مصرف قهوه باعث افزایش ظرفیت هوازی و چربی سوزی در هنگام ورزش می‌شود

دانشمندان در اسپانیا مقاله‌ای منتشر کرده‌اند که به بررسی توانایی چربی سوزی قهوه قبل از ورزش و اینکه چگونه مصرف آن در زمان های مختلف روز می‌تواند بر نتیجه نهایی تأثیر بگذارد، پرداختند.

اگرچه داده های این مطالعه کم است، ولی نشان می‌دهد که نوشیدن یک قهوه قوی نیم ساعت قبل از ورزش هوازی می‌تواند به طور قابل توجهی آنچه را که به عنوان حداکثر میزان اکسیداسیون چربی شناخته می‌شود افزایش دهد و این تأثیرات عمیق تر در اواخر روز است.

این تحقیق توسط دانشمندان دپارتمان فیزیولوژی دانشگاه گرانادا انجام شده و هدف اصلی آن چیزی است که به عنوان تغییرات روزانه شناخته می‌شود و یا چرخه های شبانه روزی فرآیندهای مختلف طبیعی را تنظیم کنند، که در این حالت نحوه تجزیه بدن اینگونه شود: اسیدهای چرب بدنبال مصرف قهوه.

در این مطالعه 15 مرد فعال با میانگین سنی 32 سال که در چهار جلسه مختلف تمرین هوازی انجام دادند، با فاصله هفت روز شرکت کردند. به افراد دوز کافئین برابر با یک فنجان قهوه به صورت دارونما در 5 بعد از ظهر داده شد و نیم ساعت بعد فعالیت بدنی را انجام دادند. نویسندگان می‌گویند سایر عوامل پیرامون این جلسات مانند روزه داری، ورزش یا مصرف محرکهای دیگر کاملاً استاندارد شده‌اند.

دانشمندان سپس با استفاده از روشی به نام کالریمتری غیرمستقیم میزان حداکثر اکسیداسیون چربی (MFO) را در حین ورزش اندازه گیری کردند و دریافتند که تمام کسانی که از قبل قهوه غلیظ می‌نوشیدند چربی بیشتری می‌سوزانند.

نویسنده تحقیق فرانسیسو آمارو توضیح می‌دهد: نتایج مطالعه ما نشان داد که مصرف حاد کافئین 30 دقیقه قبل از انجام آزمایش هوازی، حداکثر اکسیداسیون چربی را در طول ورزش بدون توجه به زمان روز افزایش می‌دهد.

جالب توجه است، این تیم همچنین دریافت که میزان MFO، همراه با حداکثر VO2 افراد، اندازه گیری معمول ظرفیت هوازی، در بعد از ظهر به طور قابل توجهی بالاتر است.

قهوه غلیظ در مقایسه با گروه دارونما، به طور متوسط ​​10.7 درصد در صبح باعث افزایش MFO می‌شود، اما در بعد از ظهر به طور متوسط ​​29 درصد افزایش می‌یابد.

با وجود چنین حجم کوچکی از نمونه در مورد مردان فعال در همان سن، دشوار است که بگوییم چگونه مصرف قهوه می‌تواند بر روی چربی سوزی در سایر جمعیت ها مانند زنان یا افراد کم تحرک تأثیر بگذارد.

اما این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه این روند می‌تواند تحت تأثیر زمان روز در زیر گروه کوچکی از افراد باشد، به طوری که نویسندگان به این احتمال اشاره دارند که دوزهای بالاتر کافئین می‌تواند باعث افزایش چربی سوزی حتی بیشتر شود و منطقه ای که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

منبع: newatlas

بامد مرجعع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهی در “مصرف قهوه باعث افزایش ظرفیت هوازی و چربی سوزی در هنگام ورزش می‌شود

  1. خیلی تاثیر دارد در چربی سوزی من قبل از ورزش استفاده کردم و کاملا راضی بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =