مصرف روزانه ۲۵ هزار عدد ماسک توسط مراکز درمانی در زنجان

مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان زنجان، با اشاره به مصرف روزانه ۲۵ هزار عدد ماسک توسط مراکز درمانی استان، افزود: برای رفع نیاز داروخانه‌ها و سایر مراکز، تولید باید حداقل دو الی سه برابر میزان فعلی باشد.

محمدباقر آیت‌اللهی روز گذشته (۲۰ فروردین) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، اظهار کرد: شرکت تعاونی داروسازان زنجان از مهر سال ۱۳۸۱ با اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و درمان به عنوان اولین مرکز استانی توزیع دارو به ویژه داروهای تک‌نسخه‌ای فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان این‌که در همان سال‌های اولیه، شرکت وارد بحث ارائه خدمات دارویی شده و ارائه خدمت در داروخانه اورژانس بیمارستان‌های ولیعصر (عج)و آیت‌الله موسوی زنجان را نیز بر عهده گرفت، ادامه داد: سال‌های پس از آن، شرکت فعالیت خود را گسترش داد و داروخانه ۱۷ شهریور را در ابهر افتتاح کرد.

وی با بیان این‌که طی سال‌های گذشته، شرکت سابقه انجام واردات تجهیزات مصرفی پزشکی را در کارنامه خود دارد که در برهه‌ای از زمان متوقف شده بود، افزود: اخیرا با تمدید کارت‌های بازرگانی، شرکت در حوزه صادرات و واردات تجهیزات پزشکی گام برداشته است که امیدواریم در ماه‌های آینده به نتیجه برسد.

وی با اشاره به فعالیت شرکت در حوزه تولید دارو، ادامه داد: اخیرا زمینی به مساحت ۷ هزار متر مربع به شرکت اضافه شده تا محصولات تولیدی که برای زمان‌بندی دو ساله در نظر گرفته شده است، وارد بازار کند.

این مسئول با اشاره به این‌که در فاز اول داروهای جامد و در فاز دوم داروهای غیرجامد توسط تعاونی داروسازان استان تولید خواهد شد، ادامه داد: امیدواریم با توجه به زمان‌بندی تعیین‌شده در این حوزه نیز موفق عمل کنیم.

آیت‌اللهی با بیان این‌که در حال حاضر شرکت تعاونی ۱۳۵ عضو دارد و بیش از ۷۰ درصد داروسازان مقیم استان عضو آن هستند، ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان داروسازی در دستور کار است.

این مسئول با اشاره به این‌که در پی شیوع ویروس کرونا از ۱۰ اسفند توزیع اقلام حفاظتی به شرکت تکلیف شد، افزود: در حال حاضر اقلام حفاظتی در بین ۱۲۰ داروخانه استان حتی در محرم‌ترین مناطق نیز توزیع می‌شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی داروسازان زنجان، با اشاره به این‌که ۶۷ تن محلول الکلی ۷۰ درصد وارد مرکز شد که ۵۷ تن آن توزیع شده است، ادامه داد: تاکنون ۲۸۱ هزار عدد محلول الکلی در حجم‌های مختلف در سطح داروخانه‌های استان توزیع شده است.

آیت‌اللهی با اشاره به این‌که تاکنون یک میلیون و ۶۲۰ هزار عدد ماسک در بین داروخانه‌ها و مراکز درمانی استان توزیع شده است، گفت: با احتساب توزیع ۳۳۲ هزار عدد از ماسک‌های تولیدی فنی و حرفه‌ای، مجموع ماسک‌های توزیع شده استان به یک میلیون و ۵۲۲ عدد می‌رسد.

وی با بیان این‌که تا به امروز ۲۲۷ هزار عدد ژل در وزن‌های مختلف در سطح استان توزیع شده است، بیان کرد: تمام تلاش‌های صورت گرفته در راستای تامین نیاز استان بوده است.

این مسئول با اشاره به این‌که دستکش نایلونی ۱۰۰ تایی که تولیدکننده آن در هیدج مستقر است، به میزان ۷۶۳ کارتن که هر کارتن شامل ۱۰ هزار بسته ۱۰۰ تایی است در سطح استان توزیع شده است، ادامه داد: همچنین ۲ میلیون و ۴۵ هزار جفت دستکش‌های نیتریل، وینیل و لاتکس نیز در بین داروخانه‌ها، سازمان‌هایی که از طرف استانداری معرفی شده‌اند و بانک‌ها و همچنین بخش کوچکی در مراکز درمانی توزیع شده است.

وی با اشاره به این‌که استان زنجان جز استان‌هایی است در خصوص ژل و الکل ضدعفونی‌کننده تا به امروز به جز روزهای ابتدایی که با مشکل سازماندهی روبرو بود کمترین مشکل را داشته است، ادامه داد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته همچنان مشکل تامین ماسک و دستکش در استان و حتی کشور وجود دارد اما تمام تلاش‌ها بر این است که این مشکل به حداقل برسد.

آیت‌اللهی با اشاره به این‌که توزیع اقلام بر اساس موجودی انبار، در سطح داروخانه‌های استان صورت گرفته است، افزود: در توزیع این اقلام سهمیه‌بندی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی داروسازان استان زنجان با بیان این‌که برخی از داروخانه‌ها هیچ سفارشی برای اقلام بهداشتی مورد نیاز در این ایام نمی‌دهند، بیان کرد: برخی از داروخانه‌ها اعم از خصوصی و دولتی اصلا اقلام را از شرکت نمی‌خرند، زیرا تمایلی برای توزیع ندارند.

آیت‌اللهی با اشاره به توزیع داروهای کمکی به بیماران کرونایی، ادامه داد: این داروها خارج از حوزه بهداشت و درمان توزیع نمی‌شود و در اختیار خود دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با تاکید بر این‌که این داروها فقط در اختیار معاونت غذا و داروی استان است، یادآور شد: کار توزیع از طریق بهداشت در مراکز روستایی نیز انجام می‌شود و هیچ مرکز دیگری دسترسی به داروی بیماران کرونایی برای توزیع جز حوزه بهداشت و درمان استان ندارد.

این مسئول، از فعال بودن دو شرکت دیگر نیز در حوزه توزیع اقلام بهداشتی و دارویی در سطح استان خبر داد و افزود: با توزیع  حجم قابل توجهی از دستکش در سطح داروخانه‌های استان بعید است داروخانه‌ای مشکل دستکش داشته باشد و اگر هم مشکلی هست با توزیع دست‌کش برطرف می‌شود.

این مسئول با تاکید بر این‌که مراکز درمانی استان روزانه ۲۵ هزار عدد ماسک مصرف می‌کنند، افزود: برای رفع نیاز داروخانه‌ها و سایر مراکز، تولید باید حداقل دو الی سه برابر میزان فعلی باشد.

منبع: ایسنا

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهی در “مصرف روزانه ۲۵ هزار عدد ماسک توسط مراکز درمانی در زنجان

  1. با این وضعیت باید تولید بیشتر از این ها باشد که جواب بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + یک =