دستگاه الکتروریسی ایران ساخت شد

مدیرعامل یک شرکت دانش‌‌بنیان از تولید یک دستگاه الکتروریسی خبر داد و گفت: این دستگاه قابلیت تولید ماسکN95 را دارد و یک لایه نانو الیاف روی پارچه‌های معمولی که ۳۰-۴۰ درصد کارایی دارند را پوشش می‌دهد و تبدیل به مدیای N95 یا N99 درصد می‌کند.

نادر نادری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره فعالیت این شرکت در مواجهه با بحران کرونا و  محصولات تولیدی، گفت: برای تولید ماسک در کشور زیرساخت‌های خوبی داریم و مواد اولیه پلیمری تولید می‌شود. 

وی افزود: مدیای N۹۵ نداشتیم ولی در حال حاضر با داشتن دستگاه الکتروریسی علاوه بر کاربردهای مختلف که می‌تواند صنعت فیلتر یا صنایع دیگر را در بر بگیرد می‌توان در حوزه تولید ماسک‌هایی با کارایی N۹۵  و N۹۹ درصد را تولید کرد.  

*تولید ماسک‌های N۹۵ و N۹۹ با استاندارد آمریکایی

این مدیرعامل شرکت‌دانش‌بنیان اضافه کرد: یکسری از ماسک‌ها با استاندارد اروپایی هستند و ماسک‌های N۹۵ و N۹۹  با استانداردهای آمریکای تولید می‌شوند که در بحث بیماری کرونا بسیار مهم هستند. 

وی گفت: در حال حاضر دستگاه الکتروریسی تولید می‌کنیم  که این دستگاه قابلیت تولید N۹۵ را دارد به طوری که یک لایه نانو الیاف روی پارچه‌های معمولی که ۳۰-۴۰ درصد کارایی دارند را پوشش می‌دهد و تبدیل به مدیای N۹۵  یا N۹۹ درصد می‌کند. 

نادری در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که بحث کرونا در کشور پیش آمد ما سیستم پوشش‌دهی نانو الیاف راه‌ندازی کردیم و علاوه بر دستگاه‌های خودمان که ظرفیت محدودیتی داشت با همکاری ستاد نانو به شرکت‌های مختلفی که دستگاه‌هایی از ما خریداری کرده‌ بودند کمک کردیم تا آنها هم بتوانند مدیای N۹۵  تولید کنند. 

این مدیرعامل شرکت دانش‌‌بنیان ادامه داد: موفق شدیم با همکاری شرکت‌‌های مختلف در بخش تولید، فیلترسازی را در ایران فعال کنیم و ظرفیت مدیا را به حدود ۲۵۰ هزار ماسک در روز برسانیم. 

وی گفت: در حال حاضر ماسک‌هایی با توجه به شرایط روز و کارایی بالا تولید می‌کنیم که بدون واسطه و به صورت مستقیم به دست مردم و وزارت بهداشت می‌رسد. 

این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا تقاضای بازار کم بود و ما یک ظرفیت اسمی و یک ظرفیت کمی داشتیم که شاید روزانه ظرفیت تولید ۱۰ هزار عدد بود ولی در حد ۲ هزار عدد ماسک تولید می‌کردیم به طوری که عمده ماسک‌های تولیدی صادر می‌شد. 

نادری افزود: بعد از بحث کرونا مصرف ماسک چین بالا رفت و کشورهای دیگر نیز درگیر شدند و خوشبختانه در این زمینه ما موفق شدیم ظرفیت تولید را بالا ببریم و در حال حاضر روزانه حدود ۵۰ هزار ماسک تولید می‌کنیم. 

*نه تنها  ارز وارد نمی‌کنیم باعث خروج ارز از کشور شده‌ایم

وی گفت: به نظر من در بحث ماسک مشکل ارز نداشتیم بلکه مشکل  اصلی درباره دستگاه الکتروریسی بود که موفق شدیم این دستگاه را تولید کنیم که مشتریان خارجی زیادی دارد. اگر این دستگاه را نداشتیم باید ارز زیادی برای وارد کردن این دستگاه از کشور خارج می‌کردیم که با شرایط فعلی قیمت این دستگاه چیزی  حدود یک میلیون دلار است. در حال حاضر ۶ دستگاه در مجموعه ما فعال هستند که بالغ بر ۶ میلیون دلار است که نه تنها ارز وارد نمی‌کنیم بلکه صادرات هم داریم و باعث ورود ارز به کشور شده‌ایم.

این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان  اضافه کرد: کشور چک یکی از لیدرهای دستگاه‌های نانو است و آمریکا هم در این بین وجود دارد که مانند چک جلودار نیست به طوری که ما نیز یکی از ۴-۳ شرکت در تولید هستیم. 

وی گفت: در دوره کرونا یک وام حدوداً ۶ میلیاردی از صندوق نوآوری و شکوفایی گرفتیم که بازپرداخت آن هم یکساله است. 

بهره‌مندی از حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی

وی اضافه کرد: ما از طرف ستاد نانو، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حمایت‌های مادی و معنوی خوبی بهره‌مند شدیم. قبل از شیوع کرونا انتقادهایی به مدل حمایت‌هایی که می‌شدیم داشتیم و جای چنین حمایتی خالی بود ولی بعد از بیماری معاونت وارد عرصه شد و ما توانستیم سریع عکس‌العمل نشان دهیم. 

منبع: فارس

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + چهارده =