واکسن کرونای آکسفورد بی‌خطر است و باعث ایمنی می‌شود

داده‌های مثبت یک کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که واکسن تولید شده در آکسفورد در برابر کرونا از شما محافظت می‌کند و نیز نشان می‌دهد که پاسخ ایمنی بدن شبیه به آنچه در بیمارانی است که بهبود یافته‌اند.

نتایج آزمایش اولیه واکسن کرونا که برروی انسان امیدوارکننده بود، در مجله The Lancet منتشر شد. این واکسن که در دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، تاکنون بی خطر بوده و باعث دو پاسخ ایمنی کلیدی لازم برای محافظت در برابر عفونت کروناویروس شده است.

واکسن کرونا آکسفورد، اخیراً نام آن از (ChAdOx1 nCoV-19) به (AZD1222) تغییر یافته و با سرعت بسیار بالایی ساخته شده و آزمایش‌های فاز 1و2 انسانی آن، در ماه آوریل آغاز شد.

مراحل اولیه آزمایش برروی 1000 انسان به منظور بررسی میزان ایمن بودن یا نبودن واکسن جدید طراحی شده است که باعث ایجاد نشانگرهای زیستی مرتبط با پاسخ ایمنی مؤثر است.

داده‌ها حاکی از آن است که واکسن هیچ گونه عارضه جانبی جدی ایجاد نمی‌کند، اگرچه بیش از نیمی از افراد عوارض جانبی خفیف تا متوسط از جمله درد محل تزریق، تب و خستگی را نشان دادند، اما تمام این عوارض جانبی در طی 48 ساعت از درمان برطرف شدند.

با نگاهی به پاسخ‌های ایمنی، واکسن در تمام افراد دارای آنتی بادی‌های خنثی کننده بود و در 91 درصد از افراد یک ماه پس از تزریق یک دوز واحد از واکسن، پاسخ های آنتی بادی و سلول‌های T قوی ایجاد کرد. یک گروه کوچک از افراد که یک دوز تقویت کننده دریافت کردند، یک ماه پس از تزریق دوز اولیه پاسخ آنتی بادی‌ها را حتی قوی تر نشان داد.

پاسخهای سلول T پس از دوز واکسن واحد، تقریباً دو هفته به اوج خود می‌رسد. در پیگیری‌های دو ماه، سطح سلول‌های T اندکی کاهش یافته است. در این مرحله مشخص نیست که واکسن در طولانی مدت چه نوع ایمنی می‌تواند اعطا کند، با این حال، این دو نشانگر ایمنی ناشی از واکسن شبیه به آنچه در بیماران بهبود یافته کرونا دیده می‌شود، هستند.

اندرو پولارارد، نویسنده اصلی این تحقیقات جدید توضیح می‌دهد: سیستم ایمنی بدن دو راه برای یافتن و حمله به پاتوژن ها دارد. (پاسخ به آنتی بادی و سلول T). ما امیدواریم که این سیستم ایمنی بدن ویروس را بخاطر بسپارد، بنابراین واکسن ما برای مدت طولانی از مردم محافظت خواهد کرد.

محققانی که به واکسن آکسفورد وابسته نیستند، پس از بررسی این داده‌های جدید، ابراز خوش بینی کردند. اگرچه این نتایج دقیقاً آنچه را که امیدواریم در این مرحله در تولید واکسن موفقیت آمیز مشاهده شود، ارائه می‌دهد، لازم است توجه داشته باشید که هنوز زود است بدانید که آیا این منجر به محافظت از عفونت در دنیای واقعی می‌شود یا نه.

آکسفورد برای گسترش آزمایشات و ایجاد زمینه برای تولید انبوه واکسن به شرکت‌های دارویی AstraZeneca پیوسته است. تعدادی از محاکمات در مقیاس بزرگ فاز 3 در حال حاضر با ده ها هزار نفر در انگلستان، ایالات‌متحده، برزیل و آفریقای جنوبی ثبت نام کرده‌اند. طی چند ماه آینده امید است این بزرگترها بینشی را در مورد چگونگی محافظت از واکسن در شرایط واقعی ارائه دهند.

آزمایشات واکسن در مرحله 3 عموماً زمان زیادی می‌برد. این امر به این دلیل است که محققان باید گروهی از افراد را که در نظر گرفته می‌شود، در معرض خطر بالای انقباض در هر بیماری که توسط واکسن هدف گرفته شده باشد، استخدام کنند و بعد از آنکه ساکن در دنیای واقعی هستند، ماه‌ها را دنبال کنند. پس از مدت زمانی محققان می‌توانند میزان عفونت بین واکسن و گروه دارونما را مقایسه کنند تا مشخص شود که چه واکسنی در دنیای واقعی قابلیت محافظت از فرد در برابر عفونت دارد.

آزمایش واکسن با در معرض قرار دادن داوطلبان سالم در برابر یک عامل بیماری زا به عنوان یک آزمایش چالش انسانی شناخته شده است. چندین ماه است که در مورد دانشمندان درباره اینکه آزمایشات چالش انسانی برای سرعت بخشیدن به آزمایش واکسن‌های کرونا انجام شود، بین دانشمندان چندین ماه بحث‌های قابل توجهی وجود داشته است.

یک نامه سرگشاده اخیر به فرانسیس کالینز، مدیر انستیتوی ملی بهداشت، خواستار استقرار گسترده آزمایش‌های چالش انسانی برای توسعه واکسن کرونا شد. در نامه با همكاری بیش از 100 دانشگاه، دانشمند و اخلاق شناس پزشکی، اصول مختلفی برای نظارت ایمن در این نوع كارآزمایی بالینی ارائه شده است.

چندین عضو تیم تحقیقاتی واکسن آکسفورد همچنین خواستار اجرای آزمایش‌های چالش انسانی به موازات کارآزمایی‌های مرحله 3 هستند که در حال انجام است.

منبع: Oxford University _ New Atlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

4.8/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =