قند موجود در رژیم غذایی تولید چربی در کبد را دو برابر می‌کند

یک مطالعه جدید به هدایت دانشمندان دانشگاه زوریخ نشان داده است که مصرف متوسط فروکتوز و ساکارز می‌تواند تولید چربی در کبد را به طرز چشمگیری تقویت کند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که این تغییرات ناشی از قند در متابولیسم چربی می‌تواند برای مدت زمان طولانی ادامه یابد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که به طور خاص فروکتوز می‌تواند توانایی کبد در چربی سوزی موثر را مختل کند. ثابت شده است که رژیم های با فروکتوز بالا به میتوکندری آسیب می‌رسانند و کبد را از چربی سوزی به سمت ذخیره آن سوق می‌دهند.

تحقیقات جدید بررسی کرد که آیا همین ناهنجاری‌های متابولیکی توسط حجم متوسط قند در رژیم غذایی ایجاد می‌شود یا خیر.

حدود صد جوان سالم استخدام شدند و به سه گروه به علاوه یک گروه کنترل تقسیم شدند و هر گروه هر روز یک نوشیدنی با 80 گرم فروکتوز، گلوکز یا ساکارز مصرف می‌کرد.

فیلیپ گربر محقق اصلی در این مطالعه می‌گوید: تولید چربی بدن در کبد در گروه فروکتوز دو برابر بیشتر از گروه گلوکز یا گروه کنترل بود و این نتایج بعد از دوازده ساعت از آخرین وعده غذایی یا مصرف قند وجود داشت.

مهمتر از همه، نتایج نشان داد که تولید چربی ساکارز در کبد به همان میزان مشاهده شده با فروکتوز افزایش یافته است. تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که تنها فروکتوز این تأثیر منفی را بر متابولیسم چربی کبد دارد.

گربر خاطرنشان می‌کند که این یافته ها حاکی از آن است که مقادیر نسبتاً کمی قند اضافه شده به یک رژیم غذایی می‌تواند باعث اثرات سو متابولیک شود. دیده شد که این تأثیرات مدت زمان طولانی تری از آنچه تصور می‌شد، ادامه دارد.

گربر می‌گوید: هشتاد گرم قند روزانه، که معادل حدود 0.8 لیتر یک نوشابه غیر طبیعی است، تولید چربی در کبد را افزایش می‌دهد و تولید بیش از حد چربی برای مدت زمان طولانی تری ادامه می‌یابد، حتی اگر قند بیشتری مصرف نشده باشد.

محققان در نهایت اظهار داشتند که این یافته ها یک یادآوری قوی برای محدود کردن قندهای اضافه شده در رژیم روزانه فرد است. بنیاد قلب آمریکا در حال حاضر به مردان توصیه می‌کند بیش از 37.5 گرم قند اضافه در روز و زنان بیش از 25 گرم قند اضافه شده مصرف نکنند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =