میوه ها و سبزیجات رنگارنگ خطر زوال عقلی را کاهش ‌می‌دهند

یک مطالعه بزرگ ارتباط بین خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها و کاهش خطر ابتلا به علائم اولیه زوال عقلی را نشان داده است.

میوه ها و سبزیجات، مانند توت فرنگی، زغال اخته، پرتقال و فلفل، رنگ های روشن خود را مدیون مواد شیمیایی گیاهی معروف به فلاونوئیدها هستند.

این مواد شیمیایی گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی هستند که این امید را در مورد کاهش استرس اکسیداتیو در مغز افزایش داده است.

استرس اکسیداتیو یک کاندید قوی برای ایجاد افت شناختی مربوط به سن و در نهایت زوال عقل است که بر حافظه، تفکر و استدلال افراد تأثیر می‌گذارد.

در سال ۲۰۱۴، حدود ۵ میلیون نفر از افراد بزرگسال ۶۵ ساله و بالاتر تنها در ایالات متحده دچار زوال عقل شده بودند. بر اساس پیش بینی ها، این تعداد تا سال ۲۰۶۰ به نزدیک به ۱۴ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

در حالی که درمان هایی برای تسکین موقت علائم زوال عقل وجود دارد، در حال حاضر درمانی در دسترس نیست.

بنابراین جستجو برای شناسایی عوامل شیوه زندگی، مانند رژیم غذایی، است که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در افراد کاهش دهد.

با این حال تحقیقات قبلی در مورد ارتباط احتمالی بین خوردن غذاهای غنی از فلاونوئیدها و کاهش خطر زوال شناختی در مراحل بعدی زندگی بی نتیجه بوده است.

یک مطالعه جدید که تقریباً ۸۰،۰۰۰ فرد میانسال را برای بیش از ۲۰ سال مورد بررسی قرار داده است، اکنون نشان داده است کسانی که بیشترین فلاونوئیدها را مصرف می‌کردند، در مراحل بعدی زندگی علائم اولیه ای از افت شناختی را تجربه می‌کردند.

حتی پس از تعدیل سایر عوامل خطر مانند ورزش فیزیکی، افرادی که بیشترین فلاونوئیدها را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که کمترین رژیم غذایی را داشتند ۲۰٪ کمتر در معرض افت شناختی ذهنی قرار می‌گرفتند.

نیروگاه های آنتی اکسیدانی

دکتر والتر ویلت، نویسنده ارشد، از دانشگاه هاروارد در بوستون، میگوید: شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد فلاونوئیدها نقش مهمی در جلوگیری از کاهش مهارت های تفکر شما با افزایش سن دارند.

او می‌افزاید: نتایج ما هیجان انگیز است زیرا نشان می‌دهد که تغییرات ساده در رژیم غذایی شما می‌تواند از افت شناختی جلوگیری کند.

به نظر می‌رسد برخی از فلاونوئیدها محافظت قوی تری در برابر زوال شناختی نسبت به بقیه دارند.

فلاونها، نوعی فلاونوئید موجود در میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی، با کاهش ۳۸ درصدی خطر مرتبط هستند.

آنتوسیانین، که در زغال اخته، توت سیاه و گیلاس وجود دارد، با کاهش ۲۴ درصدی خطر همراه بود.

دکتر ویلت می‌گوید: در حالی که ممکن است مواد شیمیایی گیاهی دیگر در اینجا کار کنند، به نظر می‌رسد رژیم غذایی رنگارنگ غنی از فلاونوئیدها و به ویژه فلاونوها و آنتوسیانین ها، برای ارتقاء سلامت مغز طولانی مدت گزینه خوبی است.

او می‌افزاید: و هیچ وقت برای شروع دیر نیست، زیرا ما این روابط محافظتی را دیدیم چه مردم ۲۰ سال پیش از رژیم غذایی خود فلاونوئیدها استفاده می‌کردند و چه اخیراً آنها را شروع کرده بودند.

زوال عقلی

برای مطالعه خود، محققان از داده های دو مطالعه طولی بزرگ، یکی در مردان و دیگری در زنان، استفاده کردند که شیوه زندگی و سلامت داوطلبان را در طول چند دهه تحت نظر داشت.

مطالعه سلامت پرستاران در سال ۱۹۷۶ آغاز شد و یکی از بزرگترین مطالعات در زمینه عوامل خطر بیماری های مزمن در زنان است.

برای این مقاله، داده ها برای ۴۹،۴۹۳ زن در دسترس بود که هفت پرسشنامه در مورد رژیم غذایی خود را در دوره بین ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۶ و بررسی های پیگیری کاهش شناختی در ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ تکمیل کردند.

محققان همچنین اطلاعاتی را از مطالعه پیگیری متخصصان سلامت دریافت کردند که اطلاعات آن برای ۲۷،۸۴۲ مرد که بین ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ پنج پرسشنامه رژیم غذایی را تکمیل کرده بودند، در دسترس بود.

سایر عوامل موثر در سلامت شناختی

در تجزیه و تحلیل رابطه بین فلاونوئیدهای رژیم غذایی و کاهش شناختی ذهنی، محققان مصرف سایر مواد مغذی از جمله شرکت ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا ۳ را در نظر گرفتند.

آنها همچنین عوامل متعددی از جمله فعالیت بدنی، شاخص توده بدن، سیگار کشیدن، مصرف الکل و سابقه خانوادگی زوال عقل را شامل می‌شوند.

دکتر تیان شین یه، می‌گوید: نتایج ما پس از تنظیم همه عوامل خطر اصلی غیر رژیمی و رژیم غذایی برای عملکرد ضعیف شناختی و ثابت ماندن در طول دوره پیگیری طولانی مدت، قوی باقی ماند.

از دانشگاه هاروارد TH دانشکده بهداشت عمومی چان در بوستون، MA، که در برنامه اپیدمیولوژی هاروارد آکسفورد کار می‌کند.

او گفت که کارآزمایی های تصادفی کنترل شده که گروه های مداخله و کنترل را مقایسه می‌کنند، برای اثبات بی شک اینکه فلاونوئیدها از افت شناختی جلوگیری می‌کنند و مقادیر موثر آن لازم است.

با این حال، اطمینان از این که تعداد زیادی از شرکت کنندگان در رژیم های غذایی طولانی مدت در چنین مطالعاتی پیروی می‌کنند، چالش برانگیز است. به عنوان جایگزین، مطالعات دیگر مانند آنها به تأیید نتایج کمک می‌کند.

وی افزود: یافته های مطالعه حاضر می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای مطالعات آینده برای درک بیشتر نقش فلاونوئیدها در کاهش شناختی عمل کند.

او گفت که برخی از آزمایشات کنترل شده تصادفی کوتاه مدت نشان می‌دهد که مکمل های فلاونوئیدی ممکن است برای عملکرد شناختی مفید باشند، اما برای تأیید این امر کار بیشتری باید انجام شود.

در این میان، به نظر می‌رسد که مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید بهترین انتخاب باشد، تا حدی زیرا اجزای دیگری به غیر از فلاونوئیدها در این غذاها برخی از مزایا را ارائه می‌دهند.

همچنین، ما شواهد طولانی مدت گسترده ای در مورد ایمنی و مزایای اضافی این غذاها داریم.

محدودیتهای تحقیق

دکتر سارا ایماریسیو، سرپرست تحقیقات در تحقیقات آلزایمر انگلستان، از یافته های جدید استقبال کرد اما گفت که باید با احتیاط رفتار شود.

دکتر ایماریسیو می‌گوید: این مطالعه بر اساس این بود که شرکت کنندگان به طور دقیق یک نظرسنجی را در مورد آنچه می‌خورند تکمیل کنند، نه اینکه بر مصرف غذای آنها نظارت داشته باشند.

او افزود: علاوه بر این، این مطالعه به زوال عقل توجه نکرده است و ما نمی‌توانیم از این تحقیق بدانیم که آیا رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها در پیشگیری یا به تاخیر انداختن شروع بیماری تاثیری خواهد داشت یا خیر.

او خاطرنشان کرد که علاوه بر رژیم غذایی، عوامل دیگر شیوه زندگی نیز مهم هستند، مانند سیگار نکشیدن، فعال ماندن از نظر ذهنی و جسمی.

دکتر کارن هریسون دنینگ، دکترا، سرپرست تحقیقات گفت: تحقیقات بیشتری در مورد مزایای احتمالی محصولات مختلف غذایی برای مغز و به ویژه در پیشگیری ویا مدیریت زوال عقل مورد نیاز است.

با این حال، به گفته وی، شواهد نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه ای – که دارای مقدار کمی گوشت و محصولات لبنی، علاوه بر ماهی، سبزیجات سبز برگ، میوه ها، آجیل و روغن زیتون است – برای سلامت مغز مفید است.

منبع: medicalnewstoday

بامدد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *