تصویر برداری سه بعدی از مغز

یک تکنیک تصویر برداری جدید ارائه شده است که تصویر برداری سه بعدی فوق العاده دقیق از مغز انسان را ممکن می‌کند. این روش دیدگاه های بی سابقه ای در مورد حرکت ضربان دار مغز ارائه می‌دهد، و به پزشکان ابزار جدیدی برای تشخیص می‌دهد و محققان بینش جدیدی درباره اختلالات عصبی ارائه می‌دهند.

در سال 2016 یک روش تصویر برداری ابتکاری به نام تصویر برداری تشدید مغناطیسی تقویت شده (aMRI) معرفی شد. این روش به محققان و پزشکان این امکان را می‌داد تا حرکت ضربان دار مغز را در زمان واقعی مشاهده کنند و از بینش واکنش های بیوشیمیایی بافت مغز استفاده کنند.

در ابتدا فقط تجسمات دو بعدی را ارائه می‌داد، اکنون محققان این روش را برای ارائه انیمیشن های سه بعدی چشمگیر بهبود بخشیده اند. این برای اولین بار تصویری دقیق از حرکت مغز در سه بعد به پزشکان ارائه می‌دهد.

ایتامر ترم، دانشجوی دانشگاه استنفورد که روی این پروژه کار می‌کند، توضیح می‌دهد: روش جدید، ضربان های ریتمیک میکروسکوپی مغز را در حین ضربان قلب بزرگتر می‌کند تا امکان مشاهده حرکات پیستونی مانند دقیقه را که کمتر از عرض موی انسان است، فراهم کند. نسخه جدید 3D یک عامل بزرگنمایی بزرگتر را فراهم می‌کند، که به ما دید بهتر حرکت مغز و دقت بهتر را می‌دهد.

تکنیک جدید 3D aMRI وضوح مکانی بی نظیری را ارائه می‌دهد، و امکان تجسم حرکت در مغز را در سطح جزئیات بی سابقه ای فراهم می‌کند که هم به محققان و هم به پزشکان سود می‌بخشد.

سامانتا هولدزورث، محقق نیوزیلندی که بر روی فناوری اصلی 2D aMRI کار کرده است، توضیح می‌دهد: “ما از aMRI سه بعدی استفاده می‌کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم بینش جدیدی در مورد تأثیر آسیب های خفیف بر روی مغز پیدا کنیم.

همکاری بین مرکز ماتای و دانشگاه اوکلند، با استفاده از aMRI سه بعدی بهمراه روشهای مدل سازی مغز، بررسی می‌کند که آیا می‌توان روشی غیر تهاجمی برای اندازه گیری فشار مغز ایجاد کرد که در بعضی موارد ممکن است نیاز به جراحی مغز را برطرف کند.

میریام اسکادنگ، محقق دیگری که به توسعه این فناوری جدید کمک کرد، می‌گوید 3D aMRI امکان ایجاد انواع کاملا جدیدی از مدل های حرکت مغز را فراهم می‌کند. بینش جدید درباره چگونگی هدایت مایعات به دور مغز به تحقیقات بیشتر در مورد انواع اختلالات مغزی کمک می‌کند.

اسکادنگ می‌گوید: این روش جدید تجسم جذاب می‌تواند به ما كمك كند كه چه چیزی جریان مایع را در مغز و اطراف آن هدایت می‌كند. این به ما اجازه می‌دهد مدل های جدیدی از نحوه كار مغز ایجاد كنیم، كه ما را در چگونگی حفظ مغز راهنمایی می‌كند؛ یعنی بازگرداندن سلامتی در بیماری یا اختلال.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =