کوچکترین دستگاه تصویربرداری دنیا که می‌تواند در اسکن رگ‌ها کمک کند.

یک تیم استرالیایی/ آلمانی(شامل پزشکان و مهندسین پزشکی دانشگاه آدلاید و دانشگاه اشتوتگارت) کوچکترین دستگاه تصویربرداری جهان را با ضخامت یک موی انسانی ساختند. این دستگاه قادر است در رگ‌های خونی موش‌ها حرکت کند و توانایی‌های بی سابقه‌ای را برای اسکن سه بعدی بدن با وضوح میکروسکوپی ارائه می‌دهد.

برای ساخت این آندوسکوپ مینیاتوری، این تیم یک فیبر نوری ریز با قطر کمتر از نیم میلی متر (0.02 اینچ) غلاف محافظ آن قرار گرفت. محققان سپس از یک تکنیک میکرو چاپ سه بعدی برای چاپ یک لنز کوچک در آن با قطر کمتر از 0.13 میلی متر (0.005 اینچ) استفاده کردند – بسیار کوچک که با چشم غیرمسلح به‌سختی دیده می‌شود.

این فیبر نوری سپس به عنوان یک کاوشگر انعطاف پذیر به یک اسکنر توموگرافی انسجام نوری (OCT) وصل شد. OCT یک فناوری اسکن با حساسیت به عمق سه بعدی است که معمولاً برای ترسیم شبکیه چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده از نور مادون قرمز برای نفوذ به بافت استفاده می‌کند و تداخل موج را بین پرتو مرجع و پرتو کاوشگر اندازه گیری می‌کند تا تصاویر سه بعدی زنده را بسازد که می‌توانند از طریق سطوح درون بدن به ساختارهایی در زیر وضوح میکروسکوپی نگاه کنند.

این تیم دستگاه اسکن OCT به اندازه کافی کوچک ساخته‌اند که از طریق رگ‌های خونی در بدن تحت فشار قرار گیرد. این کاوشگر فوق‌العاده نازک می‌تواند چرخانده و به آرامی به عقب کشیده شود تا نقشه سه بعدی از محیط اطراف خود تا عمق حدود نیم میلی متر زیر سطح بسازد. این اختراع توانایی‌های بی سابقه‌ای را برای اسکن سیستم عروقی بدن برای پلاک‌های ساخته شده از چربی ها، کلسترول و سایر مواد فراهم می‌کند که تمایل به ایجاد دیواره‌های رگ‌های خونی دارند و منجر به بیماری های قلبی می‌شوند.

این تیم آزمایشات موفق دستگاه را در رگ‌های خونی انسان و موش انجام داده‌اند و توانایی خود را در ارائه تصاویر OCT با کیفیت و انعطاف پذیری برای رسیدن به جایی که باید برای بدن پیدا کند، نشان دادند. لنزهای دقیق چاپ شده آن، به اسکنر اجازه می‌دهد تا پنج برابر عمق بیشتری از دیگر دستگاه‌ها تصویر بکشد، و بر این باورند که این کاوش کوچک می‌تواند گزینه های جدید اسکن را در مکان‌هایی که به راحتی در دسترس نیستند مانند حلزون گوش استفاده شود.

منبع: Newatlas.com

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهی در “کوچکترین دستگاه تصویربرداری دنیا که می‌تواند در اسکن رگ‌ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهار =