آزمایش ادرار تومورهای مغزی را با دقت بالایی تشخیص می‌دهد

در حالی که تومور مغزی ممکن است از طریق علائمی مانند سردردهای نامنظم، حالت تهوع یا اختلال در گفتار خود را نشان دهد، اما اغلب این علائم تا زمانی که بیماری به خوبی پیشرفت نکند، ظاهر نمی‌شوند. یک مطالعه جدید نشان داد که با یک آزمایش ادرار ساده می‌توان این تومور ها را تشخیص داد.

این امر تشخیص زودرس را روی حیله و تزویر قرار می‌دهد، اگرچه انجام این کار می‌تواند نتایج بسیار بهتری را برای بیماران به دنبال داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه ناگویای ژاپن نشان داده‌اند که چگونه می توان از طریق آزمایش ادرار ساده که دقت بالایی را در آزمایش های اولیه نشان داد، به این نتایج مهم دست یابند.

همزمان با آزمایش خون، آزمایش ادرار به عنوان یک فناوری هیجان انگیز در مورد تشخیص سرطان غیر تهاجمی و کارآمد شکل می‌گیرد.

دانشمندان با اسکن این نمونه های مایع برای نشانگرهای زیستی که با بیماری ارتباط دارند، نشان داده‌اند که چگونه ممکن است مدتها قبل از بروز علائم بالینی معمولی، بتوانند سرطان را تشخیص دهند. این مطالعات نویدبخش خاصی در مورد سرطان های مثانه، پروستات ، پانکراس و حتی ریه ها است.

تیم دانشگاه ناگویا با کمک مواد ژنتیکی موسوم به microRNA در صدد گسترش این امکانات در سرطان مغز است.

این رشته ها برای اولین بار در سال 1993 کشف شدند، رشته های کوتاهی از RNA بدون کد هستند که نقش مهمی در بیان ژن ها دارند و می‌توانند هنگام تولید توسط سلول های سرطانی در بدن، اشکال منحصر به فردی به خود بگیرند.

دانشمندان تلاش کردند با تهیه دستگاه جدیدی مجهز به 100 میلیون نانوسیم اکسید روی که قادر است مقادیر زیادی میکرو RNA را از نمونه ادرار به اندازه یک میلی لیتر حجم استخراج کند، از این بهره برداری کنند.

نمونه ها از بیماران تومور مغزی و یک گروه کنترل از بیماران غیر سرطانی جمع آوری شد، با تجزیه و تحلیل تیم مشخص شد که بسیاری از میکرو RNA های حاصل از تومورهای مغزی در شرایط پایدار در ادرار یافت می‌شوند.

پروفسور آتسوشی ناتسومه، نویسنده تحقیق، توضیح می‌دهد: نمونه برداری مایع مبتنی بر ادرار برای بیماران مبتلا به تومور مغزی به طور کامل بررسی نشده است، زیرا هیچ یک از روش های مرسوم نمی‌تواند از نظر انواع و مقادیر، میکرو RNA ها را به طور موثر از ادرار استخراج کند. بنابراین‌، ما تصمیم گرفتیم دستگاهی را بسازیم که توانایی انجام آن را داشته باشد.

دانشمندان برای بررسی بیشتر پتانسیل آزمایش ادرار خود، پروفایل بیان میکرو RNA جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کردند و سپس از آنها برای ساخت یک مدل تشخیصی استفاده کردند.

سپس از این مدل برای تشخیص بیماران سرطانی مغز از گروه کنترل با حساسیت 100 درصد و ویژگی 97 درصد استفاده شد، بدخیمی و اندازه تومورها هیچ تأثیری بر نتایج نداشت.

دانشمندان تصور می‌کنند که با کار بیشتر، این نوع فناوری می‌تواند ابزاری ارزشمند در غربالگری نه تنها تومورهای مغزی، بلکه انواع دیگر سرطان نیز ارائه دهد.

ناتسومه می‌گوید: در آینده، با ترکیبی از هوش مصنوعی و پزشکی از راه دور، مردم می‌توانند از وجود سرطان مطلع شوند، در حالی که پزشکان قادر خواهند بود وضعیت بیماران سرطانی را فقط با مقدار کمی ادرار روزانه آنها بدانند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =