آزمایش خون می تواند ساعت داخلی بدن را نشان دهد

از آنجایی که تحقیقات بیشتر نقش ساعت داخلی بدن ما را که به عنوان ریتم شبانه روزی شناخته می‌شود، در همه چیز از ایجاد زوال عقل، تا افزایش وزن تا ترویج رشد تومور، تاثیر نشان می‌دهد.

مطالعات در حال نشان دادن این است که چگونه می‌توانیم ساعت بدن را از طریق آزمایش خون ساده بررسی کنیم. تیمی در دانشگاه کلرادو (CU) بولدر اکنون تکنیک جدیدی را ارائه کرده‌اند که در کنار آن بسیار دقیق است.

دلیل خواب آلودگی ما در شب و بیدار شدن طبیعی از صبح به ساعت مرکزی مرکزی مغز مربوط می‌شود که چرخه های 24 ساعته را در تمام سلول های بدن تنظیم می‌کند.

این ریتم شبانه روزی بین افراد متفاوت است، به همین دلیل است که برخی از افراد جغد شب هستند و برخی دیگر زودتر بیدار می‌شوند، یا چرا دیگران از چرت بعد از ظهر روی مبل لذت می‌برند.

تحقیقات در حال پیوند دادن ریتم شبانه روزی با طیف وسیعی از پیامدهای سلامتی در انسان است.

این شامل چگونه اختلالات می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر و رشد تومور را افزایش دهد، همراه با مطالعاتی که نشان می‌دهد چگونه تجویز داروهای خاص سرطان در صبح می‌تواند موثرتر باشد یا اینکه چگونه خوردن پروتئین در صبحانه در مقایسه با روزهای بعد می‌تواند منجر به رشد بهتر ماهیچه ها شود.

امید است که این بینش ها بتواند پایه و اساس دوره جدیدی از پزشکی شخصی را ایجاد کند، جایی که درمان و رژیم های سلامتی بهتر برای افراد مناسب است.

کریستوفر دپنر، نویسنده ارشد می‌گوید: اگر بتوانیم ساعت شبانه روزی هر فرد را درک کنیم، می‌توانیم به طور بالقوه زمان مطلوب روز را برای خوردن یا ورزش یا مصرف دارو برای آنها تجویز کنیم.

امروزه استاندارد طلایی برای اندازه گیری ساعت داخلی بدن یا مشاهده اینکه بدن در چه ساعتی بر خلاف آنچه شما می‌گویید، به عنوان ارزیابی ملاتونین با نور کم شناخته می‌شود.

برای انجام این کار، افراد در یک فضای تاریک باقی می‌مانند و نمونه های ساعتی خون و بزاق را برای اندازه گیری هورمون ملاتونین ارائه می‌دهند، که هنگام خواب و بیدار شدن به بدن سیگنال می‌دهد.

دپنر می‌گوید: اگر بخواهیم زمان و ریتم شبانه روزی یک فرد را تنظیم کنیم، باید بدانیم که آن زمان چیست. در حال حاضر، ما راهی آسان برای انجام این کار نداریم.

دانشمندان امیدوارند روشهای کاربردی تری برای خواندن ساعت بدن بیمار ایجاد کنند که می‌تواند در مراقبت های معمول استفاده شود و آزمایشات خون نیز به عنوان یک راه حل امیدوار کننده در حال شکل گیری است.

محققان با استفاده از نمونه های خون برای سنجش فعالیت ژنهایی که به تنظیم ریتم شبانه روزی یا اندازه گیری پروتئین های خاص کمک می‌کنند و در این زمینه دست به دست هم داده‌اند، اما تیم CU Boulder رویکرد متفاوتی را به نام متابولومیک اتخاذ کرده است.

دانشمندان برای مطالعه خود 16 داوطلب را انتخاب کردند که 14 روز را در آزمایشگاه خواب گذراندند و آزمایشات ساعتی خون را برای ارزیابی ملاتونین ارائه کردند.

در همان زمان، محققان سطح 4000 متابولیت مختلف در خون آنها، از جمله اسیدهای آمینه، ویتامین ها و اسیدهای چرب را ارزیابی کردند.

سپس از الگوریتم یادگیری ماشین برای شناسایی مجموعه ای از این متابولیت هایی که با مراحل مختلف ساعت شبانه روزی مرتبط بودند استفاده شد.

با استفاده از این اثر انگشت مولکولی برای پیش بینی مرحله شبانه روزی از یک نمونه، تیم دریافتند که این امر به طور شگفت انگیزی دقیق است.

دپنر می‌گوید: “تقریباً یک ساعت از استاندارد طلا برای گرفتن خون در هر ساعت از شبانه روز گذشته بود.”

این تیم موفق شد این تکنیک را به گونه ای اصلاح کند که فقط نیاز به جستجوی 65 متابولیت داشته باشد، اما می‌گویند که باید بیشتر تنگ شود تا از نظر تجاری مقرون به صرفه باشد.

علاوه بر این، مشکلات دیگری وجود دارد که باید قبل از انتقال فناوری به آزمایشگاه حل شود، مانند این واقعیت که وقتی افراد به خوبی استراحت می‌کردند و اخیراً غذا نخورده بودند، بسیار دقیق تر بود. با این حال، محققان از نتایج امیدوار کننده اولیه شگفت زده شده‌اند.

دپنر می‌گوید: ما در مراحل ابتدایی توسعه این نشانگرهای زیستی برای ریتم شبانه روزی هستیم، اما این مطالعه امیدوار کننده نشان می‌دهد که می‌توان آن را انجام داد. این یک گام مهم در جهت هموارسازی راه برای درمان شبانه روزی – برای ارائه درمان مناسب است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 4 =