افزایش روند چربی سوزی با حذف یک پروتئین

دانشمندان در آمریکا که در حال بررسی مکانیسم هایی برای افزایش روند چربی سوزی هستند و پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم دارد و با مسدود کردن فعالیت آن می‌توان این روند را در موش ها تقویت کرد.

پروتئین مورد بحث، به نام Them1، در چربی قهوه‌ای انسان در پاسخ به درجه حرارت تولید می‌شود و به محققان یک هدف جدید امیدوار کننده در پیگیری درمانهای موثرتر برای چاقی ارائه می‌دهد.

دانشمندان پشت مطالعه جدید حدود 1 دهه در مورد Them1 تحقیق کرده بودند، مطالعاتی که نشان می‌داد موش ها وقتی در معرض دمای سرد قرار می‌گیرند، مقدار زیادی پروتئین در بافت چربی قهوه ای خود تولید می‌کنند.

بر خلاف بافت چربی سفید که انرژی اضافی بدن را به عنوان چربی ذخیره می‌کند و منجر به دستگیره های عشق و شکم آبجو می‌شود، بافت چربی قهوه ای به سرعت توسط بدن سوزانده می‌شود تا در زمان سرما گرما تولید کند. به همین دلیل، بسیاری از تحقیقات ضد چاقی بر روی تبدیل چربی سفید به قهوه ای متمرکز است.

محققان به دنبال تکمیل این مطالعات بر روی موش، آزمایش هایی را انجام دادند که در آن جوندگان با مهندسی ژنتیک فاقد Them1 بودند.

از آنجا که آنها تصور می‌کردند Them1 به موش ها در تولید گرما کمک می‌کند ، آنها انتظار داشتند که با ضربه زدن به آن، توانایی آنها برای این کار کاهش یابد.

اما عکس آن ثابت شد، موش ها فاقد پروتئین بودند و انرژی زیادی برای تولید گرما مصرف می‌کردند که در واقع دو برابر بیشتر از موش های معمولی غذا خوردند و همچنان وزن خود را کاهش دادند.

دیوید کوهن، نویسنده مطالعه می‌گوید: در کمال تعجب، وقتی ژن Them1 را حذف می‌کنید، موش گرمای بیشتری تولید می‌کند، نه کمتر.


دلایلی که کاهش وزن را سخت می‌کند


در تحقیقات تازه منتشر شده، دانشمندان دلایل این پدیده غیر منتظره را بررسی کرده‌اند. این شامل استفاده از میکروسکوپ های نوری و الکترونی برای مشاهده واقعی Them1 بر روی سلول های چربی قهوه ای رشد یافته در آزمایشگاه بود، که نشان داد با شروع سوزاندن چربی، مولکول های Them1 از نظر شیمیایی به گونه‌ای تغییر می‌کند که باعث پخش شدن آنها در سراسر سلول می‌شود.

یکی از اثرات این انتشار این است که میتوکندری ها، که معمولاً نیروگاه سلول نامیده می‌شوند، با سهولت بیشتری قادرند ذخایر چربی را به انرژی تبدیل کنند.

به محض اینکه تحریک چربی سوزی متوقف شد، پروتئین های Them1 به سرعت به ساختاری تبدیل شدند که بین میتوکندری و چربی قرار دارد، و بار دیگر تولید انرژی را محدود کرد.

کوهن می‌گوید: این مطالعه مکانیسم جدیدی را تنظیم می‌کند که متابولیسم را تنظیم می‌کند. Them1 خط لوله انرژی را هک می‌کند و منبع سوخت میتوکندری های سوزاننده انرژی را قطع می‌کند.

انسانها همچنین دارای چربی قهوه‌ای هستند و در شرایط سرد بیشتر Them1 تولید می‌کنند، بنابراین یافته ها ممکن است پیامدهای مهمی برای درمان چاقی داشته باشند.

با توجه به این یافته ها، کوهن و همکارانش در حال حاضر روی توسعه دارویی که پروتئین Them1 را مهار می‌کند، کار می‌کنند.

او می‌گوید: اگر بتوانیم به انسان دارویی بدهیم که فعالیت سرکوب کننده انرژی Them1 را غیرفعال کند، ممکن است بتوانیم باعث افزایش روند چربی سوزی بشویم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =