دیابت می‌تواند خطر بیماری های قلبی را افزایش دهند

دیابت دارای یک لیست طولانی از اثرات سلامتی می‌باشد و یکی از آنها افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی است.

اکنون دانشمندان در آکسفورد مکانیسمی را کشف کرده‌اند که با یافتن سطح بالای قند خون در برنامه ریزی مجدد سلول های بنیادی، سلول های سفید خون تولید شده التهاب یافته و پلاک های بیشتری در رگ های خونی تجمع می‌یابد.

طبق گفته CDC، دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را در فرد دو برابر می‌کند و احتمال بروز آن در سنین پایین را بیشتر می‌کند.

تصور می‌شود که غلظت بالای قند خون در مدت زمان طولانی می‌تواند به عروق خونی و اعصاب آسیب برساند و منجر به افزایش خطر شود، اما عجیب است که این خطر حتی پس از کنترل سطح گلوکز توسط فرد همچنان بالا می‌رود.

در مطالعه جدید، تیم آکسفورد ممکن است دلیل این موضوع را تشخیص داده باشد. محققان دریافتند که گلوکز خون بالا ممکن است سلولهای بنیادی مغز استخوان را که سلولهای ایمنی به نام ماکروفاژها تولید می‌کنند، تغییر دهد.

سلول های بنیادی تغییر یافته در نهایت ماکروفاژهایی تولید می‌کنند که التهاب بیشتری دارند و با افزایش تجمع پلاک ها در رگ ها ادامه می‌یابد. اینها به نوبه خود جریان خون را محدود می‌کنند و در نهایت می‌توانند منجر به حملات قلبی شوند.

در آزمایش های آزمایشگاهی، تیم تحقیقاتی گلبول های سفید خون را از نمونه های گرفته شده از هشت فرد مبتلا به دیابت نوع 2 استخراج و آنها را با 16 فرد فاقد این بیماری مقایسه کرد.

همه سلول ها در محلولی با سطح گلوکز منظم رشد کرده‌اند، اما سلول های بیماران دیابتی همچنان پاسخ التهابی بیشتری نسبت به گروه شاهد نشان می‌دهند.

محققان بیشتر در بالادست جستجو کردند تا بفهمند چرا اینطور است. در آزمایش روی موش ها، تیم تحقیقاتی سلول های بنیادی مغز استخوان را از 9 موش مبتلا به دیابت و شش موش مبتلا به دیابت استخراج کرد، سپس آنها را به موش هایی که سطح گلوکز طبیعی داشتند پیوند زدند.

و مطمئناً، موشهایی که سلولهای بنیادی را از موشهای دیابتی دریافت کردند، ماکروفاژهای التهابی بیشتری داشتند.

آنها همچنین در مقایسه با موشهایی که از اهدا کنندگان غیر دیابتی پیوند دریافت کردند، تقریباً دو برابر پلاک در رگهای خونی تولید کردند.

این تیم می‌گوید که این یافته جدید می‌تواند گزینه های درمانی بیشتری را برای افراد دیابتی ایجاد کند، به ویژه افرادی که عوارض سلامتی را هدف قرار می‌دهند و اغلب زیر رادار پرواز می‌کنند.

رابین چودوری، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: مطالعه ما اولین مطالعه ای است که نشان می‌دهد دیابت باعث ایجاد تغییرات طولانی مدت در سیستم ایمنی بدن می‌شود و این امر چگونه ممکن است افزایش مداوم خطر حمله قلبی را نشان دهد. ما باید طرز تفکر و درمان دیابت را تغییر دهیم.

با تمرکز بیش از حد بر روی کنترل سطح قند خون فرد، ما فقط بخشی از این مشکل را برطرف می‌کنیم. در حال حاضر، افراد مبتلا به دیابت برای افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گردش خون درمان موثری دریافت نمی‌کنند. این یافته ها فرصت های جدیدی را برای پیشگیری و درمان عوارض دیابت شناسایی می‌کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 1 =