فناوری واکسیناسیون موثرتر در یک فندک

فناوری واکسیناسیون موثرتر موسوم به الکتروپوراسیون در انتقال واکسن‌های مبتنی بر DNA بسیار موثر است، اما تجهیزات مورد نیاز آن حجیم، پیچیده و گران است. اما اکنون، دانشمندان نشان داده‌اند که یک فندک کبابی تبدیل شده قادر به انجام این کار است.

به طور خلاصه، الکتروپوراسیون شامل رساندن جریان الکتریکی به محل واکسیناسیون در بدن بیمار است. این باعث می‌شود دیواره‌های سلولی در آن ناحیه موقت بی ثبات شده و نفوذپذیری بیشتری پیدا کند.

این اجازه می‌دهد تا تعداد بیشتری از مولکول‌های DNA به سلول‌ها منتقل شود تا از طریق تزریق هیپودرمیک به تنهایی امکان پذیر باشد و پاسخ ایمنی بیشتری ایجاد کند.

متأسفانه، این روش معمولاً با استفاده از ماشین آلات نسبتاً سنگین و پرهزینه انجام می‌شود و انجام آن را محدود می‌کند.

استفاده از فندک برای الکتروپوراسیون

محققان موسسه فناوری جورجیا و دانشگاه اموری گرجستان که به دنبال جایگزینی ارزان تر و قابل حمل تر بودند، به فندک کباب فروتن نگاه کردند.

جرقه روشن کننده سیال در چنین دستگاه‌هایی توسط قطعه‌ای از مواد پیزوالکتریک تولید می‌شود که در صورت برخورد با مکانیزم چکش فعال شده با دکمه، جریان الکتریکی ولتاژ بالایی تولید می‌کند. این بدان معناست که فندک‌ها حتی به باتری احتیاج ندارند، چه رسد به پریز برق.

این دستگاه ارزان قیمت جدید که با نام ePatch شناخته می‌شود، شامل بدنه فندک با مجموعه‌ای از ریزسوزن های فولادی جامد در انتهای آن است.

پس از واکسیناسیون از طریق سوزن زیر پوستی، در محل تزریق قرار می‌گیرد و ریزسوزن‌ها فقط یک صدم اینچ به داخل پوست نفوذ می‌کنند.

هنگامی که دکمه روی دستگاه فشار داده می‌شود، جریان الکتریکی تولید شده از طریق سوزن‌ها به داخل سلول‌های نزدیک منتقل می‌شود و همان اثر الکتروپوراسیون سنتی را ایجاد می‌کند. با این وجود، ادعا می‌شود که ePatch به طور قابل توجهی کمتر برای بیمار دردناک است.

پروفسور مارک پراسنیتز، پروفسور جورجیا، که تحقیقات را به همراه Asst هدایت می‌کند، می‌گوید: فاصله نزدیک میکرونیدل‌ها به ما اجازه می‌دهد تا از پالس‌های میکروثانیه‌ای (الکتریکی) به جای پالس‌های میلی ثانیه‌ای که در الکتروپروپیشن معمولی استفاده می‌شود، استفاده کنیم.

این نبض کوتاهتر، به علاوه محل کم عمق الکترودهای میکرونیدل، تحریک عصبی و عضلانی را به حداقل می‌رساند، که می‌تواند از درد و انقباض جلوگیری کند، که هر دو عوارض جانبی رایج الکتروپوراسیون معمولی است.

گزارش شده است که وقتی واکسن کرونا مبتنی بر DNA را به موش‌ها می‌رسانند، ePatch پاسخ ایمنی تقریباً ده برابر تزریق هیپودرمیک ایجاد می‌کند. اعتقاد بر این است که این فناوری باید با واکسن‌های مبتنی بر mRNA نیز کار کند.

ePatch اکنون در حال توسعه بیشتر است و تخمین می‌زند که حداقل پنج سال طول می‌کشد تا برای استفاده بالینی در دسترس باشد.

او به ما می‌گوید که تیم در حال حاضر بر روی نسخه نسل بعدی دستگاه کار می‌کند که هم خود واکسیناسیون و هم جریان الکتریکی را تحویل می‌دهد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =