چند راه‌کار برای بیداری و سرحالی اول صبح

خستگی صبح یک امر بسیار طبیعی است. اگرچه توجه به اطمینان از خواب با کیفیت بسیار مهم است، اما ممکن است راه‌هایی برای دادن انرژی به بدن و کمک به شخصی که صبح ها بیدارتر شود، وجود داشته باشد.

نوشیدن آب

کسی که اول صبح آب می‌نوشد، به هیدراتاسیون مورد نیاز بدن برای شروع روز کمک می‌کند. همچنین می‌تواند هرگونه خواب آلودگی را که از کم آبی به‌وجود می‌آید را، خنثی کند. یکی از علائم شایع کم آبی بدن،خستگی است.

هنگامی که فرد آب می‌نوشد، سایر اندام‌ها و سیستم‌ها را در بدن تحریک می‌کند تا بدن سرحال شود. برخی افراد برای تحریک بیشتر بدن یک لیوان آب گرم یا آب با لیمو و دارچین را ترجیح می‌دهند.

تمرینات کششی

کسی که حرکات کششی ساده انجام می‌دهد، به گرم کردن ماهیچه ها و ترویج گردش خون در بدن کمک می‌کند، که می‌تواند به بیدار شدن از خواب در صبح کمک کند. بسیاری از افراد به طور غریزی کشش می‌کنند، مانند حرکت دادن بازوها روی سرشان و یا کشیدن پاهای خود در رختخواب.

شخصی که ۵ دقیقه در صبح کشش انجام دهد یا برخی حرکات ساده یوگا را انجام دهد، ممکن است به بیدار کردن ماهیچه‌ها و بدن کمک کند.

تمرینات سریع

ممکن است ورزش در حالی که خسته هستید جذاب نباشد، اما می‌تواند بدن را تحریک کند تا خون در جاری شود و به احساس هوشیاری فرد کمک کند.

فعالیت‌های ساده مانند پیاده روی سریع، رقصیدن به موسیقی یا حتی چند پرش می‌تواند به بالا رفتن ضربان قلب و تنفس کمک کند، که می‌تواند بدن را سریعتر بیدار کند.

تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی می‌تواند بدن را تحریک کند، زیرا اکسیژن موجود در گردش خون را افزایش می‌دهد، که می‌تواند فرد را از خواب بیدارتر کند.

نفس‌های طولانی، عمیق یا تکنیک‌های هدایت شده تنفس ممکن است به شخص کمک کند تا احساس هوشیاری بیشتری داشته باشد.

دوری از به خواب رفتن در صبح

هنگامی که شخصی ناگهانی از خواب بیدار می‌شود، ممکن است وسوسه خوابیدن چند دقیقه بیشتر، ممکن است احساس خوبی داشته باشد، اما این ممکن است باعث شود که هنگام بیدار شدن احساس خستگی بیشتری کنند.

بعد از اینکه سعی می‌کنند از خواب بیدار شوند، بعید به نظر می‌رسد مزایای استراحت را احساس کنند، و در عوض ممکن است بی‌حالی را تجربه کنند. برای شما‌ها شاید بهتر باشد که بلافاصله از رختخواب خارج شوید و روز خود را با خاموش کردن زنگ ساعت شروع کنید.

اگر در بیدار شدن مشکل دارید، فرد می‌تواند زنگ ساعت را از رختخواب خود دور نگه دارد و در گوشه‌ی اتاق قرار دهد، آنگاه برای خاموش کردن آن باند می‌شوید و کمتر احساس خواب آلودگی می‌کنید.

دوش آب سرد

دوش سرد در صبح ممکن است به بدن انرژی و نیرو ببخشد، در حالی که دوش گرم تمایل به آرامش بدن و ذهن دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که دوش سرد باعث افزایش غلظت نوراپی نفرین می‌شود.

یک مطالعه در مجله علوم پزشکی آمریکای شمالی خاطرنشان می‌کند که آب سرد باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود و باعث افزایش ضربان قلب، جریان و گردش خون می‌شود. بنابراین، دوش‌های سرد ممکن است بدن را از خواب بیدار کند و هوشیارتر کند، و باعث می‌شود فرد احساس انرژی کند.

بوی انرژی بخش

برخی از عطرها معمولاً می‌توانند به سرعت فرد را از خواب بیدار یا شاداب‌تر کند، اگرچه اثرات آن از شخص به فرد دیگر متفاوت است. بوی ساده مانند دم کردن قهوه، نعناع تازه یا پوست لیمو ممکن است تقریباً فوراً به شخص کمک کند.

یک مطالعه در پزشکی مبتنی بر شواهد نشان می‌دهد که برخی بوها ممکن است به کاهش خستگی کمک کنند:

  • رزماری
  • نعناع تند
  • نارنجی
  • میخک

یک صبحانه سبک بخورید

در حالی که صبحانه برای انرژی بخشیدن به بدن مهم است، در صورت خوردن یک وعده غذایی بزرگ، ممکن است تأثیر متضاد داشته باشدو باعث شود افراد به مواد محرک مانند کافئین تکیه کنند تا به آنها انرژی دهند.

یک صبحانه کوچکتر و سالم ممکن است به افراد کمک کند سریعتر روز خود را شروع کنند و سطح انرژی خود را حفظ کنند. افراد می‌توانند فرنی، غلات، تخم مرغ، میوه و سبزیجات را امتحان کنند.

نخوردن مواد محرک
مواد محرک راهی ساده برای بدست آوردن انرژی در صبح است. نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و چای گزینه‌های محبوب صبحانه هستند زیرا موثر هستند.

یک مطالعه در مجلات دسترسی آزاد به آزمایشات بالینی خاطرنشان می‌کند که در حالی که توانایی‌ها می‌توانند با مصرف کافئین تقویت شوند، اما این سطوح بعد از آن حدود ۵ ساعت کاهش می‌یابد. این می‌تواند کسی را تشویق کند که مقادیر بیشتری کافئین مصرف کند تا بیدار یا هشیار بماند.

اگرچه نخوردن مواد محرک ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما فردی که در صبحانه از خوردن مواد محرک جلوگیری می‌کند، در طول روز انرژی طبیعی بیشتری دارد.

عادت های خوب خواب

بهترین راه برای اطمینان از سرحال بودن فرد در صبح ، اطمینان از عادت‌های خوب خواب فرد است. افرادی که صبح از خواب بیدار می‌شوند و احساس خستگی می‌کنند ممکن است بخواهند به کارهای روزمره خود نگاه کنند و تغییراتی ایجاد کنند تا به آنها در استراحت بهتر کمک کند.

برخی تحقیقات حاکی از آن است که بیش از یک سوم از بزرگسالان در ایالات متحده به طور منظم خواب کافی ندارند. برخی از نکات کلی خواب شامل موارد زیر است:

  • هر شب بین ۷-۹ ساعت بخوابید
  • در استفاده از وسایل مختلف مانند:مانند تلویزیون، رایانه وتلفن همراه خودداری کنید
  • خاموش کردن همه چراغ‌های اتاق خواب
  • یک روال آرامش بخش مانند حمام گرم یا خواندن را امتحان کنید
  • اندکی قبل از خواب از عوامل تحریک کننده یا ورزش خودداری کنید

خلاصه

روش‌های مختلفی وجود دارد که به فرد کمک می‌کند انرژی بیشتری را در صبح بدست آورد. در حالی که این نکات در کوتاه مدت برای بسیاری از افراد موثر واقع می‌شود، ایجاد عادت‌های طولانی مدت مهم است که به آنها کمک می‌کند تا در طول روز احساس انرژی کنند.

فرد می‌تواند ترکیبی از عادت‌های خوب خواب و کارهای روزمره صبحگاهی را تمرین کند تا کمک کند انرژی کافی در صبح جمع کنند.

منبع: MedicalNewsToday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5 thoughts on “چند راه‌کار برای بیداری و سرحالی اول صبح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *