جلوگیری از رشد تومور ها با نانوذرات ساخته شده از آب ذرت

محققان دانشگاه علوم توکیو با استفاده از آب‌ذرت برای تولید “بیونانوذره” جدیدی که رشد تومور را در موش‌ها سرکوب می‌کند، به شکل کم هزینه و بسیار امیدوارکننده‌ای، این فناوری را نشان دادند.

نانوذرات با توانایی مهندسی دقیق برای مقابله با بیماری به روش‌های مختلف، پتانسیل بسیار زیادی در درمان سرطان دارند.

ما نانوذراتی را دیده‌ایم که به طرق مختلف برای مبارزه با سرطان ساخته شده‌اند. از نسخه‌های فعال شده با نور که پروتئین‌های ضروری را از سلول‌های سرطانی می‌گیرند، تا نسخه‌هایی که ماه‌ها قبل از تکنیک‌های تصویربرداری سنتی، تومورها را شناسایی و ردیابی می‌کنند.

اما تولید این ذرات مصنوعی که اندازه آنها بین یک تا 100 نانومتر می‌باشد، دشوار و پرهزینه است. نویسندگان این مطالعه جدید را به بررسی احتمال دیگری در قالب نانوذرات مشتق شده از گیاه سوق داد.

اینها نسبتاً اخیراً به عنوان ابزارهای غیر سمی و مقرون به صرفه برای کاربردهای پزشکی و تحویل دارو ظاهر شده‌اند و پتانسیل هدف قرار دادن بافت‌ها و اندام های خاص در بدن را دارند.

با بررسی احتمالات در این زمینه، تیم دانشگاه علوم توکیو به یکی از متداول‌ترین محصولات یعنی ذرت روی آورد.

پروفسور ماکیا نیشیکاوا از دانشگاه علوم توکیو گفت: با کنترل خواص فیزیکوشیمیایی نانوذرات، می‌توانیم فارماکوکینتیک آنها را در بدن کنترل کنیم؛ بنابراین، می‌خواستیم نانوذرات گیاهان خوراکی را کشف کنیم.

استفاده از نانوذرات ذرت

ذرت در مقادیر زیادی در سراسر جهان به شکل بومی و همچنین به شکل های اصلاح شده ژنتیکی تولید می‌شود. به همین دلیل است که آن را برای مطالعه انتخاب کردیم.

این آزمایش‌ها شامل ایجاد مخلوطی از ذرت فوق‌العاده شیرین و آب بود.سپس آب ذرت با سرعت بالا سانتریفیوژ شد و از طریق سرنگی با دهانه 0.45 میکرومتر فیلتر شد.

این نمونه‌های فیلتر شده اولتراسانتریفیوژ شدند و به تیم اجازه می‌دهد تا نانوذرات ریز مشتق شده از ذرت با قطر حدود 80 نانومتر را استخراج کند.

دانشمندان در آزمایش نانوذرات جدید خود دریافتند که این نانوذرات توسط طیف وسیعی از سلول‌ها از جمله سلول‌های توموری مشتق شده از موش و سلول‌های ماکروفاژ مانند به نام RAW264.7 جذب می‌شوند.

این تیم با توصیف نتایج به‌عنوان شگفت‌انگیز، مشاهده کردند که نانوذرات آن‌ها پاسخ ایمنی ایجاد می‌کنند و یک عامل کشنده تومور را از سلول‌های RAW264.7 آزاد می‌کنند.

آنها همچنین گزینش پذیری بالایی برای سلول های تومور نشان دادند و در نهایت رشد آنها را به طور قابل توجهی مهار کردند.

سپس نانوذرات مشتق‌شده از ذرت بر روی موش‌های مبتلا به سرطان آزمایش شدند و تیم تحقیقاتی آنها را مستقیماً به تومور تزریق می‌کرد. این دوباره به طور قابل توجهی رشد تومور را سرکوب کرد و عوارض جانبی جدی یا کاهش وزن ایجاد نکرد.

نیشیکاوا گفت: با بهینه سازی خواص نانوذرات و با ترکیب آنها با داروهای ضد سرطان، امیدواریم داروهای ایمن و موثر برای سرطان های مختلف ابداع کنیم.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =