تشخیص و درمان سرطان لوزالمعده با یک داروی موجود

تشخیص سرطان لوزالمعده دشوار و با نرخ بقا کم یکی از موذی ترین انواع بیماری است. اما اکنون، محققان یک داروی موجود را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند با هدف قرار دادن جهش کلیدی ژن، برای مقابله با سرطان لوزالمعده مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

جهش در ژنی به نام KRAS یکی از رایج ترین عوامل ابتلا به سرطان است، و به ویژه اغلب در سرطان های لوزالمعده، ریه و روده بزرگ ظاهر می‌شود که متأسفانه، پروتئین های KRAS به دلیل شکل آن، مدت طولانی غیرقابل کنترل بودند.

برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه ویرجینیا (VCU) راهی جدید برای حمله به سرطان ها با جهش های KRAS پیدا کرده‌اند.

این تیم چهار پروتئین مختلف – CDK1 ، CDK2 ، CDK7 و CDK9 – را شناسایی کردند که به نظر می‌رسیدند در تومورهایی که نمی‌توانند بدون جهش KRAS زنده بمانند در سطوح بالاتر بیان می‌شود، هدف قرار دادند.

برای انجام این کار، آنها کتابخانه‌ای از 294 دارو را که قبلاً برای اهداف مختلف توسط FDA تأیید شده‌اند، مورد بررسی قرار دادند و یکی از آنها را یافتند که می‌تواند هر چهار پروتئین CDK را مهار کند.

این تیم می‌گوید، این دارو که به AT7519 معروف است، تاکنون در آزمایشات بالینی برای درمان انواع دیگر سرطان ناموفق بوده است، اما هنوز در سرطان لوزالمعده آزمایش نشده است.

برای آزمایش آن، محققان آن را در برابر تومورهایی که در آزمایشگاه پنج بیمار سرطانی لوزالمعده رشد کرده اند قرار دادند. A7519 با موفقیت رشد آن سلول ها را سرکوب کرد و نتایج مشابهی را در مدل های اندام کوچک انسان و موش نشان داد. البته، این حجم نمونه کوچکی است و هنوز از آزمایشات انسانی دور است، اما شروع جالبی است.

سعید سبطی، محقق ارشد تحقیق، می‌گوید: اگر یافته های ما درست و قابل ترجمه در انسان باشد، باید بتوانیم در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده که تومورهای آنها به KRAS جهش یافته معتاد است، پاسخ مثبت ببینیم.

اگر این روش موثر واقع شود، تیم می‌گوید این روش ممکن است در سایر سرطان هایی که به جهش های KRAS متکی هستند مانند سرطان های روده بزرگ و ریه نیز استفاده شود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + پنج =