ایمپلنت روماتیسم مفصلی در هنگام التهاب، داروها را آزاد می‌کنند

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن یک درمان تجربی جدید برای روماتیسم مفصلی را آزمایش کردند.

این تیم سلول های بنیادی را که برای ترشح داروهای ضدالتهابی برنامه ریزی کرده‌اند، تنها زمانی که التهاب را احساس شد، آزاد شوند.

روماتیسم مفصلی یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه شروع به حمله به بافت مفاصل می‌کند.

روماتیسم مفصلی چیست

اروماتیسم مفصلی، لتهاب حرکت مفاصل را دردناک و محدود کننده می‌کند و باعث آسیب به غضروف و در نهایت استخوان می‌شود. این بیماری در صورت بروز التهاب رخ می‌دهد و می‌تواند ناتوان کننده باشد و درمان آن دشوار شود.

فرشید گیلاک، محقق ارشد در این مورد می‌گوید: پزشکان اغلب بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را با تزریق یا تزریق داروهای بیولوژیکی ضد التهابی درمان می‌کنند، اما این داروها در صورت تحویل طولانی مدت و دوزهای بالا برای اثرات مفید می‌توانند عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کنند.

یکی از مشکلات اصلی این نوع داروها این است که آنها به مدت طولانی در محل مناسب قرار نمی‌گیرند تا تأثیر زیادی داشته باشند.

بنابراین برای مطالعه جدید، تیم دانشگاه واشنگتن راهی را برای متمرکز نگه داشتن داروها در محل مناسب برای مدت طولانی تر با ترکیب دو فناوری قبلی مورد بررسی قرار داد.

محققان با سلول های غضروفی سلول های بنیادی اصلاح شده برای درمان بازسازی خودگردان (SMART) شروع کردند.

در اصل، این سلول‌های غضروفی حاوی سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) هستند که به گونه‌ای مهندسی شده‌اند که می‌توانند التهاب را در اطراف خود حس کرده و با انتشار یک داروی ضدالتهاب واکنش نشان دهند.

این سلول‌های غضروفی SMART سپس در یک ماده داربست که می‌تواند در مفاصل کاشته شود جاسازی می‌شوند.

گیلاک می‌گوید: سلول‌ها ماه‌ها در زیر پوست یا در یک مفصل می‌نشینند و وقتی محیط التهابی را احساس کنند، برنامه ریزی می‌شوند تا یک داروی بیولوژیکی آزاد کنند.

این تیم این تکنیک را در سلول‌های کشت آزمایشگاهی و موشهای زنده مبتلا به آرتریت التهابی آزمایش کردند و نتایج امیدوارکننده‌ای در هر دو به دست آورد.

در آزمایش‌ها، سلول‌های SMART از نظر درد مفاصل، آسیب ساختاری و التهاب شدت بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

فرسایش استخوانی

اما مهمتر از همه، این درمان به طور کامل از فرسایش استخوان جلوگیری می‌کند.

یونراک چوی، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: ما روی فرسایش استخوان تمرکز کردیم زیرا این یک مشکل بزرگ برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی است که توسط بیولوژیک های فعلی به طور موثر درمان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

ما از تکنیک های تصویربرداری برای بررسی دقیق استخوان در حیوانات استفاده کردیم و متوجه شدیم که این روش از فرسایش استخوان جلوگیری می‌کند.

ما از این پیشرفت بسیار هیجان زده هستیم، که به نظر می‌رسد نیاز بالینی مهمی را برآورده نمی‌کند.

این تیم می‌گوید که این تکنیک می‌تواند در نهایت جایگزین تزریق منظم داروهای تجویز شده برای درمان روماتیسم مفصلی شود.

این داروها با سرکوب سیستم ایمنی با التهاب مقابله می‌کنند، بنابراین دوزهای زیاد مداوم می‌تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض جانبی منفی شود.

هدف قرار دادن دقیق داروها در مفصل آسیب دیده و تنها در صورت نیاز، می‌تواند درمان را موثرتر و کمتر تهاجمی کند.

کریستین فام، نویسنده این مطالعه می‌گوید: اگرچه بیولوژیک ها در درمان آرتریت التهابی انقلابی ایجاد کرده‌اند، اما تجویز مداوم این داروها اغلب منجر به عوارض جانبی از جمله افزایش خطر عفونت می‌شود.

ایده تحویل چنین داروهایی اساساً در صورت تقاضا در پاسخ به بیماری‌های آرتروز برای ما که با بیماران مبتلا به آرتریت کار می‌کنیم بسیار جذاب است، زیرا این رویکرد می‌تواند عوارض جانبی همراه با تجویز مداوم این داروها را محدود کند.

البته، تنها با آزمایش روی موش ها، این درمان هنوز با استفاده از انسان، حتی اگر تا کنون فاصله زیادی داشته باشد. اما این یک روش جدید جذاب است که می‌تواند منجر به درمان های جدید شود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + دوازده =