وصله شبکیه ای مثل سینی مکعب یخ، همراه با سلول ها برای بازگرداندن بینایی

یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در بزرگسالان، اختلالات وخیم شبکیه است مانند تخریب ماکولا که با مرگ سلولهای گیرنده نوری چشم مشخص می‌شود.

دانشمندان از این رو توجه زیادی را به ایجاد روشهای بازسازی این سلولها معطوف کرده‌اند و تیمی از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون نوع جدیدی از داربست را ایجاد کرده است که می‌تواند با بهبود دقتی که می توان سلول های گیرنده نوری جایگزین را به آن وارد کرد.

با بازگشت به سال 2012، ما تحقیقاتی را بررسی کردیم که در آن دانشمندان نشان دادند که چگونه می‌توان از سلولهای بنیادی پرتوان برای رشد بافت شبکیه در آزمایشگاه استفاده کرد.

این بافت دارای بسیاری از ویژگی های برجسته بافت واقعی شبکیه‌، از جمله سلولهای گیرنده نوری است، و احتمال استفاده از این روش را برای رشد بافت جایگزین در محل چشم آسیب دیده یا بیمار برای بازگرداندن بینایی افزایش می‌دهد.

دیوید گام، استاد چشم پزشکی و علوم تجسمی، می‌گوید: اگرچه دستیابی به قطعات یدکی – این گیرنده های نوری – موفقیت بزرگی بود اما هنوز لازم است که آنها را به جای مناسب برسانیم تا بتوانند به طور موثر شبکیه را بازسازی کنند.

بنابراین، ما شروع به فکر کردیم، چگونه می‌توانیم این سلول ها را به روش هوشمندتری تحویل دهیم؟ “آن وقت است که ما با مهندسان کلاس جهانی خود در دانشگاه مدیسن تماس گرفتیم.

مهندسان آزمایشگاه گام در حال تحقیق در مورد چگونگی استفاده از تکه های مصنوعی برای نگهداری سلولهای گیرنده نوری و کاشت آن در زیر شبکیه آسیب دیده برای بازسازی آن هستند.

تلاش قبلی شامل منافذی به شکل شیشه شراب برای قرار دادن سلولهای گیرنده نوری بود، اگرچه دانشمندان از مقدار قابل حمل آن راضی نبودند، بنابراین با آزمایش خود ادامه دادند.

نسل دوم داربست قابل کاشت آنها به شکل یک سینی مکعب یخ است و می‌تواند سه برابر سلول گیرنده نوری را در خود جای دهد – در کل 300000 عدد از آنها – و دارای سوراخ های استوانه ای در قسمت زیرین است تا این سلول ها بتوانند با بافت شبکیه بیمار ارتباط برقرار کنند و با بالغ شدن این ماده از یک ماده زیست سازگار به نام پلی (گلیسرول-سباکت) ساخته شده است که قدرت مکانیکی لازم را ارائه می‌دهد، اما پس از رسیدن به هدف، بدن با اطمینان متابولیزه می‌شود.

دانشجوی کارشناسی ارشد و نویسنده اصلی، آلیسون لودویگ، که در آزمایشگاه گام کار می‌کند، می‌گوید: ما می‌خواستیم این ماده بسیار قوی باشد و از نظر چشم، این ماده خیلی سریع تخریب می‌شود. این برای شبکیه چشم انسان ایده آل است.

با رضایت از اینکه داربست کاشت جدید آنها جعبه های لازم را می‌گیرد، محققان قصد دارند با بهینه سازی شکل و روش ساخت، این فناوری را بیشتر اصلاح کنند. آنها می‌گویند تقریباً برای آزمایش روی حیوانات بزرگ آماده است و امیدوارند که در آینده بتواند آن را روی انسان آزمایش کند.

گام می‌گوید: ما امیدواریم که این وصله های شبکیه چشم نسل اولی ایمن باشند و برخی از بینایی ها را بازیابی کنند. سپس ما می‌توانیم به مرور زمان فناوری و نتایج را نوآوری و پیشرفت کنیم.

ما با ابر رایانه های مچ دست خود کار را شروع نکردیم و با پاک کردن کامل نابینایی در اولین تلاش خود شروع نمی‌کنیم. اما ما از برداشتن گام قابل توجه در آن جهت بسیار هیجان زده هستیم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 16 =