اصلاح رژیم غذایی باعث کاهش برخی علائم اختلال دوقطبی می‌شود

بیش از 80 فرد مبتلا به اختلال دوقطبی در تحقیقی شرکت کردند که در آن نیمی از آنها مشاوره رژیم گرفتند و به مدت 12 هفته غذاهای خاصی مصرف کردند.

محققان با محدود کردن مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ و روغن‌های خاص، مصرف اسیدهای چرب امگا 6 را در گروه آزمایش کاهش دادند. با افزودن دانه کتان و ماهی‌های چرب، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دادند.
شرکت کنندگان دو بار در روز نظرسنجی در مورد خلق و خو، درد و سایر علائم خود را در تلفن‌های هوشمند تکمیل کردند.

استفاده از رژیم غذایی برای بهبود خلق و خو

کسانی که رژیم غذایی آزمایشی را دنبال کردند، تغییرپذیری خلق را بهبود بخشیدند.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که میزان مصرف اسیدهای چرب خاص خود را تنظیم می‌کنند، ممکن است تنوع کمتری در خلق و خوی خود تجربه کنند.

طبق اعلام اتحادیه ملی بیماری‌های روانی، تقریبا 3 درصد از مردم در ایالات متحده تشخیص اختلال دوقطبی دارند.

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است تغییرات چشمگیری در خلق و خو، سطح انرژی و الگوی خواب خود تجربه کنند.

این تغییرات خلقی ممکن است شامل دوره‌های شیدایی یا هیپومانیک باشد که طی آن فرد احساس سرخوشی یا تحریک پذیری شدید می‌کند.


آزمایش خون برای اختلال دو قطبی یک قدم به واقعیت نزدیک تر می‌شود


در طول دوره‌های افسردگی دو قطبی، آنها ممکن است احساس غم و ناامیدی را تجربه کنند.

چندین مطالعه معتبر نشان داده است که ممکن است بین مصرف غذاهای دریایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و شیوع کمتر اختلالات دوقطبی رابطه وجود داشته باشد. با این حال، با بررسی تأثیر مکمل‌های روغن ماهی بر این وضعیت چنین پیوندی پیدا نکرده است.

دکتر اریکا ساندرز، نویسنده این مطالعه و استاد و رئیس بخش روانپزشکی و بهداشت رفتاری در مرکز پزشکی ایالت میلتون، طراحی این مطالعه را توضیح داد.

او گفت که محققان می‌خواهند ببینند آیا تغییر رژیم غذایی به دلایل بیولوژیکی بسیار خاص می‌تواند ثبات خلق را تغییر دهد یا تنوع خلق را در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بهبود بخشد.

داروهایی که پزشکان معمولاً برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می‌کنند، می‌تواند نحوه تجزیه اسیدهای چرب در بدن را تغییر دهند.

محققان کالج پزشکی پن ایالت فرض کردند که با تغییر نوع و تعداد اسیدهای چرب در رژیم غذایی، بدن متابولیت‌هایی را با اهداف خاصی مانند کاهش التهاب یا درد تولید می‌کند.

روش درمان اختلال دوقطبی

به طور خاص، آنها می‌خواستند بررسی کنند که آیا کاهش مصرف لینولئیک اسید، در حالی که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ایکوزاپنتانوئیک و اسید دوکوزاهگزانوئیک را افزایش می‌دهد، می‌تواند موثر باشد یا خیر.


رژیم غذایی پرچرب باعث بیماری های قلبی می‌شوند


دکتر ساندرز گفت: بنابراین، داروها اسیدهای چرب را به طریقی خاص تغییر می‌دهند. ما گفتیم،عالی است و می‌توانیم رژیم غذایی را از طریق بیوشیمیایی به همان شیوه تغییر دهیم و ببینیم آیا این کمک می‌کند.

محققان 82 شرکت کننده مبتلا به اختلال دوقطبی را به یکی از دو گروه کنترل یا تجربی اختصاص دادند.

افراد گروه تجربی با محدود کردن مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ و روغن‌های خاص، مصرف اسید لینولئیک خود را کاهش دادند.

آنها همچنین میزان اسید چرب امگا 3 خود را با افزودن دانه کتان و ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و ماهی آزاد به رژیم غذایی خود افزایش دادند.

محققان رژیم غذایی گروه کنترل را نیز مشخص کردند تا شرکت کنندگان ندانند که به کدام گروه تعلق دارند.

همه شرکت کنندگان، برنامه‌های غذایی خاص و دستورالعمل‌های آماده سازی را به مدت 12 هفته دریافت کردند.

این تیم به آنها دستور داد تا رژیم غذایی را رعایت کرده و مراقبت‌های معمولی خود را ادامه دهند، از جمله مصرف داروهای تثبیت کننده خلق.

محققان تلفن‌های هوشمندی را به شرکت کنندگان دادند و از آنها خواستند تا از دستگاه‌ها برای بررسی روزانه دو بار در مورد خلق و خو، درد و سایر علائم خود استفاده کنند.

علاوه بر این، تکنسین‌ها به طور مرتب نمونه خون می‌گرفتند تا میزان اسید چرب شرکت کنندگان را اندازه گیری کنند و اطمینان حاصل کنند که آنها رژیم غذایی را به اندازه کافی برای تغییر سطح بیوشیمیایی خود رعایت کرده‌اند.

در نهایت، محققان دریافتند رژیم غذایی آزمایشی باعث تغییر تنوع خلقی در افراد مبتلا به اختلالات دوقطبی می‌شود.

بازتاب جمعیت شناسی اختلال دوقطبی

نویسندگان مطالعه خاطرنشان می‌کنند که اکثر شرکت کنندگان زن بودند. دکتر ساندرز گفت: ما می‌دانیم که زنان بیشتر از مردان تمایل به شرکت در تحقیقات دارند.

دکتر گابریل مرزانی، روانپزشک و دانشیار گروه روانپزشکی و علوم اعصاب و روان در دانشگاه ویرجینیا در شارلوتسویل، نیز اشاره کرد که اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه سفید پوست بودند.

او گفت: این گروه معمولاً یک گروه کاملاً یکدست از زنان بود که لزوماً جمعیت شناسی همه افراد مبتلا به اختلال دوقطبی را نشان نمی‌دهد.

دکتر مرزانی در این مطالعه مشارکت نداشت، اما این تحقیق را جذاب می‌دانست.

علاوه بر این، دکتر مرزانی خاطرنشان کرد که ممکن است همه شرکت کنندگان در مطالعه از شدت علائم اختلال دوقطبی رنج نبرند.

به عنوان مثال، در میان شرکت کنندگان در گروه مداخله مطالعه، میانگین تعداد دورههای افسردگی مادام العمر 30 بود. در گروه کنترل، میانگین تعداد 11 نفر بود.

به طور مشابه، در حالی که تعداد متوسط ​​اپیزودهای شیدایی در بین شرکت کنندگان در گروه مداخله مطالعه پنج بود، در گروه کنترل، دو برابر آن بود.

تحقیقات بیشتر لازم است

محققان خاطرنشان می‌کنند که می‌خواهند آزمایش در مقیاس بزرگتر تکرار شود.

دکتر ساندرز همچنین گفت که راهی برای تحقیقات آینده ممکن است شامل جستجوی راه‌هایی باشد که پیروی از این رژیم را آسان تر می‌کند.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =