موفقیت در مطالعه جدید، منتشر شده در مجله Scientific Reports، کشف نشانگرهای زیستی سلولی خاص است که HFSC ها را به احتمال زیاد برای دوچرخه سواری تکراری فولیکول مو متمایز می‌کند.

به طور کلی از دو نشانگر HFSC (CD34 و CD49f) برای شناسایی این سلول های بنیادی خاص تولید کننده مو استفاده می‌شود، با این حال، تحقیقات جدید نشان داد که نشانگر زیستی سوم (Itgβ5) می‌تواند به طور موثر سلولهای بنیادی را که برای دوچرخه سواری مداوم مو مناسب هستند، تشخیص دهد.

ماكوتو تاكو، نخستين نويسنده مطالعه جديد، توضيح مي‌دهد: ما دريافتيم كه تقريباً 80 درصد فوليكول ها به زماني كه Itgβ5 به عنوان زيست مهندسي در جوانه فوليكول مو ساخته شده، به سه چرخه موي رسيده‌اند. در مقابل، فقط 13 درصد در سه زمان حضور نداشتند.

این مطالعه همچنین کارآیی یک محیط جدید را نشان می‌دهد که برای کشت HFSC ها طراحی شده است. این رسانه با نام NFFSE ترکیبی از کلاژن و پنج عامل دیگر است.

دیده می‌شود که 81 درصد از HFSC های کشت شده در محیط NFFSE حداقل در سه مرحله کامل چرخه مو حرکت می‌کنند. هنگامی که فقط یک ماده از محیط NFFSE خارج شد، محققان مشاهده کردند که اکثر HFSC ها فقط پس از یک چرخه مو ساکن هستند.

تاکاشی تسوجی، محقق ارشد این پروژه، توضیح می‌دهد: سیستم کشت ما روشی را برای بازسازی چرخه‌ای فولیکول های مو از سلول های بنیادی فولیکول مو ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در آینده نزدیک درمان طاسی مو انجام شود.

تسوجی و تیمش بیش از یک دهه است که روی این فناوری احیا کار می‌کنند و می‌گویند آزمایش حیوانات بالینی روی این روش جدید دو سال پیش به پایان رسیده است. یک آزمایش بالینی انسانی قرار بود سال گذشته آغاز شود، اما مسائل مالی مرتبط با همه گیری، این آزمایش را بازگرداند و محققان اکنون به دنبال کمک های خصوصی برای ادامه کار هستند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (9 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «سلول های بنیادی درمان طاسی را یک قدم نزدیک تر می‌کند;

  1. چقدر خوب میشه بتواند سلولهای بنیادی به درمان طاسی کمک کند.

  2. چقدر خوب میشه که سلول های بنیادی بتواند جایگزین عمل های جراحی بیایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =