درمان پلاسمای خون از پیشرفت کرونا در افراد با شرایط خاص جلوگیری نمی‌کند

نتایج یک آزمایش بزرگ درمورد پلاسمای خون، مشخص کرد که این درمان امیدوار کننده در پیشگیری از پیشرفت کرونا در افراد در معرض خطر، بی‌اثر است.

همانطور که پزشکان به دنبال راهی برای کمک به بیماران در مراحل اولیه همه گیری کرونا بودند، بسیاری با خوش بینی به درمان قدیمی قرن نوزدهم روی آوردند. یعنی از تزریق خون بیماران بهبود یافته برای درمان مبتلایان به عفونت حاد استفاده کردند.

امروزه پلاسما به عنوان درمانی در دوره نقاهت شناخته می‌شود. چون گمان زده می‌شود که آنتی بادی های موجود در خون بیماران بهبود یافته می‌تواند به کسانی که از بیماری حاد رنج می برند کمک کند.

یک آزمایش بزرگ توسط موسسه ملی بهداشت (NIH) برای بررسی اثربخشی این درمان ایجاد شد.

این طرح که C3PO نامیده می‌شود، این بود که درمان بر روی 900 بیمار در معرض خطر شدید کرونا آزمایش شود.

بیماران در اوایل دوره بیماری، با مراجعه به اورژانس بیمارستان به عنوان بیمار سرپایی مبتلا به کووید 19 طی هفت روز پس از بروز علائم اولیه، تحت درمان قرار گرفتند.

آزمایش در 48 بخش اورژانس در سراسر ایالات متحده انجام شد و افراد مورد آزمایش را به عنوان اورژانس با علائم خفیف کووید 19 معرفی کردند.


همه چیز در مورد کرونا لامبدا


میانگین سنی این گروه 54 سال بود و همه شرکت کنندگان حداقل یک بیماری-مانند دیابت، چاقی یا بیماری قلبی داشتند که آنها را در گروه های پرخطر برای بیماری های شدید قرار می‌داد.

اورژانس آزمایش را در نیمی از گروه را با پلاسمای دوران نقاهت با حجم بالایی از آنتی‌بادی کرونا و در نیمی دیگر تزریق محلول نمک دارونما انجام داد.

سپس بیماران به خانه فرستاده شدند و نتایج برای چند هفته بعد پیگیری شد تا مشخص شود آیا انتقال خون خطر مراقبت های بیشتر بیمارستانی را کاهش می‌دهد یا خیر.

تقریبا هیچ تفاوتی در پیشرفت بیماری بین گروه های پلاسما و دارونما مشاهده نشد.

حدود 30 درصد از افراد گروه پلاسما به مراقبت‌های بیشتر بیمارستانی نیاز داشتند در حالی که در گروه دارونما 31.9 درصد بود.

شدت بیماری نیز در هر دو گروه مشابه بود و در نهایت پنج بیمار در گروه پلاسما در مقایسه با یک نفر در گروه دارونما فوت کردند.

کلیفتون کالاوی، یکی از محققان اصلی در این زمینه می‌گوید: ما امیدوار بودیم که استفاده از پلاسمای دوره نقاهت کرونا حداقل 10 درصد پیشرفت بیماری را در این گروه کاهش دهد.


تایید تزریق دز سوم واکسن کرونا به افراد دارای شرایط ایمنی خاص


اما در عوض مشاهده شد کاهش ما کمتر از 2 درصد بود که ما را شگفت زده کرد. ما به عنوان پزشکان می‌خواستیم این درمان در کاهش بیماری های شدید تفاوت زیادی ایجاد کند، اما نشد.

با وجود دیگر شکست‌های آزمایشی اخیر، داده‌های جدید، پایان تحقیقات پلاسما در مورد بهبودی درمان کووید 19 نیست.

چندین آزمایش بالینی در حال انجام است که در ماه های آینده نتایج دیگری را برای بررسی سایر اهداف درمان ارائه می‌دهد.

سیمون گلین، محقق از موسسه ملی قلب، ریه و خون NIH توضیح می‌دهد:”ما به نتایج این مطالعات پلاسما در دوران نقاهت نیاز داریم تا تصویری واضح تر و قطعی از ارزش آن در درمان های بعدی کرونا بدست آوریم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =