حمایت وزارت بهداشت از شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت


یادداشتی از دکتر سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت

این جملات و کلمات درحالی به رشته تحریر درمی‌آیند که به علت کرونا ویروس در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برم. اپیدمی کرونا ویروس، آخرین واقعه از سلسه اتفاقاتی بود که در ماه‌های آخر سال 98، صنعت گردشگری سلامت کشور را به چالش جدی کشید. این درحالی است که برای نخستین بار تعداد گردشگران سلامت مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود در سال 1398، درحال عبور از عدد خیره‌کننده 100 هزار نفر بوده و افزایش اعتماد کشورهایی نظیر عمان، قطر و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نویدبخش روزهای روشن گردشگری سلامت کشور بود.

شیوع کرونا ویروس اما، به شدت همه بازیگران این صنعت را به‌صورت غیرقابل باور تحت‌تاثیر قرار داده است. بیمارستان‌های خصوصی و دولتی با موجی از بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا ویروس روبه‌رو هستند و شرکت‌های تسهیل‌گر با موجی از لغو سفر بسیاری از گردشگران سلامت به کشورمان مواجه شدند.

به این ترتیب کرونا ویروس به شکنندگی صنعت گردشگری سلامت کشور بیش از قبل دامن زده و این صنعت را به‌صورت تعلیق درآورده است. البته این موضوع تنها مختص ایران نبوده و در سایر مقصدهای عمده گردشگری سلامت در منطقه و حتی آسیا نیز چنین اتفاقی رخ داده است. علیرغم چنین تاثیر مخربی، معتقدم اپیدمی کرونا ویروس نیز مانند بسیاری از اپیدمی‌های رخ داده در اعصار گذشته مسبب بسیاری از تغییرات اجتماعی خواهد بود.

رکود گردشگری سلامت ناشی از کرونا ویروس فرصت مناسبی ایجاد کرده است تا بازیگران اصلی این صنعت با نگاهی به آنچه رخ داده است نسبت به برنامه‌ریزی جدی و مناسب در این حوزه اقدام نمایند. آنچه به‌وضوح قابل عیان است، شرکت‌هایی بیشترین آسیب را دیدند که بدون هیچ برنامه مشخصی نسبت به توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه اقدام کرده بودند که بخشی از این برنامه‌ریزی حتما باید مبتنی بر توسعه فعالیت‌ها در فضای مجازی باشد.

کرونا ویروس ثابت کرد که اگر ما زیرساخت‌های مناسب‌تری در حوزه استارتاپ‌ها و برنامه‌های کاربردی پزشکی می‌داشتیم در مواجه با این اپیدمی راحت‌تر برخورد می‌کردیم. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد در سال‌های آتی مراکز درمانی و شرکت‌هایی در حوزه گردشگری سلامت موفق‌تر خواهند بود که در بسط و گسترش تله مدیسن فعالیت بیشتری انجام دهند.

درحالی که در گذشته فرصت‌های مناسبی را در این جهت از دست داده‌ایم، درحال حاضر هم نیز با امکانات موجود کمتر به شکل مناسب به برخورد سیستم بهداشتی درمانی کشور با اپیدمی کرونا ویروس پرداخته شده است. درواقع در کمتر وب‌سایت‌ و شبکه اجتماعی بیمارستان‌ها و شرکت‌های تسهیل‌گر اثری از یک تحلیل علمی و جامع در این خصوص می‌بینیم. بررسی و مقایسه وب‌سایت‌های مراکز درمانی در کشورهای رقیب این فاصله را مشخص‌تر می‌کند.

به این ترتیب، علاوه‌بر تاثیرات مخرب اتفاقاتی نظیر اپیدمی کرونا ویروس، عملکرد بازیگران عمده این عرصه نیز به شکنندگی صنعت گردشگری سلامت کشور دامن می‌زند. البته هنوز زمان به‌طور کامل از دست نرفته است و در فرصت باقیمانده می‌توان اقدامات زیادی انجام داد. اپیدمی کرونا ویروس فرصتی بی‌بدیل برای کسب تجربه ایجاد کرده است.

در کنار همه این موارد به‌عنوان یک اقدام اساسی، وزارت بهداشت نیز باید نسبت به انجام اقدامات حمایتی از بیمارستان‌ها، به‌خصوص شرکت‌های تسهیل‌گر اقدام نماید. در این راستا اقدامات مختلفی صورت گرفته است که به تدریج به اطلاع همگان خواهد رسید.

هیچ یک از اپیدمی‌ها ماندگار نبوده‌اند و این اپیدمی نیز به ناچار تسلیم علم و دانش انسان خواهد شد. پس ضمن رعایت بهداشت فردی در خانه می‌مانیم تا زودتر به استقبال روزهای روشن آینده برویم.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت
4.9/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهی در “حمایت وزارت بهداشت از شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =