مطالعه جدید نشان می‌دهد زمان چرت زدن نباید بیشتنر از یک ساعت شود

یک متاآنالیز جدید، شامل بیش از ۲۰ مطالعه، نشان می‌دهد که چرت زدن بیش از ۶۰ دقیقه می‌تواند با نرخ بالای مرگ و میر ناشی از تمام علل و سلامت قلبی عروقی مرتبط باشند. محققان توصیه می‌کنند نگه داشتن سیستم ایمنی بدن در چرت کمتر از یک ساعت امکان‌پذیر است.

خواب شب بسیار مهم است.

دانشمندان اکنون فقط می‌توانند درک کنند که دقیقا نظم خواب برای سلامتی ما چقدر مفید است، اما واضح است که واقعاً بین هفت تا هشت ساعت خواب در یک شب چقدر بنیادی است.

اما چرت چطور؟ احساس خستگی در اوایل بعد از ظهر به طور فزاینده‌ای دیده می‌شود. چرت زدن باعث مجموعه گسترده‌‎ای از مزایای شناختی، از جمله کمک به ما در به خاطر سپردن اطلاعات و به طور کلی بهبود سلامت مغز ارائه می دهد.

این تحقیق به جای تمرکز روی تأثیرات حاد شناختی یک چرت، عملکرد طولانی مدت چرت زدن را بررسی می‌کند و اینکه آیا بین سلامت قلب و عروق، مرگ و میر ناشی از همه علت ها با چرت زدن‌های در روز رابطه‌ای وجود دارد یا نه.

نویسنده این تحقیق، ژه پان از دانشگاه پزشکی گوانگژو چین می‌گوید: چرت روزانه در سراسر جهان معمول است و به طور کلی یک عادت سالم محسوب می‌شود. یک دیدگاه رایج این است که چرت زدن باعث بهبود عملکرد و خنثی کردن پیامدهای منفی بدیهی خواب می‌شود. اما مطالعه ما این عقاید گسترده را به چالش می‌کشد.

این تجزیه و تحلیل شامل داده‌های حدود ۲۰ مطالعه بود که بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر را شامل می‌شود و افرادی که به طور منظم بیش از ۶۰ دقیقه در روز چرت می‌زدند در مقایسه با کسانی که اصلا چرت نزده‌اند‌، ۳۴٪ بیشتر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و ۳۰٪ بیشتر خطر مرگ و میر ناشی از آن را داشت.

افرادی که کمتر از ۶۰ دقیقه چرت می‌‎زنند، افزایش کمی در مرگ و میر ناشی از همه دلایل را نشان می‌دهند. پان خاطرنشان کرد که این امر ممکن است مزایای سلامتی قلب را نسبت به خواب‌های کوتاه در روز را نشان دهد.

پان می‌گوید: نتایج نشان می‌دهد که چرت های کوتاهتر ( بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ) ممکن است باعث بهبود سلامت قلب در افرادی شود که شب ناکافی می‌خوابند. بنابراین چرت زدن بیش از یک ساعت در طول روز تنها با میزان بالاتر مرگ در افرادی که بیش از شش ساعت در شب می‌خوابند همراه است.

آنچه این یافته‌ها نشان می‌دهد نتایج منفی احتمالی ناشی از خواب روزانه است که به طور کلی به خواب زیاد مرتبط است و فرضیه ای که افراد با خستگی بیش از حد نیاز دارند و ممکن است خواب اضافی دیگر از سایر بیماری های زمینه ای رنج ببرد غیر منطقی نیست.

بنابراین اگرچه این تحقیق جدید قطعاً همبستگی را شناسایی می کند ، اما نمی تواند ارتباط علی را تعیین کند. نیاز به چرتهای طولانی مدت در روز می تواند نشانه مشکلات سلامتی دیگری باشد تا علت مستقیم سلامتی.

پان می افزاید: “اگر می خواهید یک چرت بزنید، مطالعه ما نشان می‌دهد که نگهداری از آن در کمتر از یک ساعت امن است.

یک مطالعه خاص در استرالیا در سال ۲۰۰۶ اثرات چرت زدن های ۵ ، ۱۰ ، ۲۰ و ۳۰ دقیقه‌ای را با هم مقایسه کرد و نتیجه گیری کردند که چرت ۱۰ دقیقه‌ای به عنوان نقطه‌ی شیرین است.

این مطالعه نشان داد که چرت‌های ۱۰ دقیقه ای بیشترین پیشرفت را در کلیه اقدامات نتیجه ایجاد می‌کنند، در حالی که چرت‌های ۳۰ دقیقه ای منجر به ایجاد علائم اینرسی خواب می‌شود.

در پایان، مانند اکثر موارد، بهترین پاسخ کاملاً ذهنی و وابسته به الگوی خواب فرد است. اگر شبانه هشت ساعت سالم می‌خوابید، دیگر نیازی به چرت زدن روزانه ندارید. اما اگر خواب درستی در شب ندارید، چرت کوتاه بعد از ظهر می‌تواند مفید باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

3 thoughts on “مطالعه جدید نشان می‌دهد زمان چرت زدن نباید بیشتنر از یک ساعت شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *