سنسور چسبیده به پوست سطح قند خون را ردیابی می‌کند

در حال حاضر، اکثر بیماران دیابتی باید سطح قند خون خود را با انجام آزمایشات خونی انگشتان یا از طریق حسگرهای کاشته شده در زیر پوست بررسی کنند.

با این حال، یک دستگاه تجربی جدید می‌تواند روزی این کار را انجام دهد در حالی که به سادگی به سطح پوست کاربر چسبیده است.

سنسور ردیاب قند خون

این سنسور ارزان قیمت که در حال حاضر در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در حال توسعه است. آن هم اندازه یک سکه است و برای اندازه گیری سطح قند خون در عرق استفاده کننده طراحی شده است.

اگرچه غلظت قند خون در عرق حدود یک صدم مقدار آن در جریان خون است، با این وجود همبستگی ثابتی بین این دو وجود دارد.


انسولین خود تنظیم نوید کنترل قند خون ایمن‌تری را برای دیابتی ها می‌دهد


این سنسور دارای یک الکترود فومی است که از گرافن ناشی از لیزر و روکش نیکل/آلیاژ طلا تشکیل شده است.

گرچه گرافن بسیار قوی، از نظر شیمیایی پایدار و رسانای الکتریکی است، اما به تنهایی به قند خون حساس نیست.

مکانیسم سنسور

نیکل بسیار حساس به قند خون است، اما به همین دلیل از آن در الکترود استفاده می‌شود. طلا برای کاهش خطر واکنش آلرژیک به نیکل به آن اضافه می‌شود.

از طریق عمل مویرگی، دستگاه عرق را از طریق یک ورودی کوچک به داخل می‌کشد و آن را به داخل محفظه میکروسیالی پر از محلول قلیایی منتقل می‌کند.

این سیستم از تماس مستقیم محلول با بدن فرد جلوگیری می‌کند. این نکته مهمی است، زیرا محلول‌های قلیایی می‌توانند به پوست آسیب برسانند.

مولکول‌های گلوکز موجود در عرق با محلول واکنش می‌دهند و ترکیبی را ایجاد می‌کنند که به الکترود فوم منتقل می‌شود. این ترکیب با نیکل واکنش داده و یک سیگنال الکتریکی تولید می‌کند.

با استفاده از یک دستگاه خارجی یا داخلی برای اندازه گیری قدرت آن سیگنال، می‌توان میزان گلوکز را در عرق و در نتیجه در جریان خون تشخیص داد.

در آزمایش این فناوری، سنسور با استفاده از چسب محافظ پوست روی بازوی داوطلب قرار گرفت.

قرائت‌ها هم یک و هم سه ساعت بعد از خوردن یک وعده غذایی انجام شد. درست قبل از این قرائت‌ها، فرد یک تمرین مختصر برای تولید مقدار کمی عرق انجام داد.

سنسور نشان داد که قند خون آنها بین دو قرائت کاهش یافته است، و سطوح را مطابق با سطوح بدست آمده از مانیتور قند خون موجود در بازار گزارش می‌دهد.

پروفسور هونیو چنگ می‌گوید: ما می‌خواهیم با پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی همکاری کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم این فناوری را برای نظارت روزانه بر بیمار به کار گیریم.

این سنسور قند خون به عنوان یک مثال اساسی عمل می‌کند تا نشان دهد که ما می‌توانیم تشخیص نشانگرهای زیستی در عرق را در غلظت های بسیار پایین بهبود بخشیم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 4 =