رگ خونی الکترونیکی می توانند برای انتقال DNA و التیام زخم ها تنظیم شوند

دانشمندان در چین و سوئیس با همکاری یکدیگر یک دستگاه پزشکی قابل کاشت تولید کردند که عملکرد اصلی رگ خونی را تقلید می‌کند، اما چندین مرحله فراتر از نمونه های طبیعی خود می‌رود. این رگ خونی الکترونیکی می‌توانند برای تسهیل جریان خون استفاده شوند، همانطور که در خرگوش ها نشان داده شده است، می‌توانند برای کمک به تحویل دارو، بهبود زخم و حتی ژن درمانی پیکربندی شوند.

برای چندین سال، دانشمندان در حال کار بر روی رگهای خونی مهندسی زیستی هستند که بتواند به ما در مطالعه بیماری ها، درمان افراد مبتلا به نارسایی کلیه یا جایگزینی عروق مسدود شده در مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی کمک کند. محققان در پشت این مطالعه جدید، تلاش کردند تا در این نوع پشتیبانی مکانیکی را با نسخه هایی که نقش فعالی در بهبودی بیمار دارند، گسترش دهند.

رگهای خونی الکترونیکی آنها با استفاده از یک میله استوانه ای شکل و از غشای conduc رسانای فلزی – پلیمری ساخته می‌شود. این دستگاه ها انعطاف پذیر، زیست تخریب پذیر و حاوی مداراتی هستند که می‌توانند با سایر دستگاه های الکترونیکی هماهنگ شوند تا وظایف مختلفی مانند تحویل دارو با کنترل الکترونیکی را بر عهده بگیرند.

در یک آزمایش، دانشمندان نشان دادند که چگونه تحریک الکتریکی رگ خونی در یک مدل ترمیم زخم می‌تواند تکثیر و مهاجرت سلولهای اندوتلیال را که سطح داخلی رگهای خونی طبیعی را پوشانده اند، تقویت کند، نشان می‌دهد که می‌تواند برای ساختن بافت جدید استفاده شود. در یک آزمایش آزمایشگاهی دیگر، تیم رگ خونی الکترونیکی را به دستگاهی متصل کرد که یک میدان الکتریکی برای نفوذپذیری سلولها ایجاد می‌کند و این تیم را قادر می‌سازد DNA پروتئین فلورسنت سبز را به سه نوع سلول رگ خونی منتقل کند.

محققان سپس توجه خود را به مطالعات in vivo معطوف کردند و از رگ خونی الکترونیکی برای جایگزینی جریان خون اصلی خرگوشها که به مغز، گردن و صورت می‌رسد، استفاده کردند. این دستگاه طی سه ماه تحت نظر قرار گرفت، دانشمندان گزارش دادند که جریان خون کافی در تمام مدت زمان را دارد. تجزیه و تحلیل اندام های داخلی خرگوش پس از برداشتن ایمپلنت ها هیچ نشانه ای از التهاب نشان نداد.

این تیم امیدوار است با مطالعات بیشتر در مورد خرگوش ها بتواند نتایج اولیه امیدوار کننده را ایجاد کند تا ایمنی طولانی مدت دستگاه را ایجاد کند. یکی دیگر از ملاحظات این است که سایر دستگاههای الکترونیکی مرتبط با رگ خونی الکترونیکی نیاز به کوچک سازی دارند، رویکردی که در انسان استفاده می‌شود.

جیانگ، نویسنده ارشد و محقق در دانشگاه علم و صنعت جنوب و مرکز ملی علوم و فناوری نانو در چین، می‌گوید: در آینده، باید با بهینه سازی دستگاه های به حداقل رسانده شده، مانند باتری های به حداقل رسانده شده و سیستم های کنترل داخلی، بهینه سازی شود تا تمام قسمتهای عملکردی به طور کامل در بدن قابل کاشت و حتی به طور کامل قابل تجزیه بیولوژیکی باشند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =