رمدسیویر ایرانی در انتظار تایید نهایی، احتمال توزیع بیمارستانی از اواخر هفته

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه رمدسیویر داروی درمان قطعی کرونا نیست، در عین حال از احتمال توزیع رمدسیویر ایرانی در بیمارستان‌ها از اواخر هفته خبر داد و گفت: نمونه تولید داخل این داروها با قیمت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان وارد بیمارستان ها می شود، البته قیمت برند این داروها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار است که با قیمت ارز نیمایی بسیار بالا می شود.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز در یک ارتباط اینستاگرامی، درباره قیمت گذاری داروهای جدید کرونا، گفت: بخشی از این داروها قیمت گذاری شده است. آن بخشی که وارداتی بوده، همه قیمت گذاری شده اند و آن بخشی هم که مربوط به تولید داخل است، در حال قیمت ‌گذاری است و احتمالا از آخر هفته توزیع بیمارستانی آغاز می شود. البته از آنجایی که داروهایی مانند فاویپیراویر، کلترا، اسلتامیویر یا همان تامی فلو، تولید داخلی هم دارند، قیمت گرفته‌اند. اکنون داروی رمدسیویر و اکتمرا است که در حال گرفتن قیمت هستند. خوشبختانه قیمت این داروهای تولید داخلی بسیار بسیار نازل‌تر از انواع وارداتی است.

رمدسیویر ایرانی در انتظار تایید کنترل نهایی

وی افزود: در حال حاضر به عنوان مثال رمدسیویری که وارداتی آن در بازار ناصرخسرو متاسفانه با قیمت های جنایتکارانه عرضه می شد، با نمونه  وارداتی که رسمی و قانونی آمده هر دانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، اما تولید داخلی آن یک چهارم این قیمت خواهد بود و در حد ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود که نوع تولید داخلی آن تا پایان هفته می آید. این دارو اکنون تولید شده و در فاز پایداری و مراحل آزمایشگاهی است که تایید نهایی را بگیرد.

توزیع فقط در بیمارستان‌ها

شانه ساز تاکید کرد: این دارو فقط در بیمارستان ها توزیع می شوداین ها اصولا داروهایی نیستند که مصرف داروخانه ای داشته باشند. از برخی همکاران پزشک که در مطب این داروها را تجویز می کنند، تعجب می کنم که نشان می دهد این افراد احتمالا با اولیه ترین خواص این داروها و ضوابط حاکم بر مصرف و تجویز این داروها آشنا نیستند که آن ها را تجویز می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر چند هزار عدد از این دارو تولید شده که منتظر کنترل های نهایی و تایید است. باید توجه کرد که هیچ یک از این داروها برای درمان کرونا به عنوان داروهای قطعی تاییدیه نگرفته اند و همه کاندیدا هستند.

شانه ساز افزود: در اوایل اسلتامیویر مطرح شد و یادتان هست که چه صف طولانی جلو داروخانه ها برای این دارو ایجاد شد. همان زمان هم به مردم می گفتیم که این داروها واقعا ثر قطعی ندارند. بعد فاویپیراویر و کلترا مطرح شد. از آنجایی که این ویروس اثرات سنگینی در تحریک سیستم ایمنی بدن دارد، بدن را به واکنش های بسیار تهاجمی وادار کرده و این موضوع منجر به التهاب شدید ریه می شود که عامل آسیب کلی به بیمار می شود. بر همین اساس باید واکنش های بدن را مدیریت کنیم. داروهایی که مطرح می شود، یا خواص ضدویروس دارند و یا اثراتی است که واکنش بدن به ویروس را کاهش می دهد، اما هیچ یک از آن ها متاسفانه اثر قطعی و ثمربخشی ندارند.   با این حال ما خود را مکلف می دانیم که آخرین یافته های دنیا را در اختیار مردم قرار دهیم.

قیمت رمدسیویر ایرانی؛ ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ان شالله از اواخرهفته نمونه تولید داخل این داروها با قیمت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان وارد بیمارستان ها می شوند، گفت: قیمت برند این داروها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار است که با قیمت ارز نیمایی بسیار بالا می شود. نمونه هندی حدود  ۷۵ دلار است.

قیمت های سرسام آور رمدسیویر تقلبی در ناصرخسرو

شانه‌ساز با بیان اینکه بسیاری از نمونه هایی که در ناصرخسرو عرضه می شوند، داروی اصلی نیستند، اما آن ها را با قیمت های سرسام آور به عنوان داروی کرونا می فروشند، گفت: خانواده بیماران مجبور می شدند که دارایی هایشان را بفروشند تا دارو را تامین کنند. در شرایطی که کادر درمان با ایثارگری خدمت می دهند و عده زیادی از داروسازان ما جان شان را از دست دادند و بیمار شدند، اما عده ای به این صورت رفتار می کنند. در حالی که هنوز این دارو وارد فهرست رسمی نشده، تجویز آن هم کار درستی نیست.

وی افزود: دارو به دلیل حساسیتی که دارد، هر دارویی که اصالت آن را ندانیم با قاچاق و تقلب یک حکم دارد. زیرا از اصل و نسب این دارو اطلاع نداریم. در بسیاری از داروها امکان خروج از شبکه و نشت آن ها از داروخانه ها به بازار وجود دارد، اما در دارویی مانند رمدسیویر این دارو به تعداد بسیار محدودی و برای مطالعه بالینی در اختیار تعداد محدودی از اطبا در بیمارستان ها قرار گرفته بود. بنابراین مشخص است که دارویی که در ناصر خسرو به فروش می رسد، اصل نیست. اگر اینطور بود که دارو در داروخانه ها به تعداد زیاد عرضه شده بود، می توانستیم بگوییم شاید نشت کرده اما اکنون مشخص است که عمده این داروها اصل نبوده‌اند.

وی درباره داروی اکتمرا نیز گفت: اکتمرا یک دارویی است که تولید داخلی آن وجود دارد و سال ها منتظر ورود به فهرست دارویی بوده است. اصولا این دارو گران است. تعداد محدودی از آن برای مطالعات بالینی و مقایسه آن با نوع داخلی وارد شد و مورد استفاده قرار گرفت. مطمئنم که بخش اعظمی از داروهایی که در بازاری مانند ناصرخسرو عرضه می شود، تقلبی است.

تجویز خارج از فهرست دارویی کشور، ممنوع

شانه‌ساز ادامه داد: دو رکن وجود دارد؛ یک رکن همکاران طبیب ما هستند که در حالی که دارو هنوز وارد فهرست دارویی کشور نشده، آن را تجویز می کنند که خلاف قانون است. از طرفی مردم هم باید به ما اعتماد کنند. ما دارویی را که تاییدیه رسمی را داشته باشد، در اختیار بیماران قرار می دهیم. حداقل تاییدیه دارو این است که به بیمار آسیبی وارد نکند. مردم و پزشکان ما باید به ما اعتماد کنند تا حداقل ایمنی یک دارو ثابت شود. بسیاری از این داروها از آنجایی که کرونا جدید است، تاییدیه های بین المللی را ندارند. ما در حوزه مطالعات بالینی رفرنس بسیاری از کشورها هستیم و پزشکان کشورهای دیگر به مطالعات ما رجوع می کنند. همکاران خودمان هم باید صبر کنند تا نتایج مطالعات مشخص شود.

ناصرخسرو؛ محل عرضه داروهای خلاف

وی درباره نظارت بر ناصرخسرو گفت: پدیده ناصرخسرو پدیده شومی است که وجود دارد. اگر یک تا دو دهه قبل در ناصر خسرو نگاه می کردیم، داروهای روتین را داشت، اما اکنون ناصرخسرو محل عرضه داروهای خلاف است. این ها به دلیل کمبود نیست. دارو دارد خارج از مسیر قانونی تجویز می شود. ما به عنوان وزارت بهداشت نه اسلحه داریم و نه حکم داریم، بلکه به عنوان بخش کارشناسی در خدمت هستیم. حتما اینطور است که باید بر پزشکان هم نظارت شود. مثلا فاویپیراویر که اصلا اثربخشی آن تایید نشده است، تجویز می شد. ما به عنوان سازمان غذا و دارو اجازه و اختیار قانونی برخورد با ناصرخسرو یا تجویز کننده را نداریم.

تحقیقات ایران برای تولید واکسن کرونا

شانه‌ساز درباره زمان تولید واکسن کرونا نیز اظهار کرد: ما در ایران جزو چند کشور اول هستیم که در این زمینه داریم کار می کنیم. البته سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده که زودتر از یکسال آینده واکسن نمی آید. زیرا رفتار این ویروس بسیار متنوع و متغیر است. واکسن آنفلوآنزا سال به سال تغییر می کند، اما کرونا آنقدر تغییر رفتار سریعی دارد که ممکن است واکسن یکسال هم دوام نیاورد. امدواریم ما جزو اولین کشورهایی باشیم که واکسن را عرضه می کنیم، اما فعلا چند گروه دارند بر روی آن کار می کنند.

وی درباره واکسن آکسفورد گفت: آنها مدعی هستند که در فاز سه مطالعات هستند. هنوز هیچکس به مرحله ای که موفق شده باشد واکسن کرونا تولید کند، نرسیده است.

ورود اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به کشور از شهریور ماه

شانه ساز درباره واکسن آنفلوآنزا هم گفت: پیش‌بینی خرید واکسن آنفلوآنزا به میزان مورد نیاز انجام شده و خرید حدود هشت تا ۸.۵ میلیون دوز را پیش بینی کرده ایم. بین دو تا دو و نیم میلیون دوز از این واکسن ها برای معاونت بهداشت است که از شهریور ماه وارد کشور می شود.

توزیع انسولین در داروخانه های منتخب

وی درباره وضعیت انسولین قلمی نیز گفت: در حوزه انسولین به طور کلی کمبود نداریم، اما در حوزه انسولین قلمی ارزبری بسیار بالایی دارد. البته ما به میزان سال قبل توزیع کردیم. کمبود آن به این دلیل که در تخصیص ارز وقفه‌ای ایجاد شد، یکی دو هفته اتفاق افتاد. یک مرحله که کمبود ایجاد می شود، چند ماه طول می کشد تا دوباره تنظیم کنیم. اکنون هم انسولین در داروخانه های منتخب توزیع می شود.

منبع: ایسنا

5/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «رمدسیویر ایرانی در انتظار تایید نهایی، احتمال توزیع بیمارستانی از اواخر هفته;

  1. الان واقعا شرایط سخت است داروهای تقلبی در بازار زیاد شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =