شیر برای رشد و سلامت کودکان ضروری است

کودکان از دوران نوزادی تا نوجوانی، نیازمند تغذیه غنی و خاصی هستند تا رشد سالم و کامل داشته باشند. شیر از جمله مواد غذایی است که برای رشد و سلامت کودکان ضروری است.

آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر که امسال مصادف با ۳۰ سپتامبر است، روز جهانی شیر مدرسه نام دارد. این رویداد با هدف افزایش آگاهی در مورد مزایای شیر در برنامه غذایی مدارس برگزار می‌شود. این رویداد در سال ۲۰۲۰ میلادی برای بیست و یکمین بار است که برگزار می‌شود.

در جامعه با افزایش تمایل کودکان به غذاهای ناسالم و زندگی بی‌تحرک، شاهد بروز دیابت نوع ۲، چاقی، افسردگی، ضعف استخوان و سیستم ایمنی و افزایش کلسترول در سنین پایین هستیم. فقر غذایی در کشورهای کم درآمد و فقیر بیشتر دیده می‌شود و بر اساس آمار این موضوع به دلیل اثرات اقتصادی کوید ۱۹ بر جوامع و خانواده‌ها، حادتر شده است.

سلامت جسمی و روحی کودکان در گرو تغذیه سالم در دوران کودکی است و هیچ عاملی نباید این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد.

در چندین دهه اخیر تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که لبنیات یک مجموعه منحصربه فرد از مواد مغذی ارایه می‌دهند که برای رشد کودکان ضروری است.

شیر منبع غنی کلسیم، منیزیم، روی، فسفر، ید، آهن، پتاسیم، فولات، ویتامین A، D، B۱۲، پروتئین و چربی سالم است. محققان بر این باورند که مصرف سه وعده شیر یا ماست در روز، تمام نیاز کلسیم بدن را تامین می‌کند.
کلسیم مهمترین ماده معدنی در رشد استخوان‌هاست. استخوان‌ها از فیبرهای کلاژن و مواد معدنی تشکیل شده‌اند. از بدو تولد تا اوایل ۲۰ سالگی، سلول‌های استخوانی با جذب مواد مغذی و معدنی رشد می‌کنند و متراکم می‌شوند. معمولا اوج تراکم استخوان‌ها در ۲۰ سالگی است.

رشد و توسعه استخوان‌ها تا حدود ۲۵ سالگی ادامه دارد و پس از آن به ندرت کاهش می‌یابد. پس از ۴۵ سالگی و با افزایش سن، تراکم استخوان‌ها به تدریج کاهش می‌یابد و کلسیم لازم برای بدن از ذخیره استخوان‌ها تامین می‌شود.

اسیدهای آمینه ضروری و چربی‌های غیر اشباع در شیر، سبب افزایش انرژی و احساس سرزندگی می شوند. برخی از فواید شیر عبارتند از :

  • مانع از بروز پوکی استخوان می‌شود
  • مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود
  • به افزایش حجم ماهیچه‌ها کمک می‌کند
  • قادر به درمان اختلال خواب است
  • سبب شفافیت پوست می‌شود
  • سبب آبرسانی به بدن می‌شود
  • به افزیش حافظه کمک می‌کند
  • درکاهش احتمال بروز زوال عقل نقش دارد
  • به کاهش وزن کمک می‌کند
  • به رشد و سلامت مو کمک می‌کند
  • احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد
  • سبب کاهش استرس می‌شود

مطالعات نشان می‌دهد که شیر ارگانیک یا شیر تولید شده از دام‌هایی که از علوفه ارگانیک تغذیه می‌کنند سبب تامین مواد مورد نیاز بدن می‌شود. ‌شیر صنعتی حاوی آنتی بیوتیک و انواع هورمون‌های ناسالم است.

مصرف سه لیوان شیر یا ماست کم چرب در روز، توسط کارشناسان تغذیه توصیه شده است. چنانچه شیر سبب سوء هاضمه شود، شیرهای بدون لاکتوز توصیه می‌شود.

بهترین زمان مصرف شیر، قبل از خواب است؛ چراکه علاوه بر جذب کلسیم لازم و استخوان‌سازی در بدن، منجر به افزایش آرامش می‌شود.

منبع: irna

بامد مرجع تخصصی تجهبزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (14 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «شیر برای رشد و سلامت کودکان ضروری است;

  1. شیر برای کودکان خیلی مفید است در صورتی که کودک ببیند پدر و مادر استفاده میکنند، میخورند ولی در غیر این صورت خیلی دوست ندارند بخورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =