درمان نخاع آسیب دیده با استفاده از سلول های بنیادی

تجزیه و تحلیل دقیق از 13 مورد از بیماران آسیب دیده نخاعی، نشان داده است که تزریق سلول های بنیادی منجر به بهبود عملکرد حرکتی قابل توجهی در بیمارانی می‌شود که از ضایعه نخاعی رنج می‌برند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که درمان جدید ایمن است و بدون هیچ عارضه جانبی عمده‌ای ثبت شده، اما برای تأیید بیشتر اثربخشی به آزمایشات بالینی بزرگتری نیاز است.

در سال های اخیر تعدادی از روش های درمانی مختلف با سلول های بنیادی با هدف آسیب های نخاعی ایجاد شده است. بسیاری از آزمایشات حیوانی نشان داده‌اند که این روشهای درمانی می‌توانند به ترمیم نخاع آسیب دیده کمک کنند، با این حال هنوز برای آزمایش ایمنی و اثربخشی در انسان روزهای اولیه است.

سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) مشتق شده از مغز استخوان نتایج امیدوار کننده‌ای را در آزمایشات اولیه انسان نشان داده اند. مطالعات قبلی MSC ها را با تزریق تهاجمی مستقیم به نخاع انجام داده‌اند، اما این تحقیق جدید بررسی کرده است که درمان از طریق تزریق، چقدر ایمن و موثر است.

این مطالعه از نزدیک 13 مورد مورد آزمایش آزمایش درمانی را که منجر به تایید بحث برانگیز درمان برای استفاده بالینی در ژاپن در سال 2019 شده است، از نزدیک شرح می‌دهد.

در سال 2014، ژاپن یک سیستم تأیید سریع را ارائه داد که امکان استفاده مشروط و محدود به استفاده از داروهای تجدید پذیر تجربی را تا زمانی که اطلاعات اولیه ایمنی ارائه شده است، فراهم می‌کند.

این تأیید سریع درمان سلولهای بنیادی در ژاپن که Stemirac نامیده می‌شود، مورد انتقاد کارشناسان بین المللی در آن زمان قرار گرفت.

این مطالعه جدید اولین داده های بالینی است که از موارد آزمایش مقدماتی منتشر شده است که منجر به تأیید سریع ژاپنی شده است و مطمئناً نشانه های امیدوار کننده ای در مورد درمان سلول های بنیادی آزمایشگاهی هنوز هم در ترمیم آسیب های نخاعی ارائه می‌دهد.

13 مطالعه موردی توصیف شده در تحقیق، جزئیات بهبود عملکردی سریع و قابل توجه در عملکرد حرکتی را برای بیش از نیمی از گروه مورد بررسی قرار داده است. هیچ عوارض جانبی قابل توجهی در هیچ یک از موارد مشاهده نشد.

نویسنده همکار ارشد جفری کوچسیس می‌گوید: نتایج مشابه با سلول های بنیادی در بیماران سکته مغزی، اعتماد به نفس ما را نسبت به این که این روش از نظر بالینی ممکن است مفید باشد افزایش می‌دهد.

این مطالعه بالینی اوج کار آزمایشگاهی پیش بالینی گسترده با استفاده از سلولهای بنیادی مزانشیمی بین همکاران ییل و ساپورو طی سالهای متمادی است.

استفان واکسمن، نویسنده همکار ارشد این مطالعه، نظر کوکسیس را که به کار بسیار بیشتری نیاز است تا درک کنیم که این روش درمانی واقعاً در بیماران انسانی چگونه است، به اشتراک می‌گذارد.

هر دوی آنها مطمئناً خوشبین هستند اما ممکن است سالها طول بکشد که داده های روشن کارایی منجر به تأیید بالینی برای درمان در سایر کشورها می‌شود.

واکسمن می‌گوید: این ایده که ممکن است پس از آسیب به مغز و نخاع با استفاده از سلول های بنیادی خود بیمار بتوانیم عملکرد خود را بازیابی کنیم، سال ها ما را شیفته خود کرده است. اکنون ما به انسان اشاره کرده‌ایم که ممکن است باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =