مصرف لیگنان در وعده غذایی باعث کاهش ابتلا به بیماری کرونر قلب می‌شود

یک مطالعه جدید ارتباط بین خوردن غذاهای گیاهی غنی از لیگنان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نشان می‌دهد.

این مطالعه، که بیش از 200 هزار زن و مرد بالای 30 سال را مورد بررسی قرار داد، نشان می‌دهد کسانی که به طور منظم غذاهای گیاهی غنی از آنچه که به عنوان لیگنان شناخته می‌شوند، بیشتر مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که این کار را نمی‌کردند، بسیار کمتر در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب بودند.

یانگ هو، یکی از محققان دانشگاه هاروارد توضیح می‌دهد که غذاهای گیاهی مانند غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل و قهوه حاوی لیگنان هستند.

هو می‌گوید: لیگنان یک مولکول شبیه استروژن است، بنابراین برخی از اثرات استروژنی را که محافظ قلب هستند، اعمال می‌کند و همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

هو و تیمش داده های مربوط به الگوی تغذیه بیش از 200،000 مرد و زن را که در ابتدای دوره مشاهده عاری از بیماری های قلبی و سرطان بودند، مورد مطالعه قرار دادند.


تغییر در عادات غذایی ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد


پرسشنامه‌های فراوانی غذا هر 2 سال یکبار تکمیل می‌شد و تعداد غذاهای غنی از لیگنان آنها مورد بررسی قرار می‌گرفت.

با گذشت زمان، محققان به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را در افرادی که غذاهای گیاهی غنی از لیگنان مصرف می‌کردند، کاهش دادند. این امر هم برای مردان و هم برای زنان و برای انواع مختلف لیگنان صادق بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که وقتی فیبر به رژیم غذایی اضافه می‌شود، ارتباط محافظتی با رژیم های غذایی بیشتر در غذاهای گیاهی غنی از لیگنان افزایش می‌یابد.

شرکت کنندگان با مصرف لیگنان بیشتر، جوان‌تر لاغر و تناسب اندام داشتند و فشار خون و کلسترول بالا نداشتند.

هو می‌گوید آرایش روده شما نیز اهمیت دارد، زیرا لیگنان ها برای رسیدن به سیستم خونی باید از طریق باکتری‌های روده عبور کنند.

او اضافه کرد: این راه دیگری را برای تحقیقات باز می‌کند؛ زیرا ما می‌توانیم قدم های بیشتری برداریم تا ببینیم چگونه میکروبیوتای روده و فیبر با تولید لیگنان ها ارتباط برقرار می‌کند و چگونه ممکن است بر سایر بیماری‌ها مانند دیابت تأثیر بگذارد.

کارشناس تغذیه دیوید جی. جنکینز، دکتر، پزشک پزشکی و علوم تغذیه در دانشگاه تورنتو، که سرمقاله ای را در این نشریه نوشته است، می‌گوید این یافته های جدید بر ارزش خوردن انواع غذاهای گیاهی تأکید می‌کند.

جنکینز همچنین از خوردن چنین غذاهایی به شکل کمتر فرآوری شده حمایت می‌کند، زیرا مقدار بیشتری از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود دارند.

او می‌گوید: خوردن سیب شما بسیار بهتر از خوردن آب سیب است و خوردن موز به مراتب بهتر از تهیه اسموتی است.

منبع: webmd

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =