انسولین خود تنظیم نوید کنترل قند خون ایمن‌تری را برای دیابتی ها می‌دهد

یک مطالعه باورنکردنی از تیمی از دانشمندان اروپایی، توسعه یک مولکول انسولین جدید را نشان داده است که می‎تواند سطح قند خون را حس کند و فعالیت خود را در پاسخ به نیازهای بیمار تنظیم کند.

این مولکول تجربی تاکنون فقط روی حیوانات آزمایش شده است اما محققان امیدوارند که توسعه بیشتر به دیابتی ها انسولین درمانی ایمن تر و راحت تری در آینده ارائه دهد.

برای اکثر افراد دیابتی، حفظ سطح قند خون سالم مانند تعادل مداوم روی یک طناب است. تزریق انسولین می‌تواند به کاهش قند خون بالا کمک کند، اما مصرف بیش از حد انسولین یا دوز آن در زمان اشتباه می‌تواند خطرناک باشد و منجر به افت قند خون شود.

نود جنسن، نویسنده تحقیق جدید از دانشگاه کپنهاگ، توضیح می‌دهد: مشکل دیابت این است که انسولین همیشه به یک روش کار می‌کندو فقط قند خون را کاهش می‌دهد، حتی اگر این مورد بیمار نباشد.

جنسن می‌گوید که سالها پیش یکی از همکارانش یک دیابت نوع 1 را برای او تعریف کرد که بعد از آنکه همسرش به اشتباه به او انسولین داد در آن زمان از دنیا رفت، او مجبور به شکل سالم تری از انسولین شد. مرد احساس ناراحتی می‌کرد و با تصور اینکه این نتیجه قند خون بالا است، انسولین تجویز می‌شود. اما متأسفانه، دوز انسولین در نهایت منجر به مرگ مرد شد.

جنسن می‌گوید: به همین دلیل است که ما اولین گام به سمت نوعی انسولین را تنظیم کرده‌ایم که می‌تواند خود را متناسب با سطح قند خون بیمار تنظیم کند. این توانایی فوق العاده‌ای برای بهبود چشمگیر زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارد.

این تحقیق چشمگیر یک مولکول انسولین پاسخگو به گلوکز ارائه می‌دهد که می‌تواند به طور خود به خود باعث افزایش یا کاهش فعالیت آن در پاسخ به سطح قند خون در گردش خون شود.

جنسن می‌گوید: این مولکول به طور مداوم مقدار کمی انسولین آزاد می‌کند، اما بسته به نیاز متفاوت است. این به بیماران دیابتی نوع 1 درمان راحت تر و راحت تری خواهد داد.

مطالعه جدید نه تنها توسعه این مولکول جدید انسولین را توصیف می‌کند بلکه اثر آن را در مدل های حیوانی نشان دهد. آزمایش های بی سابقه نشان می‌دهد که انسولین به طور موثری به نوسانات گلوکز خون در موش ها پاسخ می‌دهد.

جنسن در مورد موفقیت تیمش خوش بین است اما به طور عملی یادآور می‌شود که هنوز سالها کار در پیش است تا این نوع انسولین خودتنظیم وارد بازار شود. تحقیقات هنوز در مراحل مقدماتی است و هنوز اثبات نشده است كه در انسان بی خطر یا موثر است. با این حال، این هنوز یک موفقیت برجسته در شیمی است، ارائه اولین شواهد از یک مولکول انسولین پاسخگو به گلوکز که در یک موجود زنده زندگی می‌کند.

جنسن می‌گوید: ما مولكول انسولین را بر روی موش آزمایش كرده‌ایم و خود نیز اثبات شده است. گام بعدی توسعه مولكول است تا سریعتر و دقیق تر عمل كند. و سرانجام آزمایش آن بر روی انسان – یك فرآیند که ممکن است سالها طول بکشد. اما مطمئناً ارزش این را دارد که فرد به آن امیدوار باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 7 =