بیماری کبد چرب غیر الکلی در حال افزایش است. مراقب علائم آن باشید

الکل تنها خطر برای کبد شما نیست. طبق آمار، نرخ ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی در بین چندین گروه در حال افزایش است و بسیاری از آنها علائم اولیه را از دست می دهند که می تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود.

یک مطالعه جدید از مرکز ملی آمار بهداشت CDC نشان داد که بیماری کبد چرب غیرالکلی در سه دهه گذشته افزایش یافته است.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) اصطلاحی است که پزشکان برای افرادی که آسیب کبدی غیر از الکل دارند استفاده می کنند. این سندرم در عوض توسط چربی در کبد ایجاد می شود.

نحوه گسترش بیماری کبد چرب غیر الکلی

افراد مبتلا به چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر مسائل مرتبط با رژیم غذایی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند، اگرچه این بیماری می تواند بدون هیچ عامل خارجی هم ایجاد شود. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط بررسی ملی سلامت و تغذیه، بیماری کبد چرب غیر الکلی از 16 درصد در سال 1988 به 37 درصد در سال 2018 افزایش یافته است که افزایش 131 درصدی را نشان می دهد.

دکتر تئودور فریدمن، یکی از نویسندگان، متخصص غدد و پروفسور پزشکی در دانشگاه پزشکی و علوم چارلز آر درو و دانشکده پزشکی دیوید گفن UCLA، گفت: “بیشتر افراد در کبد خود چربی اضافی دریافت می کنند.” او گفت: «این یک بیماری است که به این دلیل ایجاد می‌شود که مردم بد غذا می‌خورند و ورزش نمی‌کنند.

دکتر ادامه می دهد: “من همیشه به بیماران می گویم که سبزیجات بیشتری بخورند.”

دکتر لیزا گانجو، متخصص گوارش و کبد در NYU Langone Health گفت: ممکن است بیماری کبد چرب غیر الکلی در افراد لاغر با سایر مسائل متابولیک مرتبط باشد.

گنجهو گفت: لازم نیست حتما چاق باشید تا مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی شوید.

کبد چرب غیر الکلی

علائم پنهان بیماری کبد چرب غیر الکلی

این بیماری به گفته پزشکی هاپکینز، “بیماری خاموش کبد” نامیده می شود. اکثر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی با چربی در کبد خود زندگی می کنند بدون اینکه دچار آسیب کبدی شوند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی درمان نشده یا NASH، نام سندرم وجود چربی در کبد که باعث آسیب کبدی نمی‌شود، می‌تواند منجر به شرایط تهدیدکننده زندگی از جمله سیروز و سرطان شود.

علائم رایجی که نباید نادیده گرفت عبارتند از:

  • خستگی شدید
  • ضعف
  • کاهش وزن
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • عروق خونی عنکبوتی مانند روی پوست
  • خارش طولانی مدت
  • احتباس مایع
  • خونریزی داخلی
  • تحلیل رفتن عضلات
  • گیجی

بیماری کبد چرب غیر الکلی  NAFLD و NASH همچنین می توانند بدون هیچ علامتی رخ دهند، به همین دلیل ضروری است که گاهی اوقات کبد خود را بررسی کنید، به خصوص در سن بالای 40 سال، یا اگر قبلاً از برخی مشکلات سلامتی ناشی از چاقی، فشار خون بالا یا کلسترول بالا رنج می برید.

مطالب مرتبط: نشانه های بیماری کبد چرب

درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی  

اولین مرحله درمان معمولاً کاهش وزن از طریق ترکیبی از رژیم غذایی سالم و ورزش است. کاهش وزن به شرایطی می‌پردازد که به NAFLD کمک می‌کنند. در حالت ایده‌آل، کاهش 10 درصد وزن بدن مطلوب است، اما اگر حتی 3 تا 5 درصد از وزن اولیه خود را کم کنید، بهبود عوامل خطر می‌تواند آشکار شود.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

با کمک پزشک می توانید اقداماتی را برای کنترل بیماری کبد چرب غیرالکلی خود انجام دهید. یعنی می توانی:

وزن تان را کم کنید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، برای کاهش وزن، تعداد کالری مصرفی خود را کاهش دهید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. کاهش کالری کلید کاهش وزن و مدیریت این بیماری است. اگر در گذشته برای کاهش وزن تلاش کرده اید و موفق نشده اید، از پزشک خود کمک بخواهید.

یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید. رژیم غذایی سالمی داشته باشید که سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل باشد و تمام کالری هایی که دریافت می کنید را پیگیری کنید.

ورزش کنید و تحرک بیشتری داشته باشید. در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است متوجه شوید که ورزش بیشتر مفید است. اما اگر قبلاً به طور منظم ورزش نمی کردید، ابتدا با پزشک خود صحبت و به آرامی شروع کنید.

دیابت خود را کنترل کنید. دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید تا دیابت خود را کنترل کنید. داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید و قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

کلسترول خود را کاهش دهید. یک رژیم غذایی گیاهی سالم، ورزش و داروها می تواند به حفظ کلسترول و تری گلیسیرید شما در سطوح سالم کمک کند.

از کبد خود محافظت کنید از چیزهایی که باعث ایجاد استرس اضافی بر کبد شما می شود اجتناب کنید. به عنوان مثال، الکل ننوشید. دستورالعمل های مربوط به همه داروها را دنبال کنید. قبل از استفاده از هر گونه داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا همه محصولات گیاهی بی خطر نیستند.

مطالب مرتبط: قند موجود در رژیم غذایی تولید چربی در کبد را دو برابر می‌کند

درمان های دارویی کبد چرب غیر الکلی  

هیچ درمان دارویی جایگزینی برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی ثابت نشده است. اما محققان در حال مطالعه هستند که آیا برخی از ترکیبات طبیعی می توانند مفید باشند، مانند:

ویتامین E. در تئوری، ویتامین E و سایر ویتامین‌ها به نام آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با کاهش یا خنثی کردن آسیب ناشی از التهاب، به محافظت از کبد کمک کنند. اما تحقیقات بیشتری لازم است.

برخی شواهد نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین E ممکن است برای افراد مبتلا به آسیب کبدی ناشی از بیماری کبد چرب غیرالکلی مفید باشد. اما ویتامین E با افزایش خطر مرگ و در مردان افزایش خطر سرطان پروستات هم مرتبط است.

مطالب مرتبط: شیوع عفونت هلیکوباکترپیلوری در مبتلایان کبد چرب غیرالکلی

قهوه. در مطالعاتی که بر روی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی انجام شد، افرادی که گزارش کردند دو یا چند فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، نسبت به افرادی که قهوه کم یا بدون قهوه می‌نوشیدند، آسیب کبدی کمتری داشتند. هنوز مشخص نیست که قهوه چگونه می‌تواند بر آسیب کبد تأثیر بگذارد، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است حاوی ترکیبات خاصی باشد که ممکن است در مبارزه با التهاب نقش داشته باشد.

اگر قبلاً قهوه می‌نوشیدید، این نتایج ممکن است باعث شود احساس بهتری نسبت به فنجان قهوه صبح‌تان داشته باشید. اما اگر قبلاً قهوه ننوشیده اید، احتمالاً این دلیل خوبی برای شروع نیست. در مورد فواید بالقوه قهوه با پزشک خود صحبت کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =