خواب کم احساسات خوب را از بین می‌برد

یک مطالعه تأثیر ۲ ساعت دیرتر به خواب رفتن از حالت عادی اما بیدار شدن در زمان معمول را بررسی کرده است. دریافت که افراد روز بعد بیش از حد احساس خستگی می‌کنند که باعث خطا می‌شود، بلکه احساس صافی و لذت بخشی را نیز تجربه نمی‌کنند.

از دست رفتن در خواب شبانه، دلیل شناخته شده‌ای از مشکلات عاطفی می‌باشد و در دوره های طولانی تر، کمبود خواب با سلامت روحی و جسمی بدتری همراه می‌شود.

بنیاد ملی خواب در ایالات متحده توصیه می‌کند که نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شب و بزرگسالان زیر ۶۵ سال ۷ ساعت دریافت کنند. با این حال، تقریباً یک سوم از بزرگسالانی که به بررسی مصاحبه ملی سلامت در سال ۲۰۱۲ پاسخ دادند، گفتند که شبانه کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند.

بیشتر تحقیقات در مورد اثرات شناختی و عاطفی کمبود خواب شامل داوطلبانی است که چندین شب را در محیط ناآشنا یک آزمایشگاه خوابیدند. روانشناسان در نروژ می‌خواستند تأثیرات را تحت شرایط طبیعی تر بررسی کنند، در حالی که مردم در خانه بودند و در تخت‌های خود می‌خوابیدند.

محققان دریافتند که خواب کم باعث می شود شرکت کنندگان روز بعد احساس بدی داشته باشند، اما نه به معنای احساس کمبود یا افسردگی. در عوض، آنها احساسات مثبت کمتری را تجربه کردند.

ساکوویک-لوهیلیر، استادیار روانشناسی دانشگاه علوم و فناوری نروژ، که هدایت این تحقیق را انجام می‌‎دهد، گفت: آنها احساس شادی، شور و شوق، توجه و تحقق کمتری داشتند.

خواب عادی و مختل

این مطالعه ۵۲ بزرگسال سالم در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال را طی مدت ۱۱ روز پیگیری کرد.

محققان برای نظارت بر خواب از داوطلبان خواستند که سنسورهای حرکتی را روی مچ دست خود داشته باشند و هر روز صبح دفتر خاطرات خوابشان را پر کنند. دفترچه خاطرات شامل سؤالاتی در مورد اینکه چه زمانی فرد به رختخواب رفته و از خواب برخاست، چقدر طول کشید که بخوابد.

شرکت کنندگان برای ۷ روز عادت خوابشان راعوض کردند، ۲ ساعت بعد از زمان معمول به رختخواب رفتند اما در وقت عادی خود از خواب برخاستند. در روز آخر آنها حدود ساعت ۹ صبح یک آزمایش را در آزمایشگاه انجام دادند.

تست با نام Conners ‘3، شامل فشار دادن صفحه کلید هر زمان که هر حرف از الفبای جدا از حرف “X” باشد که در مکان‌های تصادفی روی صفحه نمایش داده می شود. این آزمایش به منظور ارزیابی ظرفیت فرد برای توجه و هوشیاری پایدار طراحی شده است. این آزمایش ۱۴ دقیقه طول می‌کشد، در این مدت، ۳۶۰ حرف در فواصل نامنظم روی صفحه ظاهر می‌شوند.

پس از آزمون، شرکت کنندگان پرسشنامه استانداردی به نام برنامه تأثیر مثبت و منفی را پر کردند که وضعیت هیجانی را ارزیابی می‌کند.

از نظر بدنی، شرکت کنندگان از زمان خارج شدن از رختخواب تا زمان انجام آزمایشات، مجاز به نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین دار نبودند.

پاسخهای انگیزشی

ساکسویک-لوهیلیر گفت: وقتی احساسات منفی به وجود آمد، تفاوت های واضحی را پیدا نکردیم، اما برای افراد مثبت تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. احساسات مثبت بعد از تنها ۱ شب کاهش خواب بدتر شد ولی بعد از ۳ شب بیشتر کاهش یافت.

نویسندگان نتیجه گرفتند:

این یافت‌ها خاطرنشان می‌کند که حتی ۱ تا ۲ ساعت خواب کمتر برای چند شب با پیامدهای منفی همراه است. همچنین، این یافته‌ها نشان می‌دهد که حتی کمبود خواب ممکن است پیامدهای مهمی برای عملکرد روزمره و کیفیت زندگی، مانند تعامل اجتماعی، کارآمد بودن و… به ویژه در اوایل صبح داشته باشد.

نویسندگان خاطرنشان کردند که یک محدودیت احتمالی مطالعه آنها این بود که ۷۹٪ از شرکت کنندگان زن بودند که می توانست تعصب جنسیتی را به نتایج معرفی کند.

تحقیقات قبلی حاکی از آن است که زنان ممکن است نسبت به مردان نسبت در برابر اثرات کمبود خواب آسیب پذیر باشند و ممکن است در خواب نیز مشکلات بیشتری را تجربه کنند.

منبع: medical health today

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

One thought on “خواب کم احساسات خوب را از بین می‌برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *