ونتیلاتور هوشمند خانگی اکسیژن مصرفی را از هوا جمع آوری می‌کند

این یک واقعیت تاسف بار است که افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی شدید باید در بیمارستان‌ها محبوس شوند؛ جایی که از طریق ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) تنفس کنند.

این ونتیلاتور قابل حمل جدید که اکسیژن را از هوا جمع آوری می‌کند، و ممکن است به بیماران اجازه دهد در خانه بمانند.

به طور معمول، هوای عرضه شده توسط ونتیلاتورهای پزشکی دارای محتوای اکسیژن بالاتری نسبت به هوای جوی است که به طور معمول تنفس می‌کنیم.

این هوای غنی از اکسیژن یا توسط یک سیستم مرکزی در بیمارستان یا توسط مخازن هوای فشرده تامین می‌شود.

علاوه بر این، درصد اکسیژن هوا معمولاً با تغییر وضعیت بیمار تنظیم می‌شود، این بدان معنی است که بیمار باید در بیمارستانی بماند. جایی که می‌توان وضعیت او را به طور مداوم تحت نظر داشت و سطح اکسیژن او را بر اساس آن تغییر داد.

بیمار حتی اگر بخواهد در خانه از یک ونتیلاتور قابل حمل از مخازن اکسیژن خالص استفاده کند، باز هم نیاز به پر کردن یا تعویض مکرر آن مخازن از نظر لجستیکی وجود دارد.

ونتیلاتور هوشمند

اینجاست که سیستم تهویه Ventibag قرار است وارد شود.

نمونه اولیه توسط دکتر عدنان قمر و احد سید، که از محققان دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله عربستان سعودی هستند، طراحی شده است.

این دستگاه برنده چالش نوآوری KAUST COVID-19 دانشگاه بود که در آن از کارکنان دعوت شد تا فناوری‌هایی را برای مقابله با همه‌گیری توسعه دهند.

Ventibag با تکیه بر فناوری که قبلاً توسط هواپیماهای مسافربری استفاده شده است، از یک ماده معدنی متخلخل به نام زئولیت برای جذب نیتروژن از هوای تحت فشار جو استفاده می‌کند.

سپس آن نیتروژن از سیستم خارج می‌شود و در نتیجه گاز فشرده‌ای به وجود می‌آید که تا 96 درصد اکسیژن دارد.

این سیستم از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های ارائه شده توسط حسگرهای پوشیده شده بر روی بدن بیمار استفاده می‌کند.

اگر مشخص شود که تعداد تنفس پایه آنها خیلی زیاد یا خیلی کم است، درصد اکسیژن موجود در هوای تامین شده توسط دستگاه به طور خودکار در صورت نیاز تنظیم می‌شود.

پزشکان همچنین می‌توانند به صورت دستی آن سطوح و سایر تنظیمات را از طریق رابط صفحه نمایش لمسی تنظیم کنند.

قمر می‌گوید: ما این دستگاه را برای رفع یک نیاز حیاتی در چالش همه‌گیری، که کمبود تخت‌های پزشکی و ازدحام بیش از حد بیمارستان‌ها است، طراحی کردیم.

ما پرسیدیم، چرا بیماران مبتلا به کووید-19 باید در یک مرکز شلوغ بمانند؟ و یک دستگاه قابل حمل را متصور شدیم که می‌تواند مراقبت های با کیفیت به همراه راحتی بیمار در خانه را ارائه دهد.

دانشمندان اکنون در حال اصلاح این فناوری هستند، به این امید که ممکن است روزی برای استفاده عمومی در دسترس باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =