مصرف میوه، سبزیجات وغلات سبوس دار خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد

براساس دو مطالعه منتشر شده توسط The BMJ today ، مصرف نکردن میوه‌ها، سبزیجات و غذاهایی با غلات کامل، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

این یافته ها حاکی از آن است که حتی ​​مصرف کم این مواد غذایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند.

در مطالعه اول ، تیمی از محققان اروپایی، ارتباط بین سطح ویتامین C و کاروتنوئیدها (رنگدانه های موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ) را با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بررسی کردند.

یافته‌های آنها از نمونه ۹۷۵۴ فرد بزرگسال انجام شده است که همگی مبتلا به دیابت نوع ۲ جدید بوده‌اند. پس از تنظیم روش زندگی، عوامل خطر اجتماعی و رژیم‌های غذایی برای دیابت و فشار خون، برای هر یک از افراد به مقدار ویتامین C و کاروتنوئیدها و ترکیب آنها در یک حد از بیومارکر کامپوزیت فراهم گردید که اینها با خطر پایین ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که اگر روزی ۶۶ گرم به کل میوه‌هایی که میخوریم اضافه کنیم، خطر ابتلا به دیابت نوع۲، %۲۵ کاهش می‌یابد.

در مطالعه دوم، محققان در ایالات متحده ارتباط بین مصرف غذای با غلات سبوس دار و دیابت نوع ۲ را بررسی کردند.

یافته‌های آنها از بررسی بر روی ۱۵۸۲۵۹ زن و ۳۶۵۲۵ مرد انجام شده است که عاری از دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان بوده‌اند.

شرکت کنندگان، بعد از تنظیم سبک زندگی و عوامل خطرزا در رژیم غذایی و میزان ارتباط با دیابت نوع ۲، افرادی که مصرف غلات سبوس دار و میوه و سبزیجات بیشتری داشتند ۲۹ درصد کمتر به این بیماری مبتلا شدند.

محققان در مورد مواد غذایی با غلات سبوس دار دریافتند که مصرف یک یا چند وعده در روز باعث می‌شود که ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

به این ترتیب، هر دو تیم تحقیقاتی می‌گویند که یافته‌های آنها حمایت بیشتری از توصیه‌های فعلی برای افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم بمنظور جلوگیری از دیابت نوع ۲ انجام می‌گردد.

این یافته‌ها همچنین حاکی از آن است که مصرف بیش از استاندارد در بین جمعیتی که معمولاً کم مصرف می‌کنند، می تواند به جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند.

منبع: sciencedaily

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

3 thoughts on “مصرف میوه، سبزیجات وغلات سبوس دار خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *