اختلال در سیستم ایمنی باعث آسیب عصبی در کووید طولانی مدت می‌شود

بیش از نیمی از افرادی که از کروناویروس بهبودی می‌یابند، دچار کووید طولانی مدت، که شامل شرایط سلامت روان و اختلالات ریوی و عصبی می‌باشد، می‌شوند.

در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، محققان دلایل علائم نوروپاتیک(آسیب عصبی) در کووید طولانی مدت را بررسی کردند. آنها دریافتند که علائم نوروپاتیک در کووید طولانی ممکن است از اختلال عملکرد سیستم ایمنی ناشی شود.

مطالعات بزرگ‌تر می‌تواند بر اساس این یافته‌ها به دانشمندان کمک کند تا مکانیسم‌های اساسی را بهتر درک کنند.

نویسندگان مطالعه، خاطرنشان می‌کنند که بین علائم کووید طولانی مدت و علائم پلی نوروپاتی فیبر کوچک (SFN) همپوشانی وجود دارد که بر رشته‌های عصبی در پوست تأثیر می‌گذارد.

تحقیقات در مورد رابطه بین کووید طولانی و نوروپاتی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیماران را بهتر ارزیابی و درمان کنند.

اخیراً، محققان دانشکده پزشکی هاروارد، افرادی را که سابقه نوروپاتی قبلی نداشته‌اند، که پس از بهبودی از عفونت کروناویروس دچار بیماری‌های نوروپاتیک شده‌اند، بررسی کردند.

آنها دریافتند که برخی از افراد مبتلا به کووید طولانی مدت آسیب عصبی طولانی مدت ناشی از اختلال عملکرد ایمنی ناشی از عفونت دارند.

دکتر مری کلی، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: اطلاعات به ما کمک می‌کند تا پاتوفیزیولوژیکی را که ممکن است زمینه ساز برخی علائم کووید طولانی مدت باشد، را بهتر درک کنیم. درک بهتر می‌تواند درمان‌ها را برای تسکین علائم و تایید اعتبار برای بیماران راهنمایی کند.

جذب بیمار

برای این مطالعه، محققان 17 نفر را با عفونت تایید شده کروناویروس، بدون سابقه قبلی نوروپاتی و ارجاع عصبی عضلانی انتخاب کردند.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شرکت کنندگان معیارهای ابتلا به کووید طولانی مدت را داشتند. از میان شرکت کنندگان، 69 درصد زن، 19 درصد از قومیت لاتینکس و 94 درصد سفیدپوست بودند.

محققان علائم، معاینات بالینی، نتایج آزمایش عصب تشخیصی عینی و نتایج را برای هر شرکت‌کننده به‌طور میانگین 1.4 سال پیگیری کردند.

از آنجایی که اکثر شرکت کنندگان داروهای تسکین دهنده علائم را دریافت کرده بودند، محققان درمان‌های پیشگیرانه بالقوه را نیز بررسی کردند.

از میان 17 نفر در این مطالعه، 16 نفر مبتلا به کووید-19 خفیف بودند، و فقط یک نفر تحت مراقبت‌های ویژه با پشتیبانی تهویه بود.

این درمان‌ها شامل ایمونوگلوبولین‌های IV (IVIg) و درمان اولیه نوروپاتی التهابی، با شواهد اولیه برای درمان SFN و کورتیکواستروئیدها بود.
اکثر کسانی که درمان IVIg را دریافت کردند، بهبود علائم خود را دیدند و همین امر در مورد برخی از کسانی که از کورتیکواستروئید استفاده می‌کردند صادق بود.

آزمایش‌های تشخیصی نوروپاتی نشان داد که 62.5 درصد از نمونه‌برداری‌های پوست ساق پا و 50 درصد از نمونه‌برداری‌های بالای ران و تست‌های عملکرد اتونوم SFN را تأیید کردند.

پاسخ ایمنی ناکارآمد

محققان برای توضیح یافته‌های خود نوشتند که یک چهارم نورون‌های گانگلیون ریشه پشتی نخاع انسان (DRG)، mRNA را نشان دادند که مستعد اتصال به پروتئین‌های SARS-CoV-2 است.

این ممکن است باعث تشکیل آنتی بادی‌هایی شود که کروناویروس و همچنین نورون‌ها را هدف قرار می‌دهند.

محققان گفتند که شروع تاخیری علائم کووید-19، در کنار دوره‌های طولانی پس از عفونت، نشان می‌دهد که مکانیسم‌ها از یک پاسخ ایمنی ناکارآمد ناشی می‌شوند.

دکتر کلی گفت: با توجه به ماهیت رشته‌های عصبی کوچک، آنها به طور کلی در برابر آسیب‌های ناشی از مواردی مانند التهاب، بیماری، و اختلالات ایمنی آسیب پذیر هستند.

اگرچه به نظر می‌رسد که دلایل ایمنی زیادی وجود دارد، اما آنچه در پشت این مکانیسم ها نهفته است ناشناخته باقی مانده است.

محدودیت‌های مطالعه

دکتر مایکل لیپتون که استاد رادیولوژی و روانپزشکی گفت: به دلیل اندازه کوچک مطالعه، از درک مکانیسم اساسی و علل آن ممکن نیستیم.

از آنچه در مورد عواقب عصبی کووید-19 آموخته‌ایم، مکانیسم‌های احتمالی مربوط به التهاب و شاید خودایمنی است. این مکانیسم‌ها با نوروپاتی موجود در این سری موارد مطابقت دارند.

محققان نتیجه گرفتند که نتایج آنها مبنایی برای تحقیقات بزرگتر در مورد نوروپاتی در مبتلایان به کووید طولانی مدت است.

آنها همچنین به برخی محدودیت‌ها در کار خود توجه می‌کنند، از جمله سوگیری‌های ارجاع و حجم نمونه کوچک.

آنها اضافه کردند که ارزیابی‌های اولیه در زمان‌های مختلف در طول دوره بیماری و درمان انجام می‌شود، در حالی که ارزیابی‌های طولی در فواصل زمانی استاندارد شده ایده آل هستند.

با توجه به حجم نمونه کوچک و سوگیری ذاتی نسبت به ارجاعات نوروپاتی در مطالعه، نمی‌توانیم تشخیص دهیم که نوروپاتی یافت شده در این بیماران مستقیماً توسط کووید-19 ایجاد شده است.

با این حال، این نشان می‌دهد که ممکن است پیوندی وجود داشته باشد که امیدواریم تحقیقات بزرگتر و آینده نگر را به همراه داشته باشد.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هشت =