ترکیبات موجود در میوه‌ها راهکار پیشگیری و درمان پارکینسون

مطالعات اخیر نشان می‌دهد ترکیب فارنزول که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، مانع از دست دادن نورون‌های تولیدکننده دوپامین می‌شود و در پیشگیری و درمان پارکینسون موثر است.

ویژگی اصلی بیماری پارکینسون از بین رفتن گروهی از سلول‌های عصبی تولیدکننده دوپامین در مغز است که برای شروع و هماهنگی اندام‌ها در حرکت، نقش اساسی دارند. از بین رفتن این سلول‌ها موجب کم تحرکی و کندی حرکت می‌شود.

مطالعات جدید محققان دانشکده پزشکی جان هاپکینز در آمریکا نشان می‌دهد ترکیب فارنزول که در بسیاری از میوه‌ها وجود دارد، مانع از دست دادن نورون‌های تولیدکننده دوپامین می‌شود و در پیشگیری و درمان پاکینسون موثر است.

این ترکیب به وفور در انواع میوه و سبزی و به ویژه میوه‌های خانواده توت وجود دارد. برخی از شرکت‌های غذایی نیز از این ترکیبات به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌کنند.

در این مطالعه آمده است فارنزول با غیر فعال‌کردن پروتئینی به نام PARIS، مانع نابودی نورون‌های تولیدکننده دوپامین می‌شود.

نتایج این ترکیب در مدل‌های حیوانی اثربخش گزارش شده و علاوه بر پیشگیری پارکینسون، خواص درمانی دارد.
بیماری پارکینسون معمولا با لرزش غیرارادی یک دست آغاز می‌شود و به تدریج اکثر اندام‌ها را درگیر می‌کند.

عدم تعادل، درد عصبی، بی‌اختیاری، اختلال ‌خواب، تعریق بیش‌از حد، افسردگی و اضطراب از دیگر علائم این عارضه است.

علائم اولیه بیماری شامل لرزش بی‌اختیار در دست، انگشتان دست و چانه، ریز شدن دست‌خط، کاهش حس بویایی، اختلال خواب و بدخوابی، مشکل در حرکت و راه رفتن و کاهش تعادل، احساس سفتی و کاهش انعطاف‌پذیری پاها، یبوست، کاهش تن صدا، سرگیجه و غش کردن است.

در مجموع می‌توان گفت این عارضه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است که منجر به آسیب به سلول‌های عصبی می‌شود. این افراد به مرور از شرکت در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی سر باز می‌زنند و دچار افسردگی می‌شوند.

بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، معمولا علائم پارکینسون از ۵۰ سالگی نمایان می‌شود. البته ممکن است از هر ۲۰ بیمار مبتلا، علائم در یک نفر قبل از ۴۰ سالگی بروز کند. بر اساس بنیاد پارکینسون، مردان ۱.۵ برابر بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به پارکینسون

مطالعات اخیر نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای و مایند (MIND) از مغز در برابر بیماری پارکینسون محافظت می‌کنند و شروع این بیماری را به تعویق می‌اندازند.

رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود.

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

رژیم غذایی MIND تقریبا مشابه رژیم غذایی مدیترانه‌ای است؛ ولی تمرکز آن روی مصرف سبزیجات، روغن زیتون، آجیل، غلات کامل، لوبیا، ماهی و محصولات خانواده توت (خشک یا تازه) قرار دارد.

مطالعات نشان می‌دهد این رژیم غذایی در سلامت مغز و عملکرد شناختی بسیار موثر است و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

منبع: irna

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =