درمان سرگیجه با ایپملنت گوش میانی

اگر کسی از اختلال عملکرد دهلیزی دو طرفه رنج می‌برد، به این معنی است که گوش داخلی او تعادل حس خود را به درستی حفظ نمی‌کند. در نتیجه فرد خیلی راحت گیج می‌شود.

با این وجود کاشت جدید این مشکل را دور زده و سرگیجه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

افت عملکرد دو طرفه دهلیزی (BVH) می‌تواند کاملاً ناتوان کننده باشد، زیرا باعث می‌شود فرد مبتلا دچار لکنت شود و در هنگام راه رفتن به جلو و عقب ببافتد.

این امر نه تنها باعث ناراحتی زیادی در فرد می‌شود و هم باعث می شود احساس خودآگاهی داشته باشند بلکه خطر سقوط را نیز برای وی به همراه دارد.

حتی وقتی فردی با BVH نشسته باشد، حرکات سر او به تنهایی هنوز باعث تاری دید و پرش می‌شود.

بنابراین به مبتلایان توصیه می‌شود فعالیتهایی مانند رانندگی را انجام ندهند، در این شرایط سرگیجه آنها می‌تواند خود یا افراد دیگر را به خطر بیندازد.

درمان معمولاً شامل انجام تمرینات توان بخشی دهلیزی و پرهیز از داروهایی است که ممکن است به گوش داخلی آسیب برساند یا عملکرد مغز را سرکوب کند.

متأسفانه، انجام چنین اقداماتی همیشه تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند.

شروع تحقیقات

دانشمندان در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز با جستجوی یک گزینه موثرتر، کار خود را با اصلاح کاشت حلزون گوش موجود آغاز کردند.

به طور معمول، این دستگاه با تحریک عصب حلزون شنوایی به ناشنوایان کمک می‌کند. با این حال، پس از اصلاح، عصب دهلیزی گوش داخلی را که در نزدیکی آن قرار دارد تحریک می‌کند.

زمان و شدت پالس های الکتریکی تحریک کننده آن توسط یک ردیاب حرکتی پیوند یافته، نصب شده بر روی سر فرد، تعیین می‌شود.

به این ترتیب، هر بار که سر آنها حرکت می‌کند – یا خود به خود، یا به عنوان بخشی از یک فعالیت کل بدن مانند راه رفتن – ایمپلنت برای تحریک عصب دهلیز معیوب تحریک می‌شود.

برای این مطالعه، هشت بیمار BVH دارای ایمپلنت با جراحی در یک گوش قرار گرفتند، به علاوه آنها به یک ردیاب حرکت مجهز بودند.

هنگامی که داوطلبان شش ماه و سپس یک سال بعد ارزیابی شدند، مشخص شد که آنها در چهار مورد از پنج اندازه گیری وضعیت استقرار و راه رفتن و نتایج خود گزارش شده به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهی در “درمان سرگیجه با ایپملنت گوش میانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پانزده =