سرطان ناشی از ویروس HPV

ویروس HPV، ویروسی است که از طریق مقاربت جنسی یا سایر اشکال تماس پوستی به پوست یا دستگاه تناسلی منتقل می‌شود.

متنوع بودن ویروس HPV می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. سرطان ناشی از ویروس HPV شامل سرطان دهانه رحم، ولو ، واژن ، آلت تناسلی ، مقعد و دهان و حنجره یا پایه زبان و لوزه ها است.

اما ممکن است سال‌ها یا دهه‌ها طول بکشد تا سرطان پیشرفت کند.

در صورت بروز سرطان‌ ناشی از ویروس HPV آزمایش‌های معمول پاپ اسمیر و انواع دیگر غربالگری می‌توانند تشخیص اولیه را ارائه دهند. اما برای درمان هرگونه سرطان و جلوگیری از بروز آن می توان اقداماتی انجام داد.

در حالی که بیشتر عفونت‌های ناشی از ویروس HPV خوش خیم هستند و باعث ایجاد زگیل در قسمت‌هایی از بدن از جمله دست ، پا و اندام تناسلی می‌شوند.

همچنین برخی از سویه ها در این میان وجود دارند که فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها قرار می دهند.

ویروس HPV می‌تواند هر کسی که از نظر جنسی فعال است را آلوده کند. بسیاری از اوقات ، افراد آلوده بدون علامت هستند ، به این معنی که هیچ علائمی از ویروس ندارند.

اگرچه اکثر عفونت‌های ویروس HPV خود به خود برطرف می‌شوند ، اما گاهی اوقات می‌توانند در حالت ساکن باقی بمانند و بعداً یک شریک جنسی جدید را آلوده کنند.

از ویژگی‌های ویروس HPV این است که می‌تواند در هنگام تولد هم به نوزاد منتقل شود. که این می‌تواند باعث عفونت دستگاه تناسلی یا دستگاه تنفسی کودک شود.

لازم به ذکر است که گروه سویه‌های ویروسی که باعث ایجاد زگیل می شوند با گروه سویه های HPV که باعث سرطان می‌شوند متفاوت است.

سرطان دهانه رحم

تقریباً همه سرطان های دهانه رحم در اثر عفونت HPV ایجاد می‌شوند ، اما سرطان دهانه رحم ممکن است بعد از عفونت HPV چندین سال طول بکشد.

سرطان ناشی از ویروس HPV

عفونت HPV و سرطان اولیه دهانه رحم معمولاً علائم قابل توجهی را ایجاد نمی‌کنند. لذا واکسن در برابر عفونت HPV بهترین محافظت در برابر سرطان دهانه رحم است.

از آنجا که ابتدای سرطان دهانه رحم علائمی ایجاد نمی‌کند ، لازم است زنان آزمایش غربالگری منظم را انجام دهند تا هرگونه تغییر پیش سرطانی در دهانه رحم را که منجر به سرطان می‌شود ، زودتر تشخیص دهند.

دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کند که زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله هر سه سال یکبار انجام تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

به خانم‌های ۳۰ تا ۶۵ ساله توصیه می‌شود اگر در همان زمان تست HPV DNA را انجام دهند ، هر سه سال یا هر پنج سال یکبار هم تست پاپ اسمیر را ادامه دهند.

زنان بالای ۶۵ سال در صورتی که سه تست پاپ اسمیر معمولی را پشت سر هم انجام داده اند می‌توانند آزمایش را متوقف کنند ، یا دو آزمایش HPV DNA و پاپ اسمیر را با نتیجه غیر طبیعی انجام دهند.

منبع: آزمایشگاه پاتولوژی ارگ

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهی در “سرطان ناشی از ویروس HPV

  1. با این شرایط باید تست پاپ اسمیر باید هر سال انجام بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 17 =