تشخیص روزانه ۶۰ نمونه بیماران بستری نیازمند تست کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه به طور متوسط روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ نمونه از بیماران بستری نیازمند تست کرونا در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران برای ما ارسال می‌شود، گفت: نتایج عملیات تشخیصی بر روی این نمونه‌ها را ظرف ۲۴ ساعت و طبق پروتکل استاندارد به دانشگاه علوم پزشکی ایران تحویل می‌دهیم.

مسعود پارسانیا با بیان اینکه بخش “تشخیص مولکولی کروناویروس” در کلینیک قدس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از اواخر اسفند ماه سال گذشته مجوز تأسیس گرفته و از فروردین ماه شروع به کار کرده است، اظهار کرد: این آزمایشگاه در زیرمجموعه نظارتی دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارد و مشغول به فعالیت است.

وی در همین زمینه توضیح داد: آزمایشگاه تشخیص مولکولی کروناویروس دانشگاه آزاد ۲۸ اسفند ماه مجوز فعالیت خود را از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ادامه داد: این دانشگاه اوایل فروردین ماه برخی نمونه‌ها و تست‌های مربوط به بیماران بستری کرونا را برای ما ارسال کردند و بعد از اعلام نتایج به آن‌ها، نتایج ما مورد تأیید قرار گرفت و از روز دهم فرودین این نمونه‌ها به طور منظم برای ما ارسال می‌شود.

پارسانیا با بیان اینکه نمونه‌های ارسالی مربوط به بیماران بستری نیازمند تست در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران است، گفت: ظرفیت ما برای تشخیص مولکولی به طور متوسط ۶۰ نمونه در روز است که این نمونه‌ها با رعایت اصول ایمنی برای ما از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارسال می‌شود.

وی تأکید کرد: در آزمایشگاه تشخیص کرونا ویروس دانشگاه آزاد تمامی اصول ایمنی را استقرار دادیم و تحت شرایط استاندارد، انجام عملیات تشخیصی بر روی نمونه‌ها انجام می‌شود. نتایج بررسی نمونه‌ها به شبکه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارش می‌شود؛ بنابراین هیچ نمونه‌ای را خارج از این سیستم پذیرش نمی‌کنیم و تنها مجاز به کار بر روی نمونه‌های ارجاعی بیماران از این شبکه هستیم.

این متخصص ویروس‌شناسی پزشکی یادآور شد: نتایج تشخیصی نمونه‌های ارسال شده به ما باید ظرف ۲۴ ساعت گزارش شوند.

پارسانیا در پاسخ به اینکه نمونه‌ها در چه قالبی ارسال می‌شوند، توضیح داد: این نمونه‌ها با سواب‌های مخصوص از مجاری تنفسی بیمار در بیمارستان گرفته می‌شود، در محیط‌های ترنسپورت ویروسی قرار داده شده و با کلمن‌های خاص و رعایت زنجیره سرد به آزمایشگاه ارسال می‌شوند؛ بنابراین نمونه‌هایی که بررسی می‌کنیم نمونه‌های سواب از مجاری دستگاه‌ تنفسی – از جمله سواب حلقی، بینی و نازوفارنکس هستند.

وی خاطرنشان کرد: در آزمایشگاه کروناویروس از ظرفیت افرادی که به شکل داوطلبانه تمایل به همکاری داشته‌اند، استفاده می‌کنیم و البته دانشگاه آزاد اسلامی با این افراد قرارداد کاری منعقد کرده است. همکاران ما در آزمایشگاه از افراد دارای درجه دکترای تخصصی یا کارشناسی ارشد، یا از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط هستند که به صورت فعالانه با ما همکاری می‌کنند.

پارسانیا ادامه داد: تجهیزات آزمایشگاه کروناویروس از سوی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تأمین شده است، و حمایت مالی و پشتیبانی‌های لازم از سوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به عمل می‌آید.

وی توضیح داد: در ستاد مقابله با کرونای دانشگاه آزاد استان تهران به ریاست آقای دکتر آقامیری، کمیته‌های مختلفی تشکیل شد که یکی از آن‌ها کمیته “غربالگری” است که مسؤولیت آن بر عهده بنده قرار داده شده است.

مسؤول کمیته غربالگری ستاد مقابله با کرونای دانشگاه آزاد در پاسخ به اینکه قرار بوده آزمایشگاه کروناویروس در واحد تهران مرکز افتتاح شود یا خیر، توضیح داد: معاونت درمان علوم پزشکی ایران با توجه به اینکه در واحد تهران مرکز آزمایشگاه تشخیص پزشکی دایر نبود، مجوز فعالیت و پروانه کار را در واحد تهران مرکز نداده است؛ بنابراین به ما پیشنهاد شد که در کلینیک قدس(زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران) که دارای آزمایشگاه تشخیص طبی هست، درخواست بخش مولکولی کروناویروس بدهیم که این کار را کردیم و مجوز فعالیت سریع‌تر صادر شد.

پارسانیا افزود: با توجه به اهمیت دفع استاندارد پسماندها و زباله‌های بیمارستانی، ایجاد آزمایشگاه تازه تأسیس با مجوزها و قراردادهای لازم در واحد تهران مرکز می‌توانست در شرایط فعلی زمان‌بر باشد. اما سیاست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بر این است که آزمایشگاه جامع ویروس‌شناسی پزشکی را در مکان فوق راه‌اندازی کند که این موضوع نیازمند طی فرآیند اداری و اخذ مجوزهای لازم خواهد بود که ان‌شاء‌الله ظرف ماه‌های آینده پیگیری شده و انتقال ما به آنجا انجام خواهد شد.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =