رژیم غذایی پرچرب باعث بیماری های قلبی می‌شوند

این مطالعه جدید توضیح می‌دهد که چگونه رژیم غذایی پرچرب به سلول های روده آسیب می‌رساند که متابولیت هایی را تولید می‌کنند که در بیماری های قلبی عروقی نقش دارند.

یافته های جدید بر اساس چندین مطالعه قبلی است تا در نهایت تصویر کاملی از رابطه رژیم غذایی، باکتری های روده و بیماری های قلبی ارائه شود. تحقیقات قبلی نشان داده بود که باکتری های روده و سلامت بافت روده رابطه تنگاتنگی دارند.

وقتی سلولهای اپیتلیال روده ما ملتهب شوند، جمعیت میکروبی روده ما ممکن است از تعادل خارج شوند.

این عدم تعادل میکروبیوم، که به عنوان دیس بیوزیس شناخته می‌شود، منجر به تولید بیش از حد متابولیت‌های خاصی می‌شود که خطر آترواسکلروز را افزایش می‌دهد.

اما هنوز یک حلقه مفقوده در آن واکنش زنجیره ای محققان به طور کامل کشف نکرده بودند.

ماریانا بیندلوس، محقق مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در این باره می‌گوید: مشخص بود که قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی پرچرب باعث ایجاد دیس بیوز می‌شود.

عدم تعادل در میکروبیوتا به نفع میکروب های مضر، اما ما نمی‌دانیم که چرا و چگونه این اتفاق می‌افتد. ما یک راه را نشان می‌دهیم که رژیم مستقیماً بر میزبان تأثیر می‌گذارد و باعث رشد میکروب های بد می‌شود.

رژیم غذایی پرچرب چگونه تاثیر می‌گذارند؟

تحقیقات جدید با استفاده از مدل های موش نشان داد که چگونه رژیم غذایی پرچرب فعالیت میتوکندری را در سلولهای اپیتلیال روده مختل می‌کند.


کمبود ویتامین دی موجب چاقی و توقف رشد می‌شود


این آسیب ناشی از رژیم غذایی منجر به تولید سلول های اکسیژن و نیترات در سلول ها می‌شود.

برخی از میکروب های مضر روده مانند E. coli در محیط های اکسیژن بالا و نیترات رشد می‌کنند. بنابراین این امر به آنها کمک می‌کند تا تعداد آنها افزایش یافته و تولید متابولیت به نام تری متیل آمین (TMA) را تشدید کند.

سپس کبد TMA را اکسید می‌کند و آن را به تری متیل آمین-اکسید (TMAO) تبدیل می‌کند، ترکیبی که به طور فزاینده ای در بیماری های قلبی عروقی دخیل است.

سپس محققان یک قدم جلوتر رفتند و بررسی کردند که آیا محافظت از سلول های اپیتلیال روده می‌تواند این زنجیره رویدادهایی را که از رژیم غذایی پرچرب برخوردار است، متوقف کند یا خیر.

آنها به دارویی به نام 5-آمینوسالیسیلیک اسید (5-ASA) روی آوردند که بیش از 30 سال برای کاهش التهاب روده در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده استفاده می‌شد.

در مدل های موش 5-ASA به بازسازی عملکرد میتوکندری طبیعی در سلول های روده کمک کرد. این امر پس از آن افزایش TMAO را که قبلاً توسط رژیم غذایی پرچرب ایجاد شده بود، کاهش داد.

بایندلوس می‌گوید این شواهد اثبات کننده ای است که نشان می‌دهد می توان از برخی پیامدهای منفی رژیم غذایی پرچرب جلوگیری کرد.

بایندلوس خاطرنشان می‌کند، می‌توان از داروهایی مانند 5-ASA در کنار پروبیوتیک ها برای حفظ جمعیت سالم باکتری های روده و محدود کردن تأثیر منفی رژیم های پرچرب بر قلب استفاده کرد.

بیندلوس می‌گوید: تنها با درک کامل رابطه بین میزبان-ما-و میکروب های روده در طول سلامت و بیماری، می‌توانیم درمانهایی را طراحی کنیم که در کنترل چاقی و پیامدهای مرتبط با چاقی مانند بیماری های قلبی عروقی مثر باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

4.9/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =