غذاهای غنی از پتاسیم

امروزه اکثر مردم پتاسیم کافی در رژیم غذایی خود ندارند. پتاسیم مانند کلسیم و سدیم، ماده معدنی است که در برخی غذاها یافت می‌شود.

داشتن مقدار مناسب در رژیم غذایی به سلامت شما کمک می‌کند، بنابراین خوردن غذاهای غنی از پتاسیم بسیار مهم است. در این مطلب خواهید خواند:

چه میزان نیاز بدن است؟

شما باید روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم دریافت کنید. اکثر افراد جهان این هدف را برآورده نمی‌کنند. در صورت ابتلا به بیماری کلیه ممکن است نیازهای شما متفاوت باشد.

برخی از افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید پتاسیم کمتری نسبت به دستورالعمل ۴۷۰۰ میلی گرم دریافت کنند. اگر کلیه های شما خوب کار نکنند، مقدار زیادی در بدن شما می‌ماند که می تواند باعث مشکلات عصبی و عضلانی شود.

منابع پتاسیم

بسیاری از غذاهایی که قبلاً مصرف کرده اید حاوی مقداری پتاسیم هستند؛ اما غذاهایی که در زیر لیست شده‌اند، سرشار از این ماده معدنی می‌باشند. اگر می‌خواهید میزان این ماده را در رژیم غذایی خود تقویت کنید، با موارد زیر گزینه های غذایی سالم را انتخاب کنید تا به فهرست خود اضافه کنید.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از پتاسیم‌هستند:

  • موز، پرتقال، طالبی، عسل، زردآلو، گریپ فروت (برخی میوه های خشک مانند آلو، کشمش و خرما نیز پتاسیم زیادی دارند)
  • اسفناج پخته شده
  • بروکلی پخته شده
  • سیب زمینی
  • سیب زمینی های شیرین
  • قارچ
  • نخود فرنگی
  • خیارها
  • کدو سبز
  • کدو تنبل
  • سبزیجات

آب میوه ها نیز انتخاب خوبی هستند:

  • آب پرتقال
  • آب گوجه
  • آب آلو
  • آب زردآلو
  • آب گریپ فروت

برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست سرشار از پتاسیم‌هستند (بهترین‌ها کم چرب یا بدون چربی می‌باشند)

برخی از ماهی ها حاوی‌پتاسیم هستند:

  • ماهی تن
  • نوعی ماهی پهن بزرگ
  • کاد
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی سنگ

لوبیا یا حبوبات سرشار از پتاسیم‌عبارتند از:

  • لوبیای لیما
  • لوبیا چیتی
  • لوبیا
  • دانه های سویا
  • عدس

غذاهای دیگری که غنی از پتاسیم‌هستند عبارتند از:

  • جایگزین های نمک (برای بررسی سطح پتاسیم برچسب ها را بخوانید)
  • ملاس
  • آجیل
  • گوشت و مرغ
  • برنج قهوه ای و وحشی
  • غلات سبوس
  • نان و ماکارونی گندم کامل

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید و یا برنامه خاصی برای مصرف پتاسیم ندارید و همچنین پزشکتان قبلاً به شما نگفته است که میزان مورد نیاز شما چقدر است، حتما در مورد آن سوال کنید.

میزان‌پتاسیم هر ماده بسته بندی شده

مدت ها بود که‌پتاسیم در برچسب های مواد غذایی بسته بندی شده وجود نداشت. اما در ماه مه ۲۰۱۶، قوانین تغذیه تغییر کرد و اکنون پتاسیم لیست خواهد شد.

شرکت ها باید در ژانویه ۲۰۲۰ یا قبل از آن برچسب مواد غذایی خود را به روز کنند. این امر می‌تواند برای شما در پیگیری میزان پتاسیم برای سلامتی بهتر باشد.

چرا به‌پتاسیم نیاز دارید؟

برای افرادی که به فشار خون مبتلا هستند، کمک می‌کند و این کار را به دو روش مختلف انجام می‌دهد:

  • اول، با کمک کلیه ها، این ماده به شما کمک می‌کند سدیم اضافی را از طریق ادرار از بدن خارج کنید. این یک چیز خوب است، زیرا سدیم زیاد می‌تواند باعث فشار خون بالا شود.
  • دوم، به شل شدن دیواره رگ های خونی کمک می‌کند. وقتی خیلی تنش یا سفت و سخت داشته باشند، می‌تواند منجر به فشار خون شود، که می‌تواند باعث مشکلات قلبی شود. دریافت کافی پتاسیم برای قلب شما مفید است.

برای سلامت ماهیچه ها به پتاسیم کافی نیز احتیاج دارید – به طوری که ماهیچه های شما بتوانند انعطاف پذیر یا منقبض شوند و اعصاب شما به پتاسیم نیاز دارند تا بتوانند به خوبی کار کنند.

منبع: Webmd

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *