داروی آسم می تواند درمان تومور مغزی باشد

داروی پرانلوکاست (Pranlukast) برای درمان آسم ساخته شده است ، اما اخیراً مشخص شده که این دارو حاوی مولکولی است که می تواند درمان تومور مغزی بوده و سلول‌های آن را خنثی کند.

در طی تحقیق یک دهه بعد از ساخت داروی آسم ، این دارو توانست تومورهای مغزی را در موش ها 50 درصد کاهش دهد.

محققان در موسسه سرطان UCL دریافتند که پرانلوکاست با تبدیل موثر سلول‌های خطرناک تومور به سلول‌های محافظ مغز ، گلیوبلاستوما ، رایج ترین و خطرناک ترین شکل سرطان مغز را سرکوب می کند.

آنها اکنون به دنبال آزمایش دارو – به صورت قرص – بر روی انسان هستند و اگر همه چیز خوب پیش برود ، آزمایشات بالینی می تواند ظرف پنج سال آغاز شود.

اما محققان هشدار دادند که آزمایشات بسیار بیشتری برای تعیین تأثیر این دارو در افراد لازم است.

پروفسور سیمونا پارینلو گفت:

“ما از این کشف بسیار هیجان زده هستیم و قطعاً چیزی است که می خواهیم دنبالش کنیم – اما استفاده از آن خیلی زود است.”

محققان کشف کردند که با شرایط متغییر طبیعی ، هنگامی که سلول‌های تومور در ماده سفید محافظ مغز گسترش می یابند با تبدیل خود به سلول‌هایی که شبیه ماده سفید آسیب رساننده هستند ، سعی در آسیب زدن دارند.

اگرچه پرانلوکاست برای درمان بیماری آسم طراحی شده است اما مشخص شده که این دارو حاوی مولکولی است که باعث می شود سلول‌های تومور مغزی طوری رفتار کنند که گویی با ماده سفید تماس پیدا کرده اند.

محققان می‌گویند ، این روند بدان معناست که می توان از این دارو برای “مهار و بهره برداری از نقطه ضعف تومور” استفاده کرد و سلول‌های سرطانی خطرناک را به چیزی شبیه ماده سفید تبدیل کرد.

پروفسور پارینلو گفت:

“با کمال تعجب ، وقتی سلول‌های تومور به ماده سفید مغز گسترش می یابند ، باعث کاهش حالت تهاجمی گلیوبلاستوما می شود.”

“این پاسخ به دلیل افزایش میزان تومور باعث آسیب رساندن ماده سفید و به نوبه خود پاسخ به محیط مانند زخم با تلاش برای ترمیم آن است. این روند باعث رشد و تبدیل سلول‌های تومور به سلول‌هایی می شود که شبیه سلول‌های طبیعی مغز هستند که ماده سفید را تشکیل می دهند. در این حالت بالغ ، سلول‌های تومور توانایی رشد و گسترش کمتری دارند. “

بیش از 2200 نفر در انگلیس هر ساله مبتلا به گلیوبلاستوما می شوند. تشخیص سریع اکنون بسیار ضعیف است زیرا هیچ درمان موثری وجود ندارد و میزان زنده ماندن بیمار بطور متوسط در حدود 6 تا 18 ماه است.

هنوز مشخص نیست که پرانلوکاست چقدر می تواند به درمان سرطان کمک کند اما محققان امیدوارند که این امر بتواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند.

میشل میچل ، مدیر اجرایی Cancer Research UK ، می‌گوید:

“درمان تومورهای مغزی بسیار دشوار است ، زیرا ما هنوز از بیولوژی این بیماری اطلاعات کافی نداریم و درمان های فعلی به اندازه کافی موثر نیستند.”

وی افزود:

“این تحقیقات اولیه بسیار جذاب است زیرا می تواند به این معنی باشد كه داروی آسم موجود می‌تواند به افراد مبتلا به گلیوبلاستوما كمك كند. استفاده مجدد از دارویی که قبلاً آزمایشات ایمنی را گذرانده است ، در مقایسه با تهیه یک درمان جدید از ابتدا ، باعث صرفه جویی در وقت می شود و این در زندگی افراد مبتلا به گلیوبلاستوما یک تفاوت باورنکردنی ایجاد می کند. “

دکتر دیوید جنکینسون ، مدیر اجرایی موقت موسسه خیریه تومور مغز ، افزود:

“این یافته ها امیدوارکننده هستند و می توانند دریچه دیگری برای ایجاد درمان های جدید مورد نیاز برای گلیوبلاستومای تهاجمی باز کند.

“کشف اینکه پروتئین تولید شده در پاسخ به تماس با ماده سفید مغز سلولهای سرطانی را وادار می کند بیشتر شبیه سلول‌های سالم مغز عمل کنند بسیار هیجان انگیز است – و اکنون ما نیاز به تحقیقات بیشتر برای کشف داروهایی داریم که می توانند به مغز برسند و این روند را افزایش یا تقلید کنند. برای کمک به کاهش رشد این بیماری ویرانگر ما به فوریت نیاز به یافتن روش‌های درمانی جدید داریم تا بتوانیم به افراد مبتلا به گلیوبلاستوما فرصت بیشتری برای زندگی بدهیم. “

پرانلوکاست به طور گسترده ای در کشورهای آسیای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد و در اروپا داروی بسیار مشابهی به نام Montelukast که با نام تجاری Singulair فروخته می شود ، استفاده می شود که به همان روش کار می کند.

پروفسور پارینلو گفت: این دارو به طور بالقوه می تواند الیگودندروگلیوما ، نوع دیگری از سرطان مغز را درمان کند.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است. ماده سفید به این دلیل نامیده می‌شود که پوشش محافظی در اطراف رشته های عصبی یا آکسون ها ، یک بافت چربی کم رنگ و ملایم است و میلین نام دارد.

بامد : مجله خبری سلامت ، تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دوازده =